Annons

Trycka upp en Iso 1600 på Canvas (70x100)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Har aldrig provat att dra upp någon digital bild till något större format.
Kortet är taget med en 20D och ett Sigmaobjektiv av sämre kvalitet.Iso 1600

Kommer det det att bli hur brusigt som helst och vad kan man göra för att förbättra situationen?Canvasen kanske lugnar ned bruset lite?

Bilden i fråga

Har inte bestämt mig även om det skulle kunna gå, men mot en ljus tapet borde den göra sig bra.
 
Hej Jocke, du har en fin bild där inget snack om saken!
Jag vill dock ge dig ett tips som du kan använda om du vill.
Min erfarenhet av 70x100 är att det är en JÄTTESTOR bild. Kan bli svårplacerad på vägg om det inte handlar om utställning, offentlig miljö eller ett stort hus. Prova 40x60 alt 40x30 med en bra passerpartout o snygg ram. Kan kännas lika stort om det är det du vill uppnå. (då går ju canvas bort förståss)
Instämmer med föregående talare om brusreducering.
Canvasen gör ju sitt till för att jämna ut som du säger. Du kan också prova ett akvarellfilter med svag effekt.
Prova mondre storlek på vanligt papper först.
A3 ger en bra hint.

Gabbe
 
Senast ändrad:
ksjunior skrev:
Haha, blev en smula förvånad när jag såg din bild =) Första tanken den första tiondelens sekund var: har han färgsatt min bild??

Jo, sån't händer jämt med turistiska bilder. Jag tror nog att Eiffeltornet finns i rätt identiska utgåvor i många hem. Petronas likaså.

Per.
 
En test du kanske kan göra är att interpolera upp bilden till den storlek du har tänkt dig för canvasen. Gör sedan en crop i 100% i A4 storlek och skriv ut den. Klistra upp A4:an på väggen och ställ dig på det avstånd som du kommer ha när du betraktar 70 x 100 bilden. Hur ser det ut.

Min gissning är att det kommer bli kanonbra!

Ruskigt läcker bild - den skulle jag också vilja ha på väggen! :)

Mvh
Anders
 
Jag tror inte det ska vara några problem.
20D är bättre än man tror, och den där bilden såg välexponerad och fin ut.
Har gjort en 50*70 från 20D (normal iso) och den ser fruktansvärt skarp up även om man går väldigt nära.

Neat Image kan göra underverk, men mjukar upp bilden.
Jag använder bara neat om bilden är fruktansvärt brusig OCH skarp.

Se förresten min bild "galopprytterskan" på min sida. Jag har dragit och slitit något fruktansvärt i PS-reglagen på den, och på skärmen såg den rent utav hemsk ut i 100%, men som 20*30 blev den mycket bra.
Så pass bra att rytterskan krävde att få en kopia i 30*45.. (tack för kaffet tänkte jag då!)
Men jag neatade den försiktigt, och den blev helt ok.
Förvisso med klart markerat brus, men inte alls fult eller störande, tycker jag iaf.
 
1)
SHIT vad jag garvade när jag såg marcus version. Tack för ett gott skratt

2) Hur är det med det här med förstoring. JAg såg på roomservice att de förstorade en bild tagen med en mobilkamera till tapetstorlek ??? JAg hade faktiskt tänkt klä en halv vägg (1,5 meter) med denna bild i tapet om det går
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1119442.htm?set=lp

Asså, jag har ju inte förhoppning om att det ska bli suuperkvalite, har inget emot om det är lite "målad bild" känsla. Men går det eller blir det pixligt? Hur mycket kan man interpolera? orginalet är 6megapixlar och helt okey skärpa i 100% storlek
 
Tack för tipsen.
Markus, vi måste stått på samma sten.
Om det betyder att vi har ett bra öga eller kanske tvärtom vet jag inte. Hade aldrig sett en enda bild på Petrona innan jag var där i Juni i år så det var en ganska rolig slump.
Snygg bild du tagit ;-)
Klart skarpare än min.
 
Tack! Ang skärpan så är ju min i dagsljus och med 17-55 IS. Däremot ger ju dina färger ett mysigare intryck än min, så ur det perspektivet skulle jag nog säga att det känns som två _helt_ olika bilder. Hoppas du/ni hade lika kul där som jag och tjejen.

Har du fått den kopierad än?
 
Har inte tryckt upp den än. Skall på semester om en dryg månad så det får vänta till efter dess. Har så mycket prylar jag "behöver" köpa innna dess till Kameran :)
Jag var i KL på jobb två veckor. En riktig kanonstad!!
 
Ursäkta om jag tränger in på din tråd, men tänkte att du skulle på semester så jag kunde låna den sålänge... =)

Även jag har en 1600 bild som jag vill ha på canvas 50x70...vad tror ni om den? Tycker himlen blir väldigt kornig.
 

Bilagor

  • dsc_6814b.jpg
    dsc_6814b.jpg
    69.3 KB · Visningar: 851
Här kommer en länk till bilden där ni kan se den i rätt format och hur kornig den är... vad tror ni fungerar den på canvas och vad kan jag göra för att förbättra?

Tacksam för all hjälp jag kan få då den är tänkt som julklapp. Kanske har vi ett hobby proffs på PS där ute som är sugen på att pilla lite? =)

Annars vad har ni för tips?

http://www.pbase.com/image/90248781/orginal
(tryck på large under bilden för att få den lite mindre...)
 
Senast ändrad:
Hej! jag tänkte också låna denna tråd lite. Jag hade tänkt trycka upp några bilder på canvas, 70*50 kanske. Men min kamera är en pocket panasonic fx12 och bilderna är på 2meg kanske. Är det ens möjligt eller är bilderna för små? Inte har jag något bildbehandlingsprogram heller, i min hjärna var det bara att skicka iväg filerna så gjorde labbet jobbet. Har hört att Crimson gör bilder med galonkänsla på canvas, men det verkar inte vara forumets erfarenhet? Om så kör jag på proformat.

och jag har ingen aning om vad interpolering är.

tacksam för svar!
/Teresa
 
Himlen lättfixad

Måns, himlar brukar vara extremt lätt att fixa i efterhand. markera några gånger med trollstaven och kör brusreducering eller gausisk oskärpa i PS om du inte har brusprogram. (radie 1-2). Bruset på fågeln märks förmodligen inte pga av fjäderstruktur och färg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.