Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Trollhättemetoden
- Trådstartare bengtåke
- Start datum
timeUnit
Aktiv medlem
Har inte hört talas om den metoden, men det låter lite som att du är ute efter en metod för att kunna arbeta med konstant exponering, men olika kontrast. Jag vill minnas att det i Kentmeres och Ilfords pappersförpackningar ligger en liten pamflett som beskriver en metod där man ställer både M och Y för en given grad. Typ 20Y och 30M för grad 3. Sen 40Y och 10M för grad två, och så vidare. Då kan man alltså använda samma exponering för olika kontrast.
Låter det som jag är på rätt spår?
Låter det som jag är på rätt spår?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nej 0123456789Låter det som jag är på rätt spår?
bengtåke
Medlem
Hej
Tack för ditt engageman, jag tror inte de är riktigt de jag är ute efter.
Jag skall säga som det är, jag köpte ett "Kompett labb proffs nivå" för något år sedan, är nu igång i källaren.
Men bland pinalerna hittade jag en lapp med den här metoden, jag hade den i handen i går, men hittar den inte just nu.
När den kommer fram är min tanke att skriva ner vad som står på lappen, så får jag se om du eller någon mer kan tyda dokumentet.
Som sagt var, jag återkommer, tacksam om du tittar in igen.
//bengtåke
Tack för ditt engageman, jag tror inte de är riktigt de jag är ute efter.
Jag skall säga som det är, jag köpte ett "Kompett labb proffs nivå" för något år sedan, är nu igång i källaren.
Men bland pinalerna hittade jag en lapp med den här metoden, jag hade den i handen i går, men hittar den inte just nu.
När den kommer fram är min tanke att skriva ner vad som står på lappen, så får jag se om du eller någon mer kan tyda dokumentet.
Som sagt var, jag återkommer, tacksam om du tittar in igen.
//bengtåke
Erik Schalin
Aktiv medlem
Trollhättan...
Nu ska vi se...
Är/Var det inte Trollhättan som studio 10´an var/är verksamma i?
Skulle tro det.
Ett gäng extremt duktiga kopister.
Du hittar dem säkert om du letar lite på nätet.
Pysslar med storformat. De har haft kurser, håller utställningar (se dem om ni får chansen!!!), skrivit om allt det väsentliga i svartvitkopiering i tidningen FOTO. Senast jag såg en medlems verk var i CAMERA natura, ett svartvitt resereportage. Grymma bilder, vilken svärta...
Det du beskriver är bara att hitta rätt kontrast för en viss bild med variabelt papper.
Kanske menar du splitfiltrering?
Nu ska vi se...
Är/Var det inte Trollhättan som studio 10´an var/är verksamma i?
Skulle tro det.
Ett gäng extremt duktiga kopister.
Du hittar dem säkert om du letar lite på nätet.
Pysslar med storformat. De har haft kurser, håller utställningar (se dem om ni får chansen!!!), skrivit om allt det väsentliga i svartvitkopiering i tidningen FOTO. Senast jag såg en medlems verk var i CAMERA natura, ett svartvitt resereportage. Grymma bilder, vilken svärta...
Det du beskriver är bara att hitta rätt kontrast för en viss bild med variabelt papper.
Kanske menar du splitfiltrering?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Just det! Sören xxx och Conny Nord
bengtåke
Medlem
Nu hittade jag dokumentet:
Svart-Vit kopiering enligt Trollhätte metoden
1. Gör en stege med max gult kolla högdagrar.
2. Välj en tid.
3. Gör en ny stege exponera först med max gult med vald tid.
4. Sen exponera stegen med max magenta.
5. Välj tid.
6. Gör sen med vald tid för gult och magenta.
7. Justera i högdagrar med max gult.
8. Justera i lågdagrar med max magenta.
Det är exakt så här det står i dokumentet, har någon en idé om vad detta betyder i klartext?
Tacksam för er hjälp
//bengtåke
Svart-Vit kopiering enligt Trollhätte metoden
1. Gör en stege med max gult kolla högdagrar.
2. Välj en tid.
3. Gör en ny stege exponera först med max gult med vald tid.
4. Sen exponera stegen med max magenta.
5. Välj tid.
6. Gör sen med vald tid för gult och magenta.
7. Justera i högdagrar med max gult.
8. Justera i lågdagrar med max magenta.
Det är exakt så här det står i dokumentet, har någon en idé om vad detta betyder i klartext?
Tacksam för er hjälp
//bengtåke
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja, använder det kanske 20-35% av bilderna.
Det heter splitfiltrering.
Ska jag berätta mer?
Det heter splitfiltrering.
Ska jag berätta mer?
magnus67
Aktiv medlem
Just det! Sören xxx och Conny Nord
Sören Lindqvist.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Tack Magnus
Nu kan jag sova gott i natt också.
Nu kan jag sova gott i natt också.
bengtåke
Medlem
hittar en som jag tror bra sida på nätet
http://web.telia.com/~u52026529/splitfiltrering_1.htm
//bengtåke
http://web.telia.com/~u52026529/splitfiltrering_1.htm
//bengtåke
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja Bengt-Åke
Bättre lärare än studio 10´an och dess kurs The Fine Print kan man inte hitta.
Hoppas att du förstår förklaringarna med dess bilder, det blir nog inte tydligare än så. Hör av dig om du har mer frågor eller inte förstår.
Det lite kluriga kan vara NÄR man skall använda det. I princip kan man använda det jämt.
Men om du får samma tid för 0´ans filter som 5´ans filter så kan du lika gärna sätta grad 2½. Det ger ingen skillnad.
En annan sak som kan vara intressant att veta är att förstoringsapparater inte ger skarpare bilder om man bländar ner förstoringsoptiken. Läs manualen till din apparat, i den står vid vilken bländare du får max skärpa (om nu just den optiken omnämns som du har). Bländar du ner så köper du dig mer tid för pjattning.
Bättre lärare än studio 10´an och dess kurs The Fine Print kan man inte hitta.
Hoppas att du förstår förklaringarna med dess bilder, det blir nog inte tydligare än så. Hör av dig om du har mer frågor eller inte förstår.
Det lite kluriga kan vara NÄR man skall använda det. I princip kan man använda det jämt.
Men om du får samma tid för 0´ans filter som 5´ans filter så kan du lika gärna sätta grad 2½. Det ger ingen skillnad.
En annan sak som kan vara intressant att veta är att förstoringsapparater inte ger skarpare bilder om man bländar ner förstoringsoptiken. Läs manualen till din apparat, i den står vid vilken bländare du får max skärpa (om nu just den optiken omnämns som du har). Bländar du ner så köper du dig mer tid för pjattning.
timeUnit
Aktiv medlem
Nej 0123456789
Vad menar du med det?
bengtåke
Medlem
Hej o tack Erik
När jag såg dig skriva ordet splitfiltrering
klart sökbart på Google, då hittade jag länken ovan, nu skall jag ta mig lite tid och läsa detta, vem vet jag kanske har nytta av detta.
bästa hälsningar till er (även magnus67) som har hjälpt mig med "allt".
//bengtåke
När jag såg dig skriva ordet splitfiltrering
klart sökbart på Google, då hittade jag länken ovan, nu skall jag ta mig lite tid och läsa detta, vem vet jag kanske har nytta av detta.
bästa hälsningar till er (även magnus67) som har hjälpt mig med "allt".
//bengtåke
Erik Schalin
Aktiv medlem
Fotosidan har den fula funktionen att man inte kan svara med kortare inlägg än ca 10 tecken.Vad menar du med det?
0-9 är bara en utfyllnad för att det skall bli mer än 10 tecken.
Så svaret är bara ett enkelt "nej" med utfyllnad.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jo jag vet.Aha!
Jag tolkade det korta svaret och siffrorna som att du "sa": Nej *räknar tyst* 0, 1, 2...
Tänk vad fel det kan bli!
Jag har använt metoden förr & fått helt berättigade efterfunderingar.
Men vad skall man göra...