Annons

Tryckfel Namn

Produkter
(logga in för att koppla)

Thildir

Medlem
Hej!

Nyligen så publicerades två av mina bilder i ett repportage i "Lokaltidningen".

Tidningen fick använda bilderna gratis på ett villkor, mitt namn skulle synas tydligt.

När tidningen sedan kom ut var det helt omöjligt att urskilja mitt namn i bilden då det hade skrivits med väldigt tunn text och låg opacitet. Endast om man visste att det stod "Hampus Malmström" kunde man se det. Vad jag sen hört är att det skulle ha varit ett "tryckfel".

Jag undrar då om tidningen begått ett brott mot upphovsrättslagen och om jag kan kräva ersättning.
Någon som har erfarenhet eller som vet vad som gäller?

Tack på förhand

Hej!

Tidningen fick använda bilderna gratis på ett villkor, mitt namn skulle synas tydligt.

När tidningen sedan kom ut var det helt omöjligt att urskilja mitt namn i bilden då det hade skrivits med väldigt tunn text och låg opacitet. Endast om man visste att det stod "Hampus Malmström" kunde man se det. Vad jag sen hört är att det skulle ha varit ett "tryckfel".

Jag undrar då om tidningen begått ett brott mot upphovsrättslagen och om jag kan kräva ersättning.

Tack på förhand

En fotobyline är ofta väldigt liten, kanske 5-7 p. Ditt ordval "låg opacitet" och tidningens förklaring "tryckfel" tyder på att det var en vit text och att det har blivit lite misspass i trycket. I så fall har du nog inte mycket att hämta. Tråkigt när det händer, men de har ju faktiskt satt dit ditt namn.

Läste i blf's broschyr "rätt och pris" att "Namn skall ha sådan stilgrad eller visas i visuella medier under så lång tid att det är lättläst på normalt avstånd." Så va verkligen inte fallet då man fick läsa från ca 5cm avstånd :S

Dessutom...

De hade använt en av mina bilder på framsidan av tidningen som relaterade till repportaget, där fanns mitt namn inte med över huvud taget. Gäller det samma sak där att upphovsmannens namn måste finnas med om inget annat avtalas?

Dessutom...

De hade använt en av mina bilder på framsidan av tidningen som relaterade till repportaget, där fanns mitt namn inte med över huvud taget. Gäller det samma sak där att upphovsmannens namn måste finnas med om inget annat avtalas?

Om fotobyline måste finnas eller inte vet jag inte, men de allra flesta seriösa tidningar är noga med sådant. Att sätta ut namnet på en framsida är väldigt sällsynt om det inte handlar om en dagstidning. I andra typer av tidningar brukar upphovsmannen för omslagsfotot nämnas i Redaktionsrutan inne i tidningen. Var är det för tidning?

Hej!

Tack på förhand

Du har gjort en överenskommelse som redan på förhand riskerar att göra dig besviken. Exakt vad "synas tydligt" betyder är rent subjektivt. Tidningen kan anse att ditt namn syns tydligt, även om du inte håller med.

Jag har väldigt svårt att se att tidningen brutit mot upphovsrättslagen eftersom ni var överens om att ditt namn skulle publiceras, vilket också gjordes. Att det blev otydligt på grund av rastrering och liten grad är ju inte särskilt bra men knappast ett avtalsbrott.

Upphovsmannen till en omslagsbild brukar anges i anslutning till uppgifter om redaktion och ansvarig utgivare. Har de inte skrivit ditt namn är det dåligt.

Det du kan lära dig av det här är att göra tydligare överenskommelser.

På följande bilder kan ni själva bedömma hur pass synligt det är, skadar inte med lite fler åsikter.

600 dpi : http://www.hamedia.se/bilder/001.jpg

1200 dpi : http://www.hamedia.se/bilder/002.jpg

Det var som jag trodde, misspass orsakar det dåliga resultatet. Man kan ju tycka att layoutaren borde valt en fetare stil när texten är vit och så liten. Misspass i dagsidningstryck är nästan mer regel än undantag, inte ens annonsörer blir kompenserade för sådant.

Senast ändrad:
Man kan ju tycka att layoutaren borde valt en fetare stil när texten är vit och så liten.

My point exactly..

Men vi får se vad de säger när ja snackar med dem senare, tycker inte de vore för mycket begärt att få ersättning för bilderna enl. blf rekomenderade priser. Men vi får se, tack för era åsikter :)

My point exactly..

Men vi får se vad de säger när ja snackar med dem senare, tycker inte de vore för mycket begärt att få ersättning för bilderna enl. blf rekomenderade priser. Men vi får se, tack för era åsikter :)

Det är onekligen mindre kompetent redigeringsjobb.

Mitt tips är att du aldrig ska ge bort bilder. Att få sin byline på en bild kan vara bra för fåfängan men ger inga nya uppdrag. Vill någon ha en bild man tagit är den förhoppningsvis bra, och då betalar de för den. I annat fall är de bara ute efter att utnyttja den som är beredd att ge bort bilden, och det vinner enbart den som publicerar på. Som fotograf har du inget för det.

Det var min uppdragsgivare som ville ha bilden publicerad i PR syfte för klubben jag fotade för, vilket jag lät henne göra då hon är en nära vän. Men jag ville ändå att mitt namn skulle synas så även jag skulle kunna få lite publicitet, men blev lite besviken när det inte gick att se vem som tagit bilden.

Fler uppdrag...

My point exactly..

Förmodligen kommer du inte att behöva störa dej på den här kunden mera. Att inte acceptera att en kund/uppdragsgivare eller för den delen vilken människa som helst gör fel, innebär nog att de helst slipper ett samarbete med dej i framtiden.

Jag tror som ovanstående inlägg, börjar du gnälla så är dina möjligheter att få andra bilder publicerade noll.
Visst är det dåligt tryckt, men tyvärr kan ju sånt här hända och det är ju inte så att den bilden skulle generera en massa nya fotouppdrag som du nu missar för att texten inte syns.

Skulle det vara en sån pass kanonbild, så skulle en eventuell uppdragsgivare kontakta tidningen för att få dina uppgifter.

Jag skulle svälja det, sätt bilden i en pärm märkt "publicerade bilder" fortsätt fotografera och fyll pärmen. :)

Jag håller verkligen inte med ovanstående. Om en tidning får publicera bilden gratis förutsatt att de skriver ut mitt namn tydligt så är det upp till dem att ansvara för att det händer.

Om mitt namn inte syns tydligt i slutresultatet, oavsett anledning, så gäller såklart det priset som skulle ha infallit om de inte publicerade mitt namn.

Det är faktiskt upp till tidningen att se till så den överenskommelsen som de dealat till sig uppfylls. Vem bär ansvaret? Fotografen är den sista i det här fallet som ska behöva lida pga slarvhet på tidningen, felaktigt tryck eller vad det nu må vara som är anledningen. Säg att du nu vill ha ersättning för bilden och att den inte är gratis längre eftersom villkoret inte kan anses uppfyllt, så får de sedan klaga vidare om det inte är deras fel utan tryckeriets.

Om de är seriösa så tror jag absolut att de kommer förstå dig så länge du inte är otrevlig, och gärna arbetar vidare med dig.

Tänk efter först.

Jag undrar vem som är beställaren/uppdragsgivaren? Är det Lokaltidningen som beställt bilden direkt av dig? Eller är det "din vän" som bett att få använda en bild för artikeln? Vem är det du har pratat med om att ditt namn ska synas tydligt?

Oavsett vem det är så tycker jag att du ska kontakta just den personen och säga att du blev väldigt glad av att få se din egen bild i tryck, och att du gärna förser dom med fler bilder (mot ersättning), men att du blev besviken den här gången för att ditt namn i anslutning till bilden var snudd på oläslig. Du kan samtidigt passa på att fråga om de är beredda att ersätta dig för den redan publicerade bilden.

Mitt tips till dig är att du ska undvika att ställa till med något större debacle över den här grejen. Det blir ingen lyckligare av och den störste förloraren blir du. Det troligaste är att tidningen (om det är dom som är din motpart) hellre tillfrågar andra fotografer i framtiden.

Du kanske lyckas klämma ur dom några hundralappar för att ditt namn inte syntes så tydligt som du ville. Men det blir nog allt du får. Om du istället sköter dina kort rätt och visar en ödmjuk inställning så kanske du kan få leverera bilder för många tusentals kronor. Det är ditt val.

Förmodligen kommer du inte att behöva störa dej på den här kunden mera. Att inte acceptera att en kund/uppdragsgivare eller för den delen vilken människa som helst gör fel, innebär nog att de helst slipper ett samarbete med dej i framtiden.

Nu är det ju faktiskt ingen kund till mig. Min uppdragsgivare har med tillstånd från mig "lånat ut" bilden till tidningen med villkoret att mitt namn ska synas tydligt. Det skulle då innebära att jag istället för ekonomisk ersättning får lite publicitet som kan leda till vidare uppdrag som mingelfotograf.

Jag håller verkligen inte med ovanstående. Om en tidning får publicera bilden gratis förutsatt att de skriver ut mitt namn tydligt så är det upp till dem att ansvara för att det händer.

Om mitt namn inte syns tydligt i slutresultatet, oavsett anledning, så gäller såklart det priset som skulle ha infallit om de inte publicerade mitt namn.

Det är faktiskt upp till tidningen att se till så den överenskommelsen som de dealat till sig uppfylls. Vem bär ansvaret? Fotografen är den sista i det här fallet som ska behöva lida pga slarvhet på tidningen, felaktigt tryck eller vad det nu må vara som är anledningen. Säg att du nu vill ha ersättning för bilden och att den inte är gratis längre eftersom villkoret inte kan anses uppfyllt, så får de sedan klaga vidare om det inte är deras fel utan tryckeriets.

Om de är seriösa så tror jag absolut att de kommer förstå dig så länge du inte är otrevlig, och gärna arbetar vidare med dig.

Tack, det var så jag tänkte också.

Om man läser i BLFs Rätt och Pris så står det även där att dommar i HD har bevistat att den som publicerar en bild inte får bortse från att hålla namn synligt, oberoende av anledning.

Jag undrar vem som är beställaren/uppdragsgivaren? Är det Lokaltidningen som beställt bilden direkt av dig? Eller är det "din vän" som bett att få använda en bild för artikeln? Vem är det du har pratat med om att ditt namn ska synas tydligt?

Oavsett vem det är så tycker jag att du ska kontakta just den personen och säga att du blev väldigt glad av att få se din egen bild i tryck, och att du gärna förser dom med fler bilder (mot ersättning), men att du blev besviken den här gången för att ditt namn i anslutning till bilden var snudd på oläslig. Du kan samtidigt passa på att fråga om de är beredda att ersätta dig för den redan publicerade bilden.

Mitt tips till dig är att du ska undvika att ställa till med något större debacle över den här grejen. Det blir ingen lyckligare av och den störste förloraren blir du. Det troligaste är att tidningen (om det är dom som är din motpart) hellre tillfrågar andra fotografer i framtiden.

Du kanske lyckas klämma ur dom några hundralappar för att ditt namn inte syntes så tydligt som du ville. Men det blir nog allt du får. Om du istället sköter dina kort rätt och visar en ödmjuk inställning så kanske du kan få leverera bilder för många tusentals kronor. Det är ditt val.

Tycker du har en bra poäng.

Det är som sagt min uppdragsgivare som överlämnat bilden till tidningen, de skulle skriva om klubblivet i Hstd och skrev då om den klubb jag hade fotat på. Jag pratade med min uppdragsgivare och sa att de gärna fick publicera min bild utan kostnad på vilkor att det tydligt gick att utläsa att jag hade tagit bilden. Jag vet att min uppdragsgivare är väldigt noggrann med att se till så mitt namn finns med och hon sa till dem tydligt att det var väldigt viktigt.

Jag vill självklart inte ställa till med något större bråk,men vill uttrycka min stora besvikelse då jag känner att jag har blivit "lurad" på bilden.

Uppföljning

Mailade tidningen och skrev att jag var besviken för det som hade hänt.

Fick som svar att de gärna sätter in en rättelse och en förtydligande i kommande nummer av Lokaltidningen. :)

Lyckligt slut får man ju säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar