Annons

Trodde du att en kamerasensor var känslig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flightspotter89

Aktiv medlem
För att få reda på vad en kamerasensor egentligen tål så gjorde vi lite tester på Peters gamla systemkamera, och vi blev ganska förvånade vad den klarade av faktiskt. (Inte så väldans vetenskapligt upplagt, men ändå) Detta är helt klart inget att rekomendera att man gör med sin kamera. Dock så är detta med att man skulle repa sensorn om du rengör den med en pensel eller så lite långsökt efter detta.

http://www.youtube.com/watch?v=XOuJxgmMkW8

//Simon

Riktigt rolig, man såg hur kameran tuggade i sig grädden. LOL
Jag trodde definitvt att "krysset" skulle synas, kanske om man suttit hemma och studerat lite nogrannare.

Skulle vara intressant att se en bild taget med bländartal F:20 eller högre mot något ljust som t.ex. en mjölkvit himmel. Sedan processad i FotoShåp med autonivåer.

Med grädd-smetet på sensorn såg ju bilderna ut som från nån skabbig Holga. Det verkar ju vara inne med sådana kameror så du kan ju prova sälja den som en Toy-cam.

Kul? Inte precis vad jag kallar humor iaf. Sannolikt är jag för gammal och mossig.
Det var inte längesen kameran var riktigt eftertraktad. Kostade drygt 10K år2004 om jag inte minns fel, så det skär lite i hjärtat. Jag skulle inte ens tänka tanken att behandla min jämnåriga 10D så.
Lite synd ändå att testet inte gjordes med lite mer hjärna. Jag menar, grädde på sensorn... Kul för youtube kanske.
Det vore mer intressant att se hur lätt/svårt det skulle vara att med realistiska hemmametoder få bort ett par flottdroppar, eller envist fastklibbade dammfibrer.

Kul? Inte precis vad jag kallar humor iaf. Sannolikt är jag för gammal och mossig.
Det var inte längesen kameran var riktigt eftertraktad. Kostade drygt 10K år2004 om jag inte minns fel, så det skär lite i hjärtat. Jag skulle inte ens tänka tanken att behandla min jämnåriga 10D så.
Lite synd ändå att testet inte gjordes med lite mer hjärna. Jag menar, grädde på sensorn... Kul för youtube kanske.
Det vore mer intressant att se hur lätt/svårt det skulle vara att med realistiska hemmametoder få bort ett par flottdroppar, eller envist fastklibbade dammfibrer.

Troligen ;)
Det jag ville undersöka först var hur mycket repor o dyl sensorn tålde, och efter att jag jämfört bilderna i datorn var det inte alltför mycket som syntes, mest fokusen som inte var helt 100. Grädden var det mest kladdiga och onödiga jag kom på, och ridån klibbade ihop helt efter det, så den fick ryka. Kameran fyller dock sitt primära syfte fortfarande.

Är någon intresserad av en bättre begagnad 300D kan ni kontakta mig, kan tänka mig nån kaka motsvarande för den :)

Senast ändrad:
Roligt?

Man kan väl tycka att det är intressant att se vad sensorn ( eller glasfiltret framför) tål men att någon tycker det här är roligt fattar jag inte.

Jag hör nog också till den mossiga generationen då, ser inte det roliga i att förstöra en kamera för en "test" som inte ger något. Kameran hade kunnat gå till någon som fått använda den istället.

En mycket bra tråd att lägga på minnet. Kanske inte för själva "testet" som jag tyckte var roligt, utan för de olika kommentarerna. Reaktionerna säger som vanligt mer om den som reagerar än om det den reagerar på.

Ett häftigt test tycker jag, även om jag borde vara mossig enligt åldern, vad någon gör med sin kamera måste ju vara upp till var och en, en del reser upp sina pengar ,andra dricker upp dem, en del testar upp sina pengar med en kameras hjälp, testet var i viket fall kul.
MVH SGÖ

Grymt töntigt!
Vem blir först med ett undervattensprov med splitternya Canon 5D MII?
Hur många sekunder klarar den, i saltvatten och i sötvatten?
Alltså, det behövs två kamerahus, med serienummer nära varandra, för att testen skall vara riktigt seriös.
Svenska Canon kanske är intresserade av en sponsring?

Ett häftigt test tycker jag, även om jag borde vara mossig enligt åldern, vad någon gör med sin kamera måste ju vara upp till var och en, en del reser upp sina pengar ,andra dricker upp dem, en del testar upp sina pengar med en kameras hjälp, testet var i viket fall kul.
MVH SGÖ
Jag kanske ska nämna att kameran i princip var slutkörd, så att ingen får hjärtattack här ;) Självklart skulle jag aldrig göra så med en fullt fungerande kamera, och med tanke på vad man får (inte får) för en beg. 300D idag var det värt den komiska effekten.

Man kan välja att se det som Karlsson på taket att: "Det är en världslig sak", eller så tänker man att det var fruktansvärt onödigt gjort. Jag tycker som det sista. Trots att det bara är en världslig sak så är det ganska onödigt att förstöra en fungerande kamera, och om den, som ni påstår, var helt slutkörd innan så funderar jag på hur ni fick ur bilder ur den överhuvudtaget! Ni hade säkert fått ut mer själva om ni gjort en ombyggnad till något annat, varför inte försöka bygga in sensor och elektronik i en holga eller liknande? Men det kanske inte är roligt nog, konstig humor. Utanför huset sover folk på gatan och vissa roar sig med att förstöra pengar, märkligt. Än är inte den sista idioten född.

För att få reda på vad en kamerasensor egentligen tål så gjorde vi lite tester på Peters gamla systemkamera, och vi blev ganska förvånade vad den klarade av faktiskt. (Inte så väldans vetenskapligt upplagt, men ändå) Detta är helt klart inget att rekomendera att man gör med sin kamera. Dock så är detta med att man skulle repa sensorn om du rengör den med en pensel eller så lite långsökt efter detta.

http://www.youtube.com/watch?v=XOuJxgmMkW8

//Simon

Bra att hänvisa till då folk blir för rabiata i sin "ren rumstaktik" och DSLR är gjorda av glas och bör ej användas alls för då går de sönder :)

Att hacka på vad någon gör med sina egna grejjor som några gör i tråden tycker jag är onödigt. "Teardowns" är vanliga på nätet och är en företelse i sig själv.
Detta är väl någon variant på detta :)

Jag kanske ska nämna att kameran i princip var slutkörd, så att ingen får hjärtattack här ;) Självklart skulle jag aldrig göra så med en fullt fungerande kamera, och med tanke på vad man får (inte får) för en beg. 300D idag var det värt den komiska effekten.
"I princip"? Du hade kunnat få en inte helt föraktlig tusing av mig för den. Min brorson skulle blivit mer än överlycklig för den, om den inte varit direkt trasig.

Jag har aldrig förstått det "roliga" med att förstöra, vare sig mina egna eller andras saker, inte ens som barn, men det är andra tider nu.

Du skan skicka den hit sedan för det slutgiltiga testet.

"I princip"? Du hade kunnat få en inte helt föraktlig tusing av mig för den. Min brorson skulle blivit mer än överlycklig för den, om den inte varit direkt trasig.

Jag har aldrig förstått det "roliga" med att förstöra, vare sig mina egna eller andras saker, inte ens som barn, men det är andra tider nu.

Mycket ska man höra innan ni blir pensionärer eller dör

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar