Colonel Bogey
Aktiv medlem
Lite av ett I-landsproblem, men men jag står i valet och kvalet: Tänkte skaffa endera för natur- och landskap, i andra hand för arkitektur. Gluggen ska användas med en 5mkII och på kralligt stativ. (Jag är bekant med tilt o shiftfunktionen, jobbade en hel del med t ex Linhofs Technicor på 80-talet.)
Jag har ingen riktigt bra vidvinkel just nu, 17-40/4 och 24-105/4 IS gör jobbet, men inget extra...
Hjärnan säger 24 som mer användbar brännvidd, men den extrema 17 är lite lockande. Jag kommer så småningom även vilja ha nåt mer ljusstarkt på vidvinkelsidan för reportage:
1 Antingen en 24/1.4 - då är TS 17/4 en komplettering
2 Eller så byter jag så småningom min nuv. 50/1.4 mot en 35/1.4 (som passar bra med min 85/1.8) och då är TS 24/3.5 II logisk i laget.
3 Eller så struntar jag i hur många gånger jag duplicerar 24-bränvidden i laget och skaffar först en TS 24 och sedan en 24/1.4 om jag tror den behövs.
Just nu (dagsnotering) lutar det åt alt 2...
Tankar och idéer?
Jag har ingen riktigt bra vidvinkel just nu, 17-40/4 och 24-105/4 IS gör jobbet, men inget extra...
Hjärnan säger 24 som mer användbar brännvidd, men den extrema 17 är lite lockande. Jag kommer så småningom även vilja ha nåt mer ljusstarkt på vidvinkelsidan för reportage:
1 Antingen en 24/1.4 - då är TS 17/4 en komplettering
2 Eller så byter jag så småningom min nuv. 50/1.4 mot en 35/1.4 (som passar bra med min 85/1.8) och då är TS 24/3.5 II logisk i laget.
3 Eller så struntar jag i hur många gånger jag duplicerar 24-bränvidden i laget och skaffar först en TS 24 och sedan en 24/1.4 om jag tror den behövs.
Just nu (dagsnotering) lutar det åt alt 2...
Tankar och idéer?