Annons

Trodde du att en kamerasensor var känslig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gnället beror antagligen på det sosse-lutherska arvet som säger att det inte är fint att slösa, se bara vad det gnälls på politiker och företagsledare för deras ekonomiska utsvävningar istället för att de hyllas som ett bra exempel på hur man ska sko sig på sin karriär och leva ett gott liv.

hHär i sverige ses ledare som några som bör göra nytta för andra men i andra kulturer ses det mer som ett bra sätt att skaffa välstånd åt sig och sin familj.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4422422.ab

Vilka gnäller mest ?
Jag tycker det verkar vara de "tonåringar" ( = alla yngre än 42 ?) som inte tål att några tycker "testet" var onödigt.
Intoleransen är inte dugg större hos de som kritiserar än hos de som inte tål kritiken eller inte ens en annan åsikt.

Vilka gnäller mest ?
Jag tycker det verkar vara de "tonåringar" ( = alla yngre än 42 ?) som inte tål att några tycker "testet" var onödigt.
Intoleransen är inte dugg större hos de som kritiserar än hos de som inte tål kritiken eller inte ens en annan åsikt.

Härligt. Precis vad som saknades i tråden - en grov generalisering om något ovidkommande. Fast jag får väl tacka för smickret.

Det fattas något annat i tråden också, märkesfanatism!

Jag är så glad för att det inte var en Nikon som användes i "testet". Då hade det synts på bilderna att man gjorde något med sensorn eftersom de har en fantastisk bildkvalitet som Canon aldrig har kommit upp till.

Så satte vi fart på den gruppen människor också :)

Ja det var en generalisering som inte hörde hemma här direkt men f ö så anser jag förstås att mitt inlägg speglade reaktionerna på kommentarerna

Absolut. I sak har jag inget att invända. Jag tyckte mest att det var spännande att se vad som kommer in i tråden. Vi har redan avhandlat fattiga släktingar och nu åldersgeneraliseringar. Ska vi tippa på att någon viss geografisk koncentration av människor är mer benägna att göra sådant här? Är det nästa vändning i tråden kanske?

Tycker mest att det handlat om en massa gnäll i stil med "det var dumt gjort" och "någon annan hade säkert blivit glad för en sån kamera". Ja kanske, men gjort är gjort. Ta "testet" lite för vad det är istället som man får förmoda var trådskaparens avsikt från början...det bevisar ju faktiskt att sensorn (och bevisligen kamerahuset också) klarar bra mycket mer än man tror.

Tillägg: Det är ganska naivt att utgå ifrån att de flesta vet att en liten repa på bildsensorn inte nödvändigtvis syns på bilden - de flesta vet nog inte det skulle jag vilja påstå...

Naivt vadå?
En liten repa inte skulle påverka bilden, kanske inte nybörjarna har den kunskapen, men vi som har fotograferat i flera år, vet var gränserna ligger!

Men, som en naiv nybörjare, se var gränser ligger, genom att totalt misshandla en pryl, då vet alla, även nybörjaren, att prylen inte fungerar längre, - är det någon upptäckt?

Absolut. I sak har jag inget att invända. Jag tyckte mest att det var spännande att se vad som kommer in i tråden. Vi har redan avhandlat fattiga släktingar och nu åldersgeneraliseringar. Ska vi tippa på att någon viss geografisk koncentration av människor är mer benägna att göra sådant här? Är det nästa vändning i tråden kanske?

Ja jag är ju född i Småland så det förklarar väl allt om mina åsikter :)

"Naivt vadå?
En liten repa inte skulle påverka bilden, kanske inte nybörjarna har den kunskapen, men vi som har fotograferat i flera år, vet var gränserna ligger!"

Jag har plåtat digitalt i flera år i studio och i fält.
Hade faktiskt ingen aning om att en sensor var så pass stryktålig.
Värdefull kunskap i mina ögon, vare sig testet var vetenskapligt eller ej.
Att det sticker i ögonen på folk som ser kameran slaktas kan jag förstå, men i ärlighetens namn, finns det inte annat att lägga energi på ?
Vi bor i en värld som är konstruerad att konsumera och producera, skövla och förstöra. Är det inte en kamera som slaktas så är det nåt organiskt.
Denna gång blev det en 300D !

Bra jobbat grabbar

Så "de som varit med" ett tag vet att en liten repa inte spelar någon roll? Jag har inte varit med tillräckligt länge för jag är väldigt förvånad i så fall, minsta dammkorn syns ju tydligt bara man bländar ner.

"Naivt vadå?
En liten repa inte skulle påverka bilden, kanske inte nybörjarna har den kunskapen, men vi som har fotograferat i flera år, vet var gränserna ligger!"

Jag har plåtat digitalt i flera år i studio och i fält.
Hade faktiskt ingen aning om att en sensor var så pass stryktålig.
Värdefull kunskap i mina ögon, vare sig testet var vetenskapligt eller ej.
Att det sticker i ögonen på folk som ser kameran slaktas kan jag förstå, men i ärlighetens namn, finns det inte annat att lägga energi på ?
Vi bor i en värld som är konstruerad att konsumera och producera, skövla och förstöra. Är det inte en kamera som slaktas så är det nåt organiskt.
Denna gång blev det en 300D !

Bra jobbat grabbar

Om det inte finns annat att lägga energi på?
Vad tycker du själv då, som har lagt ner tid/energi till ett svar?

En repa syns, tro inget annat.

Helt rätt, Anders!

Mitt svar, när det gäller repa, eftersom jag behandlar mina kamerahus väl, är en liten tunn repa från en dåligt rengjord pensel, grövre repor syns tydligt på den färdiga bilden, - läge för en reparation.

Alltså, rengör helst inte själv en bildsensor, med marknadens rengöringskit, låt märkesverkstadens proffs göra detta jobb, för säkerhets skull, ofta gratis eller nästan gratis.

En grov repa vinklar ljusstrålarna, en dammkorn blockerar ljustrålarna.

Det lär finnas betydligt fler än två "läger" både här och i livet i stort. Du är upprörd av någon anledning och det får står för dig. Själv är jag inte speciellt upprörd över att någon gör något med en halvtrasig kamera som inte är värd många kronor. Det betyder däremot inte att jag "gillar att förstöra i största allmänhet". Hur du kan tolka det så är rätt spännande, men inget jag tänker försöka forska närmare i.

Du har tidigare haft lite varierande inställning till kameror och pengar och därför undrar jag om det inte kan ligga något djupare bakom i just ditt fall. Du kanske ska reda ut ditt eget förhållande till pengar innan du börjar döma oss andra.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1237001&postcount=3
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1271929&postcount=586

Haha, vilken dunderstöt Henrik! :D

Jag tycker idén med att testa hur mycket sensorn tålde var jättekul! Sen kan man förvisso testa detta på olika mer eller mindre bra sätt, men detta var tydligt, enkelt och något som gemene man kunde förstå.
En lugnande klapp på axeln för alla (inkl. mig :)) som är livrädda för att ens köra "mirror up" och blåsa rent sensorn med en gummiblåsa :)

Sensorrengöring har ju diskuterats många gånger här förut så det behövs nog ingen upprepning av argumenten för och emot, men jag tror att man kan göra det själv om man är normalt händig och använder rätt utrustning. Teknikerna på serviceverkstaden använder inget annat än det man själv kan köpa i handeln, och jag gissar att man är minst lika försiktigt själv som dom är.

Det är säkerligen svårare att repa glaset över sensorn än vad dom flesta tror. Att stoppa en kniv eller skruvmejsel i sensorn är däremot fullständigt ointressant för vem i hela friden skulle göra det i verkligheten? Ett reptest med hårdhänt användning av normal rengöringsutrustning, penslar, m.m. skulle däremot vara väldigt intressant för dom som är tveksamma att rengöra själva.

Men, det här var väl inget meningsfullt test, jag tror det var ett kul projekt och ett försök att få "15 minutes of fame" på YouTube och Fotosidan, och som sådant så var det ju väldigt lyckat. ;-)

..minsta dammkorn syns ju tydligt bara man bländar ner.

Ja, varför man nu skulle blända ner till 22 som alla gamla amatörfotografer envisas med? Skärpan blir ju bara sämre när diffraktionen inträder efter bl. 8.

Jag har inte rengjort sensorn på min D3 på över ett år, bara blåst rent. Det ser förskräckligt ut på bl. 22 mot himlen. Men mellan bl. 2 och 8 så syns knappt någonting, och varför skulle jag överhuvudtaget blända ner mer?

Jag är så trött på allt tjafs om damm på bilder..

Sluta fota på bl.22!!!!!!

Sensordamm syns på betydligt större bländare än så ... om det fungerar för dig att ha ett grustag på sensorn så är det ju jättebra, men varför skulle andra anpassa sig till dina kvalitetskrav? ;-)

Jag är inte så noga med rengöring heller, gör det bara när jag blir trött på kloningsjobbet. Jag fotar majoriteten av mina bilder nära fullt öppen bländare, men dammet syns om bakgrunden är tillräckligt enfärgad. Blända ner lite (f/8 räcker gott och väl) och det syns oavsett bakgrund.

Om det sedan är så betydelsefultt att ha en prick eller två i bilden kan förstås diskuteras, jag är inte överkänslig för det, men att dammet syns är det väl inget tvivel om.

Ja, varför man nu skulle blända ner till 22 som alla gamla amatörfotografer envisas med? Skärpan blir ju bara sämre när diffraktionen inträder efter bl. 8.

Jag har inte rengjort sensorn på min D3 på över ett år, bara blåst rent. Det ser förskräckligt ut på bl. 22 mot himlen. Men mellan bl. 2 och 8 så syns knappt någonting, och varför skulle jag överhuvudtaget blända ner mer?

Jag är så trött på allt tjafs om damm på bilder..

Sluta fota på bl.22!!!!!!

Det bländaromfång ett objektiv har ger ju kreativa möjligheter i form av varierande skärpedjup och slutartider. Jag lockas inte av att begränsa dessa möjligheter pga damm på sensorn. Inte heller tycker jag att det låter särskilt professionellt att anpassa bländarvärdet efter mängden skit på sensorn, apropå din formulering om "gamla amatörfotografer".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar