ANNONS
Annons

Tryckluft eller blåsbälg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalkiel

Aktiv medlem
Ska börja rengöra min Eos 300d från damm. Ska jag köpa 400ml tryckluft för 75:- eller blåsbälg (utan borst) för 99:-? eller kanske något set? Tips?
 
Använd INTE tryckluft i digitala kameror - Inte helt ovanligt att det har kommit ut vätska från burken med tryckluften.

Blåsbälg är bättre och tänk på att hålla öppningen på kameran neråt när du blåser för att smutsen skall trilla ut.

Trots detta finns det alltid en risk att man blåser in smutsen kameran istället.

Kanske billigare och säkrare att lämna in? Jag skulle aldrig pilla själv i min kamera eftersom jag inte litar på mig själv att jag fixar det på rätt sätt.
 
Tack för tipset! Jag litar "lite" på mig själv så jag köper en blåsbälg.

Dags för vårstädning!

MVH/Daniel
 
Jag har fått lära mig att man aldrig använder tryckluft för rengöring, inte av någonting, men å andra sidan var läraren jag hade då inte så superkompetent...

Någon som vet?
 
stoltz skrev:
Jag skulle aldrig pilla själv i min kamera eftersom jag inte litar på mig själv att jag fixar det på rätt sätt.
När det gäller att blåsa bort damm (med blåsbälg) är det nog svårt att göra fel. Även om inte dammet försvinner ur kameran behöver det inte hoppa tillbaka till sensorn det första det gör.
 
Jag tror inte heller det är några problem. Efter vad jag har läst så är den enda faran med blåsbälg att borsten kan skada spegel m.m. i huset. Folk föreslåg en bälg UTAN borst. Typ en sån här:

http://www.scandinavianphoto.se/?905610

Jag ska nog köpa just denna tror jag...

MVH/Daniel
 
FILM) (ulltand skrev:
Jag har fått lära mig att man aldrig använder tryckluft för rengöring, [...]
Fast då vore det ju underligt att det säljs luftburkar för rengöring. Jag har inte testat själv, men tror allt att det fungerar om man håller burken upprätt som anvisas.
 
Visst är det så. Det hela handlar väl om att ha lite sunt förnuft och se så att inte kameran innehåller en drös lösa delar som kan skadas av hårdare lufttryck... Jag gillar dock bälgen bättre. Lite mer kontroll känns det som.

MVH/Daniel
 
kaw skrev:
Fast då vore det ju underligt att det säljs luftburkar för rengöring. Jag har inte testat själv, men tror allt att det fungerar om man håller burken upprätt som anvisas.

burkluft säljs INTE för att användas inne i känsliga elektroniska delar, som tex inne i en digitalkamera, bättre att köra med en blåsbälg som den som det länkas till här i tråden.

Gasen i tryckluft kan bli grymt kall vet inte hur pass, men väldigt massa minusgrader, vilket inte är så nyttigt för kameran, sen kan det läcka ut droppar som sätter sig på sensorn.

Burkluft är bra till att blåsa bort skit utan på saker, jag brukar tex blåsa av damm från objektivet med burk.
 
Dalkiel skrev:
Jag tror inte heller det är några problem. Efter vad jag har läst så är den enda faran med blåsbälg att borsten kan skada spegel m.m. i huset. Folk föreslåg en bälg UTAN borst. Typ en sån här:

http://www.scandinavianphoto.se/?905610

Jag ska nog köpa just denna tror jag...

MVH/Daniel

– Jag har läst (kanske här) att folk köper en sån lufttuta på apoteket, man har den till småbarn på ngt sätt…
 
Dalkiel skrev:
Ska börja rengöra min Eos 300d från damm. Ska jag köpa 400ml tryckluft för 75:- eller blåsbälg (utan borst) för 99:-? eller kanske något set? Tips?

Kolla denna tråd.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=30651&highlight=visible+dust
Jag beställde "visible dust" borstar som rekomenderades i tråden (från Canada) och kompletterade med en burk med luft på Classe O
Min sensor är numera ren ständigt:)

Enkelt och bra...men D Y R T !!!!!!!

/ Ken1
 
Dalkiel skrev:
Jag tror inte heller det är några problem. Efter vad jag har läst så är den enda faran med blåsbälg att borsten kan skada spegel m.m. i huset. Folk föreslåg en bälg UTAN borst. Typ en sån här:

http://www.scandinavianphoto.se/?905610

Jag ska nog köpa just denna tror jag...

MVH/Daniel

Har en sådan sedan ett tag tillbaks, mycket bra! blåser rejält (rätt stor) och den funkar utan anmärkning. Ett par tryck på den så lossar det mesta, och ja, håll kameran med öppningen neråt så dammet får falla ur!

Dave
 
liten fundering...

undrar om inte apotekets bollspruta för 26kr fungerar som blåsbälg?


( Varunr.206524, Bollspruta Continental av röd PVC-plast med mjuk spets rymd ca 45 ml )


:)
 
Senast ändrad:
Den har lite dåligt tryck och man måste komma närmare än man vill. Dessutom är den lite stel så har man inte rätt grepp tenderar pipen att böja sig åt ena hållet.
 
Jag har kommit över en "jonblås". Det fungerar så att det tar bort alla statiska laddningar i luften och på så sätt släpper dam och particklar vid en mycket svag blåsnig och helt magiskt bara ramlar ut. Kanske inget man normat går och köper för att göra rent kameran någon gång per år, men det kanske finns att låna på någon arbetsplats ?

Jag hade turen att hitta ett skrotat ex som visade sig var helt felfritt :)
 
EggEye skrev:
Jag har kommit över en "jonblås". Det fungerar så att det tar bort alla statiska laddningar i luften och på så sätt släpper dam och particklar vid en mycket svag blåsnig och helt magiskt bara ramlar ut. Kanske inget man normat går och köper för att göra rent kameran någon gång per år, men det kanske finns att låna på någon arbetsplats ?

Jag hade turen att hitta ett skrotat ex som visade sig var helt felfritt :)

– Vad tror du den kostar annars då?
Har du en bild på den?
 
Jochum Berg skrev:
– Vad tror du den kostar annars då?
Har du en bild på den?

Jag kan inte gissa priset. Priset på industriprylar kan ju överaska åt båda hållen. Ska kolla vad det är för fabrikat, borde finnas en hemsida att titta på .
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.