Annons

Trondheim? (igen)

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexander_222

Aktiv medlem
Vet att det finns många trådar om Norge och resmål där, men jag har inte riktigt hittat svar där... ;)

Planen är - bil från Göteborg till Trondheim.

Frågorna är (bl.a.) - Hur lätt är det att hitta bra tältningsplatser där uppe igenom?

Vilken bil ska jag ta, Landcruisern eller en mindre...? Har man någon användning för 4-hjulsdrift och lågväxel eller är det lika förbjudet att braka ut i terrängen som i sverige?

Är säsongen helt fel eller finns det något att se under höstmånaderna?

Allmäna tips uppskattas! =)

Bilagor

• toyota-landcruiser-2.jpg
    toyota-landcruiser-2.jpg
    28.2 KB · Visningar: 399
Vad jag vet så har Norge betydligt strängare lagar när det gäller terrängkörning än vad Sverige har.
Det är därför alla norrmän åker till Sverige för att köra skoter!

Glöm att ta bilen över ett kalfjäll OFFROAD (om det nu inte finns en väg där)! Det finns dock många vägar som går över fjällen.

Det bör finnas hur mycket som helst att se under hösten.

Det brukar var bra med campingar i Norge så det ska inte vara några problem. Det är endast tillåtet att tälta på campingplatser.

Tänk bara på att det tar tid att köra bil i Norge. Snitt hastigheten du kan hålla är inte lika hög som i Sverige.

- Jonas

Jag tycker dessutom att man hittar betydligt fler småstugor att hyra i Norge än i Sverige.

Brukar finnas skyltar om det längs vägarna överallt.

Re: Helt fel....

fujicanon skrev:
Det er tillåtet att tälta varsomhelst i utmark. Allemannsrätt precis som i Sverige.
God tur!
Erik J

Det låter bra! Det är lite av en budgetresa vi planerar och därför känns det bra att veta att man klarar sig med en Saab 9-5 eftersom Landcruisern behöver tillförsel av farmors dunderhonug allt för ofta (1.5-1.8 l/mil).

Fast "off-road" var nog lite fel syftat... det jag menar är att det kanske är lite oländig terräng ute vid kusten och att de som bor där själva har den typen av bilar just för att det behövs?

Hur aktivt är fågel-/djurlivet längs kusten på hösten? Någon som har lite bilder från liknande resa?

Re: Re: Helt fel....

Alexander_222 skrev:
Det låter bra! Det är lite av en budgetresa vi planerar och därför känns det bra att veta att man klarar sig med en Saab 9-5 eftersom Landcruisern behöver tillförsel av farmors dunderhonug allt för ofta (1.5-1.8 l/mil).

Fast "off-road" var nog lite fel syftat... det jag menar är att det kanske är lite oländig terräng ute vid kusten och att de som bor där själva har den typen av bilar just för att det behövs?

Hur aktivt är fågel-/djurlivet längs kusten på hösten? Någon som har lite bilder från liknande resa?
Hej Alexander. Du kan tryggt köre 9-5 i Norge. Alt er mindre i Norge, t.o.m. hålen i vägarna :), men vinterdekk bör du tenke på allerede nu, med tanke på fjelloverganger. Utmed kusten på Vestlandet är det nestan (!) alldrig snö på vägarna.
De djuren som häckar lite spredt är menniskorna. Alla andre arter finns det gott om.
mvh Erik J

Re: Re: Re: Helt fel....

fujicanon skrev:
Hej Alexander. Du kan tryggt köre 9-5 i Norge. Alt er mindre i Norge, t.o.m. hålen i vägarna :), men vinterdekk bör du tenke på allerede nu, med tanke på fjelloverganger. Utmed kusten på Vestlandet är det nestan (!) alldrig snö på vägarna.
De djuren som häckar lite spredt är menniskorna. Alla andre arter finns det gott om.
mvh Erik J
Hmmm, jag har fått uppfattningen att de flesta norrmän är ganska arga på regeringen för att det inte satsas mer på vägarna. "Världens rikaste land men vägar som i ett uland" har jag hört flera gånger sen jag flyttade hit!

Finns mycket att se i trondheim så här års, många spännande fåglar, allt från fjäll till havsmiljö på bara en timme i bilen....

Jag bor häruppe, om du vill veta nåt specifikt så kom med det kan jag ta reda på det om jag inte vet direkt!!

Det är bara tyskarna som kommer med terrängbilar/ motorcyklar...

Det är dyrt att köra i skogen ja, motorisert ferdsel i utmark, stygg sak, kan fort kosta 8-10 tusen om man blir haffad!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar