Annons

Trodde du att en kamerasensor var känslig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett häftigt test tycker jag, även om jag borde vara mossig enligt åldern, vad någon gör med sin kamera måste ju vara upp till var och en, en del reser upp sina pengar ,andra dricker upp dem, en del testar upp sina pengar med en kameras hjälp, testet var i viket fall kul.
MVH SGÖ
Instämmer fullt ut! Riktigt roliga tester grabbar ;)

testet var kul, suckade lita lagom genant till det. Men efterkomentarerna är sjukligt rolig. kommer nog knappat att kunna sova inatt på grund av dem. hysteriskt är ju inte ens förnamnet.

1: vill man sälja en gamelgrej för noll eller inget och hålla på med krångel och sura prutare ?
eller
2 vill man göra ett autentiskt test med mejsel, hammare, grädde!! och skratta ihjäl sig....

jag väljer själv nr 2 , jag finner mig i att leva i ett slitåsläng samhälle och garvar åt sånt här :)))))))

Mycket ska man höra innan ni blir pensionärer eller dör

Det där skulle jag vilja att du utvecklar. Har du tur blir du pensionär en dag, men det kan vara svårt att begripa.

Vi är uppenbarligen två läger här. Den ena gillar att förstöra i största allmänhet och andra gör det inte.

Hur högt IQ eller hur obefintliga kunskaper behövs för att förstå att en slutare geggar ihop av grädde?

Vi är uppenbarligen två läger här. Den ena gillar att förstöra i största allmänhet och andra gör det inte.

Hur högt IQ eller hur obefintliga kunskaper behövs för att förstå att en slutare geggar ihop av grädde?
Inga förkunskaper alls skulle jag tro men det är knappast poängen med det här "testet".

Varför skulle man inte få ha kul (om man nu tycker det är kul) med en kamera man uppenbarligen bestämt sig för att skrota?

Apropå förstöra saker, en gång, för länge sedan, på TV naturligtvis, tävlade två lag om hur fort de kunde skicka varsitt piano genom ett ganska litet hål. Tror enbart de hade släggor som hjälpmedel. Väldigt kul som jag minns det (och ganska hårt arbete). Och naturligtvis, av den här diskussionen att döma, moraliskt förkastligt då det säkert fanns en brorson någonstans som trånade efter ett sunkigt piano.

Det lär finnas betydligt fler än två "läger" både här och i livet i stort. Du är upprörd av någon anledning och det får står för dig. Själv är jag inte speciellt upprörd över att någon gör något med en halvtrasig kamera som inte är värd många kronor. Det betyder däremot inte att jag "gillar att förstöra i största allmänhet". Hur du kan tolka det så är rätt spännande, men inget jag tänker försöka forska närmare i.

Du har tidigare haft lite varierande inställning till kameror och pengar och därför undrar jag om det inte kan ligga något djupare bakom i just ditt fall. Du kanske ska reda ut ditt eget förhållande till pengar innan du börjar döma oss andra.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1237001&postcount=3
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1271929&postcount=586

Det som är synd är att man inte testat mot flera olika utmanande motiv, när man ändå är igång och pajar sin kamera. Nu blev det inget egentligt test. Utan mer en rolig grej som ger viss fingervisning om att sensorer tål mer än vad folk i allmänhet tror. Rätt skoj ändå tycker jag, men inget jag vill uppmuntra som en YouTube-fluga.

Kul att se vad alla säger men dom flesta har fattat detta i allafall, Kameran var slutkörd och allmänt sliten och vi ville mest se vad kameran klarade. Jag själv har altid varit så försiktig med mina kameror för att jag tror det ska synas på bilderna om jag får något skräp eller så på sensorn. Detta visar dock att så inte är fallet. Sen gjorde vi fler tester med kameran som vi inte tog med i filmen för att det inte skulle bli uttdraget.

Höll på ganska länge med olika kyltester och även att dra på sensorn med papper, kladda på dem med fingrarna etc och till slut när vi hade repat den med kniven utan att man såg någon skillnad blev vi bara less och fyllde den med grädde.

Peter köpte kameran beganad och den var helt slut efter att han använt den länge och inte värd att sälja. batterigreppet och hans objektiv etc är sålt men inte huset så varför då inte utforska lite med det?

//Simon

Det där skulle jag vilja att du utvecklar. Har du tur blir du pensionär en dag, men det kan vara svårt att begripa.

Absolut, jag tillhör lägret som sprängt och skjutit sönder saker med glädje.
Jag ser det inte som direkt förstörelse, bara en snabb eller långsam förändring av den fysiska formen. Jag jobbar hela dagara med att skapa och att bygga så jag är ingen nihilistisk vandal.

Jag kommer förhoppningsvis bli äldre, men pensionär kommer jag aldrig bli.
Jag kommer att fortsätta jobba med sånt jag tycker är roligt när bara när jag känner för det precis som nu.

Ni som tycker detta är onödigt och dumt bör absolut inte besöka återvinnings-stationer. Där förvandlas varje dag tusentals fungerande ting till eld (energi), granulat, metall, glas osv.

Ska alla ha jobb så är det läge att vi slänger alla prylar och köper nya ännu snabbare (speciellt SAAB-bilar)
Det är ju vi som skapat det systemet...

Senast ändrad:
Jag hör ju till dom som brukar vara emot det här med att förstöra saker bara för att man vill, men nu var det ju en gammal kamera så jag blir inte så upprörd.

Men nog tycker jag att det hadde varit roligar om kameran så att säga hadde fått jobba ihjäl sig, t.ex. tejpat fast den under bilen och fotat ett av hjulen med fjärrutlösara när man kör fort på grusväg, fota i eld eller liknade, som man annars inte vill utsätta sin mer värdefulla kamera för.

Gamla TV-apparater verkar ju svårsålda särskilt om dom är svartvita så jag funderar på att tända eld på en och se hur lång tid det tar innan den dör.

Edit: Men kan kan ju alltid ge bort saken till nån, nog hadde en 8-åring blivit glad för en systemkamera även om den var gammal, jag har ett par nya byxor som inte passar mig och ingen på tradera verkar vilja ha dom heller. Så jag kan ju då välja att elda upp byxorna eller skänka dom till röda korset, troligtvis blir det det sista.

Tycker detta var ett bra och roligt test som slår hål på myten om att kamerans sensor är så fruktansvärt känslig som många verkar tro.

Man gör väl vad man vill med sina egna prylar? Sluta med gnällandet...

Tycker detta var ett bra och roligt test som slår hål på myten om att kamerans sensor är så fruktansvärt känslig som många verkar tro.

Man gör väl vad man vill med sina egna prylar? Sluta med gnällandet...

Självklart gör alla vad de vill med sina prylar, skit samma om det är en kamera eller en bil, men det är inte det alla svar har kretsat om, eller hur?
Är du totalt utanför matchen?

Svaren handlar om nyttan av en förstörande test, likt denna naiva test, de flesta vet säkert, att en liten repa på bildsensorn inte alls gör att världen går under eller att det blir tydligt synligt på den färdiga bilden!

En välskött kamera borde ändå ge bäst bilder, så vad gav denna test?
Inget av värde, faktiskt!

Självklart gör alla vad de vill med sina prylar, skit samma om det är en kamera eller en bil, men det är inte det alla svar har kretsat om, eller hur?
Är du totalt utanför matchen?

Svaren handlar om nyttan av en förstörande test, likt denna naiva test, de flesta vet säkert, att en liten repa på bildsensorn inte alls gör att världen går under eller att det blir tydligt synligt på den färdiga bilden!

En välskött kamera borde ändå ge bäst bilder, så vad gav denna test?
Inget av värde, faktiskt!

Tycker mest att det handlat om en massa gnäll i stil med "det var dumt gjort" och "någon annan hade säkert blivit glad för en sån kamera". Ja kanske, men gjort är gjort. Ta "testet" lite för vad det är istället som man får förmoda var trådskaparens avsikt från början...det bevisar ju faktiskt att sensorn (och bevisligen kamerahuset också) klarar bra mycket mer än man tror.

Tillägg: Det är ganska naivt att utgå ifrån att de flesta vet att en liten repa på bildsensorn inte nödvändigtvis syns på bilden - de flesta vet nog inte det skulle jag vilja påstå...

Jag hör nog också till den mossiga generationen då, ser inte det roliga i att förstöra en kamera för en "test" som inte ger något. Kameran hade kunnat gå till någon som fått använda den istället.

Faktiskt inte jag heller, att kameran klarar -15 och sensorn blir kletig av grädde tillför väl inget nytt?

Kameran verkade ju fungera, och jag kan bara fantisera om hur glad man som nybörjare hade kunnat bli för en "riktig" kamera.

Man kan välja att se det som Karlsson på taket att: "Det är en världslig sak", eller så tänker man att det var fruktansvärt onödigt gjort. Jag tycker som det sista. Trots att det bara är en världslig sak så är det ganska onödigt att förstöra en fungerande kamera, och om den, som ni påstår, var helt slutkörd innan så funderar jag på hur ni fick ur bilder ur den överhuvudtaget! Ni hade säkert fått ut mer själva om ni gjort en ombyggnad till något annat, varför inte försöka bygga in sensor och elektronik i en holga eller liknande? Men det kanske inte är roligt nog, konstig humor. Utanför huset sover folk på gatan och vissa roar sig med att förstöra pengar, märkligt. Än är inte den sista idioten född.

Jag vet! Vi ger kamerahuset (som förmodligen ändå inte kommit till någon nytta, utan snarare legat och skräpat i ett skåp eller åkt i elektronikskroten) till de stackars uteliggarna, så blir de säkert mätta, varma och glada. =)
Kära nån... Ska inte folk få göra vad de vill med sina prylar? Det är en gammal mossig 300D som nästan ingen skulle ge något för idag.

Intressant film. Kanske inte "rolig" som någon utryckte det, men helt klart intressant. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar