Annons

TTL-mätning

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Jag har en Nikon FE2 och en Nikon SB16B som har TTL-mätning. Hur fungerar detta? Vad behöver jag göra för inställningar på kameran respektive blixt när jag ska använda TTL-läget?

så funkar det!

Jag har ingen nikonblixt men däremot en Metz 45:a och Nikon FE:2. Det är bara att ställa blixten i TTl-läge (det finns väl en omkopplare eller något där man kan välja mellan TTL, manuellt eller blixtautomatik med blixtens egen sensor) Sedan väljer du bara en lämplig tid på kameran- min. 1/250 är det på FE2. Kameran anpassar sedan ljusstyrkan efter vald bländare och ISO-tal. Långsammare tider än 1/250 går också bra att välja om det passar bättre. (Du kanske vill ha med lite av det vanliga ljuset och väljer då t.ex 1/60 och en stor bländaröppning).

Nej, förmodligen inte

På min Metz är det i alla fall så att detta gör jag om jag ska använda blixtens egen sensor eller om jag ska köra manuellt. Eftersom det är kameran som styr blixtmängden vid TTL så ter sig detta onödigt. Till 99% är det likadant på Nikons egna blixtar. Du kan ju göra detta ändå eftersom du då kan se hur långt blixten räcker(på den manuella skalan)

FE2 TTL

jag har också en FE2. Kan nån förklara hur det dära funkar. Går blixtljuset in genom objektivet och stänger av sig? Är det så de funkar?

Nu förstår jag...

Ok! Nu förstår jag, Jag behöver endast ställa blixten i TTL-läge, ställa in filmens känslighet på blixten, välja lämlig bländare på kameran och skjuta av.

Tack för att du svarade.

/Boris

Ungefär så!

Ja, fast jag tror egentligen det kvittar om du har ställt in fel filmkänslighet på blixten eftersom det är den inställda känsligheten på kameran som styr exponeringen. När tillräckligt mycket ljus (efter de värden du ställt in) registrerats av kameran så stängs blixtljuset av. Jag tror att det också går att ställa kameran i autoläge och att kameran då känner av om blixten är inkopplad och automatiskt väljer 1/250 s. Så funkar i alla fall nyare kamerahus. (t.ex min F801s)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto