Annons

Trolla bort störande kabel i himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.

Har en bild som skulle vara bra om inte den där ¤%"##"% telekabeln
hade synt i högra hörnet av bilden.
Testade att klona bort den med det syns.
Hur gör man på bästa sätt om man vill ta bort störande detaljer i förgrunden om bakgrunden är tonad eller lite rörig?
Har också en annan bild på ett vattendrag som har en störande gren som hänger ned, tyvärr var jag klantig nog att inte uppmärksamma detta när fotot togs, hade fullt upp att fokusera på vattnet, klantigt ;-)

Jag vet att det ska gå men jag lyckas inte komma på det.

Har CS2 och skulle verkligen uppskatta eran hjälp med detta.

1000 tack på förhand.

MVH Julle.
 
Hej.

Har en bild som skulle vara bra om inte den där ¤%"##"% telekabeln
hade synt i högra hörnet av bilden.
Testade att klona bort den med det syns.
Hur gör man på bästa sätt om man vill ta bort störande detaljer i förgrunden om bakgrunden är tonad eller lite rörig?
Har också en annan bild på ett vattendrag som har en störande gren som hänger ned, tyvärr var jag klantig nog att inte uppmärksamma detta när fotot togs, hade fullt upp att fokusera på vattnet, klantigt ;-)

Jag vet att det ska gå men jag lyckas inte komma på det.

Har CS2 och skulle verkligen uppskatta eran hjälp med detta.

1000 tack på förhand.

MVH Julle.


Oj, helt omöjligt att svara på utan att ha sett bilden
 
Hej.

Har en bild som skulle vara bra om inte den där ¤%"##"% telekabeln
hade synt i högra hörnet av bilden.
Testade att klona bort den med det syns.
Hur gör man på bästa sätt om man vill ta bort störande detaljer i förgrunden om bakgrunden är tonad eller lite rörig?
Har också en annan bild på ett vattendrag som har en störande gren som hänger ned, tyvärr var jag klantig nog att inte uppmärksamma detta när fotot togs, hade fullt upp att fokusera på vattnet, klantigt ;-)

Jag vet att det ska gå men jag lyckas inte komma på det.

Har CS2 och skulle verkligen uppskatta eran hjälp med detta.

1000 tack på förhand.

MVH Julle.


Tricky att svara på när man inte vet riktigt hur bakgrunden ser ut där du vill att den där ¤%"##"% telekabeln ska synas.
Mitt tips - oavsett bakgrund - är iallafall att klona "sakta".
Alltså, inte ösa på med 100% opacitet direkt utan ta det lite stilla och i omgångar tills du närmar dig något du är nöjd med.
:)
 
Det ser ut att kunna gå relativt smärtfritt att trolla bort. Använd kloningsverktyget så ska det int vara några problem. Men ta det försiktigt som det skrevs om tidigare. Själv brukar jag visa bilden i 200% när jag gör sådana detaljarbeten för att kunna urskilja pixlarna och ta mindre partier åt gången och fortfarande se vad jag gör. Gör ett lager där du enbart klonar så slipper du förlora annat du gjort med bilden.
 
På himlar och sådant där man lätt ser skiftningar i himlens ton så brukar jag få bättre resultat med patch tool istället för clone. Provet vetja.
 
Jag hade nog gjort som så att jag gjort en markering som täcker kabeln och lite till. Flytta markeringen till vänster. Kopiera och klistra in markeringen till ett nytt lager (ctrl/command + j). Flytta den kopierade biten över kabeln. Lägg till en lagermask och "fejda" den skarpa kanten med en mjuk svart pensel.

/Pontus
 
På himlar och sådant där man lätt ser skiftningar i himlens ton så brukar jag få bättre resultat med patch tool istället för clone. Provet vetja.

Håller verkligen med. Klonstämpeln är bland det första de flesta lär sig, men enligt mig bland det sämsta verktyget i ett sånt här fall. "Patch Tool" gör jobbet mycket bra och snabbt.
 
Håller verkligen med. Klonstämpeln är bland det första de flesta lär sig, men enligt mig bland det sämsta verktyget i ett sånt här fall. "Patch Tool" gör jobbet mycket bra och snabbt.

Om "Patch Tool" är det samma som Lagningspensleln på svenska (vilket jag misstänker) så håller jag helt med, oslagbar att trolla bort oönskade föremål med, tycker läget "Ersätt" funkar allra bäst.
 
Patch Tool är ju helt underbar!
Tusen tack för tipset.
Blev inte bra med clone tack vare nyanserna i himlen, men Patch Tool
fixade det utmärkt, syns inte att något är gjort med bilden,
Tack vare era tips kommer jag så mycket snabbare i framtiden att kunna fixa till mina bilder, underbart forum detta ju ;-)

MVH Julle,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.