Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TS-E 17/4 eller TS-E 24/3.5 II ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Lite av ett I-landsproblem, men men jag står i valet och kvalet: Tänkte skaffa endera för natur- och landskap, i andra hand för arkitektur. Gluggen ska användas med en 5mkII och på kralligt stativ. (Jag är bekant med tilt o shiftfunktionen, jobbade en hel del med t ex Linhofs Technicor på 80-talet.)

Jag har ingen riktigt bra vidvinkel just nu, 17-40/4 och 24-105/4 IS gör jobbet, men inget extra...

Hjärnan säger 24 som mer användbar brännvidd, men den extrema 17 är lite lockande. Jag kommer så småningom även vilja ha nåt mer ljusstarkt på vidvinkelsidan för reportage:
1 Antingen en 24/1.4 - då är TS 17/4 en komplettering
2 Eller så byter jag så småningom min nuv. 50/1.4 mot en 35/1.4 (som passar bra med min 85/1.8) och då är TS 24/3.5 II logisk i laget.
3 Eller så struntar jag i hur många gånger jag duplicerar 24-bränvidden i laget och skaffar först en TS 24 och sedan en 24/1.4 om jag tror den behövs.

Just nu (dagsnotering) lutar det åt alt 2...
Tankar och idéer?
 
Det handlar bara om hur mycket vidvinkel du behöver. Jag använder mycket runt 20mm.
För mig hade 24mm varit för lite allt beror på vad du ska fota. Du kan ju glömma att använda ts till reportage den bör köras på stativ.
Vill du ha en sanslöst bra vidvinkel så kan jag tipsa om zeiss 21mm du hittar inte bättre, manuell visst men det är även ts optiken.
 
Jag står inför samma val. Jag är lika velig jag :)

Jag skulle vilja testa båda ordentligt för att kunna göra ett korrekt val, så jag funderar på att hyra båda under en helg.
 
1 Antingen en 24/1.4 - då är TS 17/4 en komplettering
2 Eller så byter jag så småningom min nuv. 50/1.4 mot en 35/1.4 (som passar bra med min 85/1.8) och då är TS 24/3.5 II logisk i laget.
3 Eller så struntar jag i hur många gånger jag duplicerar 24-bränvidden i laget och skaffar först en TS 24 och sedan en 24/1.4 om jag tror den behövs.

Al. 2 låter sjysst! Hade 35-85-200 en gång till min F1:a.

För mig låter det som att TS gör mer nytta på 24mm än på extrem vidvinkel. Dessutom lär ju nya TS24:an vara rysligt skarp.

Men att hyra först låter ju klokt om man är osäker...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.