Annons

Tryck på dipond/aluminium

Produkter
(logga in för att koppla)

campix

Medlem
Hallå,

har någon lust att dela med sig av sina erfarenheter på att få sina bilder tryckta på aluminium. Funderar på att trycka 4st porträtt i svartvitt, 60x40 eller ev ännu större. Hur uppfattas trycket i jämförelse mot tex ett matt tryck på skumplatta? Blir resultatet ”speciellt”. Märks det att det är aluminium/annorlunda? Tips på labb, eller annat som kan vara värt att tänka på?
Tackar
Jörgen

Har beställt aluminiumtryck från BestCanvas två gånger. Mottagarna har blivit väldigt nöjda. Format 120x60.
Framförallt är det väl det smäckra som tilltalar tycker jag.
Om man detaljgranskar ser man skillnad mot fotopapper.
IMG_1072.jpg

Har beställt aluminiumtryck från BestCanvas två gånger. Mottagarna har blivit väldigt nöjda. Format 120x60.
Framförallt är det väl det smäckra som tilltalar tycker jag.
Om man detaljgranskar ser man skillnad mot fotopapper.

Har Bestcanvas fortfarande glansigt yta och fysiskt känns plastig?

/Stefan

Din tavla ser ju riktigt vass ut. Just Bestcanvas framstår dessutom som riktigt billiga i sammanhanget. På deras hemsida står det att finishen kan vara blank eller matt. Just matt är ju viktigt !

Din tavla ser ju riktigt vass ut. Just Bestcanvas framstår dessutom som riktigt billiga i sammanhanget. På deras hemsida står det att finishen kan vara blank eller matt. Just matt är ju viktigt !

Har bara köpt matt yta. Vad jag förstår av texten på deras web så är den blanka inte printad på aluminium utan fotopapper laminerat med aluminium.
Så vill man ha blankt är det bättre med acryl. Har testat det också från dem.
Riktigt bra effekt på färgstarka motiv.

Rekommenderar också att lägga till upphängningskitet.
Två skruvar i väggen så hakar man på alulisten på dem.

Ok! Har köpt från en massa ställen, men fastnade för önskefoto som trycker på matt aluskiva. Den känns som metall ska och låter som metall ska. Dock är den tunn vilket är både fördel och nackdel (dibond)
Ren aluskiva är bäst men dyrast.

/Stefan

Följer upp med ett sent svar. Beställde 2 stora tryck från Best Canvas. Fantastiskt tryck och allt nästan kanon. Dock kom dom lätt transportskadade, men dom skickade genast 2 nya, som också kom skadade!! Men, dom skickade genast ytterligare 2 nya! Det får man ändå kalla bra service, och jag har en hög med likadana förstoringar på dottern ! //Jörgen

Hej, en relaterad fråga till er som beställt stora alutryck från "lågprisalternativ": Hur upplever ni att de emballerat tavlorna? Har de kommit hem i felfritt skick?

Jag beställde i höstas ett 120×60-panorama från Photobox. Själva trycket upplevde jag som bra (har inget annat att jämföra med), men de var hopplösa med emballeringen.

Den stora alutavlan var plastomsvept och kom i en ganska tunn pappkartong som hade invändiga papphörn (typ fotohörn för album men större) tänkta att hålla tavlan på plats, men nånstans längs resan hade de där hörnen gått sönder och tavlan studsade omkring fritt inuti kartongen. Det ledde till att tavlan kom fram med ganska rejält tilltufsade hörn.

De ska ha en eloge för hjälpsam kundtjänst - jag fick utan vidare en ny tavla levererad efter att jag reklamerat den första. Men...de är som sagt dåliga på emballering - den andra tavlan kom fram i lika dåligt skick.

Historien upprepade sig därefter en tredje gång och då erbjöd de mig att få pengarna tillbaka vilket det slutade med. Som sagt: Schysst kundtjänst och hantering av problematiken, men kass emballering - genom att lägga lite mer krut på emballaget av en så pass stor/ömtålig produkt hade de kunnat spara en hel del tid och pengar.

Reklamerar nästan alltid mina och får ny pga skador som emballaget gjort eller avsaknaden av den.
De borde lägga lite mer tid på kvalitetssäkra den delen.

/Stefan

Hej, en relaterad fråga till er som beställt stora alutryck från "lågprisalternativ": Hur upplever ni att de emballerat tavlorna? Har de kommit hem i felfritt skick?

Jag beställde i höstas ett 120×60-panorama från Photobox. Själva trycket upplevde jag som bra (har inget annat att jämföra med), men de var hopplösa med emballeringen.

Den stora alutavlan var plastomsvept och kom i en ganska tunn pappkartong som hade invändiga papphörn (typ fotohörn för album men större) tänkta att hålla tavlan på plats, men nånstans längs resan hade de där hörnen gått sönder och tavlan studsade omkring fritt inuti kartongen. Det ledde till att tavlan kom fram med ganska rejält tilltufsade hörn.

De ska ha en eloge för hjälpsam kundtjänst - jag fick utan vidare en ny tavla levererad efter att jag reklamerat den första. Men...de är som sagt dåliga på emballering - den andra tavlan kom fram i lika dåligt skick.

Historien upprepade sig därefter en tredje gång och då erbjöd de mig att få pengarna tillbaka vilket det slutade med. Som sagt: Schysst kundtjänst och hantering av problematiken, men kass emballering - genom att lägga lite mer krut på emballaget av en så pass stor/ömtålig produkt hade de kunnat spara en hel del tid och pengar.

Crimsons emballerar 100% perfekt. Plus hög kvalitet på printning och montering.

Reklamerar nästan alltid mina och får ny pga skador som emballaget gjort eller avsaknaden av den.
De borde lägga lite mer tid på kvalitetssäkra den delen.

/Stefan
OK, låter lite likt min erfarenhet...om det inte är nån högre tidspress/prio så kan man ju alltid chansa på att det ska funka. (Gjorde nyss en beställning 120×60 dibond från bestcanvas.se, 900 spänn inklusive upphängningsram på baksidan...vi får se hur den ser ut när den kommer fram.)

Crimsons emballerar 100% perfekt. Plus hög kvalitet på printning och montering.

Jo, det är min erfarenhet också. Jag har använt dem för jobb med högre krav, men jag tänker att det kan vara värt att chansa på lågprisalternativ för en del jobb som inte är så prioriterade. (Prislappen på större printar från Crimson hänger lite ihop med "100% perfekt"...)

Tänkte bara följa upp min egen fråga...idag fick jag hem en 120×60-print på dibond från bestcanvas.se som jag är helnöjd med, speciellt med tanke på prislappen.

Den kom väl emballerad i ganska grov kartong. Invändigt var hörnen förstärkta med skumgummilister och den hade hållits på plats i kartongen med frigolitklossar. Den hade klarat sig utan kantstötning och trycket ser bra ut.

Det är såklart svårt att veta om jag hade tur, men den här gången gick det alltså finfint.

120×60-tavla.JPEG

OK, låter lite likt min erfarenhet...om det inte är nån högre tidspress/prio så kan man ju alltid chansa på att det ska funka. (Gjorde nyss en beställning 120×60 dibond från bestcanvas.se, 900 spänn inklusive upphängningsram på baksidan...vi får se hur den ser ut när den kommer fram.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar