Annons

Trodde jag skulle fått börja fota redan idag... [ang. Expert]

Produkter
(logga in för att koppla)

xianze

Avslutat medlemskap
Köpte mig idag en Canon Eos 50d
samt kameraväska/axelrem och ett minneskort på 4gb
objektiv har jag sedan tidigare.. Tänkte inte mer på det utan kom hem och satte batteriet på laddning...
Nu när jag skulle börja plugga in allt och börja pröva mina nya ögon märker jag att försäljaren har gett mig fel minneskort :( 4gb Extreme SDHC istället för Compact flash :/:/:/

Jag frågade ändå om det verkligen var rätt minnestyp.. Men den gamla devisen
"skall man ha någonting gjort och få det rätt får man göra det själv" verkar stämma fortfarande.

Handlade på Expert i bäckebol Göteborg.
 
Köpte mig idag en Canon Eos 50d
samt kameraväska/axelrem och ett minneskort på 4gb
objektiv har jag sedan tidigare.. Tänkte inte mer på det utan kom hem och satte batteriet på laddning...
Nu när jag skulle börja plugga in allt och börja pröva mina nya ögon märker jag att försäljaren har gett mig fel minneskort :( 4gb Extreme SDHC istället för Compact flash :/:/:/

Jag frågade ändå om det verkligen var rätt minnestyp.. Men den gamla devisen
"skall man ha någonting gjort och få det rätt får man göra det själv" verkar stämma fortfarande.

Handlade på Expert i bäckebol Göteborg.

Fungerar verkligen inte "4GB Extreme SDHC" med din kamera?
 
Köpte mig idag en Canon Eos 50d
samt kameraväska/axelrem och ett minneskort på 4gb
objektiv har jag sedan tidigare.. Tänkte inte mer på det utan kom hem och satte batteriet på laddning...
Nu när jag skulle börja plugga in allt och börja pröva mina nya ögon märker jag att försäljaren har gett mig fel minneskort :( 4gb Extreme SDHC istället för Compact flash :/:/:/

Jag frågade ändå om det verkligen var rätt minnestyp.. Men den gamla devisen
"skall man ha någonting gjort och få det rätt får man göra det själv" verkar stämma fortfarande.

Handlade på Expert i bäckebol Göteborg.


Hahaha. Helt otroligt!
Var i väg med min svåger till Expert i Örebro. Även han köpte en 50D och jag var med som assistans i och med att det är hans första systemkamera, samt att ett minneskort även skulle införskaffas.
Av en ren händelse så påpekade säljaren att det skulle vara ett SD-minne till den och INTE ett CF.
Något jag direkt ifrågasatte då jag själv har en 40D (Snart 5D). Trots detta vägrade säljare inse att det var fel och ville prompt att min svåger skulle köpa SD-kort, samt hävdade att det verkligen skulle vara SD-kort.
Dock efter en stund insåg säljaren att han hade fel och försökte skämta bort sitt fatala sitt misstag, samt sin totala okunskap.

Tack och lov var jag med annars hade dessa klåpare till säljare på Expert sålt in fel minneskort även till min svåger.
Det är bara att beklaga det inträffade. Hoppas du har fått tag i rätt kort vid det här laget.
 
Fungerar verkligen inte "4GB Extreme SDHC" med din kamera?

Nej, canon eos 50d vill enbart ha Compact flash... :/

stefan_nordstrom sa:
Hahaha. Helt otroligt!
Efter att ha läst på lite verkar ju flertalet av canons kameror ta bägge minneskort.. så jag förstår väl iåförsig om försäljarna blir osäkra, men känns ändå som något dom borde ha koll på?...

Men nu blir det sömn och om 9 timmar blir det till att byta ut minneskortet och sen hitta lämpliga objekt att plåga med min första digitala systemkamera :)
 
Jag råkade ut för exakt samma sak i mellandagarna i julas när jag köpte 50D på Media Markt i Malmö, också trots att jag ifrågasatte...

Som tur var upptäckte jag problemet innan allt bommat igen på kvällen i Helsingborg där jag bor, och kunde köpa ett CF samma dag. Har sedan dess ringt MM i Malmö och lämnat meddelanden flera gånger, men aldrig hört av dem.
 
Hur svårt kan det vara egentligen? 50/50 chans faktiskt.
Sånt framgår tydligt om säljaren bara anstränger sig lite och om denne är osäker. Dvs kolla på demo-exet eller kartongen. Rentav LYSSNAR på kunden :)

Givetvis försökte säljaren sedan sälja in de dyraste kortet (Extrem III) med argumentet;
"Det tål -25 grader"
"Långsammare kort hinner inte registrera bilder på kortet vid sekvenstagning och det innebär i sin tur bortfall av bilder"

Det blev ett minneskort på¨Teknikmagasinet i stället. Ett långsammare, ytterst dugligt kort, sålt av säljare som besitter kunskap och inte lägger fram nonsens.

Hoppas du kommer bli nöjd med kameran, den är riktigt bra.
 
Vill inte försvara säljarna på något sätt, men när det gäller att handla på teknikladorna så gäller det nog lite att själv vara duktigt påläst inför köp, speciellt om det rör sig om stora pengar. Det är och kommer alltid att vara säljarens fel om man kommer hem med fel varor...men i o m att folk vet att det inte är genier som innehar jobben så vet man ju redan när man går in att snubben som sannolik kommer att hjälpa helt sannolikt kommer att rabbla broschyrkunskap och satsa på att sälja up.

Tänk själva att kränga tv, micro, hushållsassistent, blu-ray, mobiltelefon, parabol, abonnemang, centraldamsugare och systemkameror....och kunna svara på ALLA frågor :)

Men som sagt, kommer man hem med fel grejjer så gjorde säljaren galet. Men man gör sig själv en tjänst genom att skruva ner förväntningarna och själv läsa på samt ta en argumentation.

En parentes för att jämföra proffsbutiker mot ladorna. jag bor i Karlstad och vi har väll 2 äkta fotobutiker.
1; Den ene gick jag in på för att få en ny monteringsplatta till ett velbonstativ, jag hade modifierad mitt befintliga för en stjärnkikare och behövde ett nytt till en kompaktkamera. Svaret blev att de går inte att få tag på lösa men lyckligtvis har vi ett likadant stående här, du får det med 20%. Tvekade nånn dag och åkte förbi Expert i ett annat ärende där det slumpade sig så att killen där tog hem en monteringsplatta på 3 dagar. Dåligt

2; Samma butik, syrran gick in med sin kompakt och sa nått i stil med, "jag är total novis men jag vill ha bättre resultat när jag fotar familj och vänner"....10 minuter senare får hon klämma på en Nikon D90 som skulle vara en "bra titta och skjut"-kamera....syrrans har inte ens förmåga att förklara sitt fotande så till den milda grad att det skulle ha motiverat en D90...även om svaret är korrekt...en D90 tar helt sannolikt bättre bilder än en billig kompakt. Dåligt.

3; Den andra butiken. Jag själv skulle ha en bra stativ, mitt klena velbon gungade när spegeln slog ut, brorsan sa "köp Manfrotto xprob...finns i paket och är skitbra för de allra flesta", gick till den andra butiken och sa som det var...att jag har ett sketet velbon och behöver ett stadigt stativ. Ok sa han....här har jag nog Sveriges mest populära, ett Velbon Sherpa 803...och som tur är så har jag 1 kvar, det är lite demat så du kan få det för 1900:-. Jag sa att jag skulle återkomma och kollade forumet här och insåg att brorsan var helt rätt ute. Sherpan är säkert jättebra, men hans uttal stämde väll inte riktigt med verkligheten.

Min egna högst personliga slutsats, mina 2 äkta fotoaffärer må ha all kunskap (det tvekar jag inte på), men deras säljkåthet är lika stor som ladornas och sannolikheten att jag eller syrran gått där ifrån utan att ha fått vad vi egentligen behövde var rätt stor.

Jag handlar ändå mycket på mina 2 lokala affärer, för jag kan ställa dumma frågor och få vettiga svar. Men fan i mig...de flesta köp görs först efter ett par timmars summerande här på Fotosidans forum :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.