Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

trip-tyk

Produkter
(logga in för att koppla)
I skola upplysen de okunniga...

Triptyk på engelska - triptych

Triptyk tredelad altartavla dvs tredelad bild.

mvh.Eugen

triptych, hmm? det ska jag komma ihåg.. ;) tack, för övrigt.. jag vet vad själva begreppet innebär, dock visste jag inte vad det heter på engelska och behövde naturligtvis ordet.. himlar med ögonen..

tack för hjälpen! :)

Triptyk används även som beteckning på tredelat konstverk av profan (världslig) natur. Carl Larsson t.ex. gjorde en triptyk för Furstenbergska galleriet som nu finns få Göteborgs konstmuseum. Om jag minns rätt är temat "konsten genom tiderna" och på en av delarna kan man se eiffeltornet under uppförande i bakgrunden.
Gå ut och gör fotografiska triptyker! Nu!! Omedelbart!!! ;-))
Us

hehe.. det är faktiskt rätt kul med triptyker.. jag gjorde en när jag pluggade i uppsala för frank watson - skolprojekt som hela klassen ställde ut.. har inte gjort någon seriös sen dess, men ska nog faktiskt ta och testa.. om inte annat bara för att! ;)

Varför inte en quadratyp?

Vi har sett många diptyker och triptyker, nu är det på tiden att vi får se några genomtänkta quadratyper.

/Tom

Re: Varför inte en quadratyp?

arpandor skrev:
Vi har sett många diptyker och triptyker, nu är det på tiden att vi får se några genomtänkta quadratyper.

/Tom
Jag gick igenom de vanligaste latinska siffrorna och kom fram till att heptatyk (skulle alltså vara 7 bilder då) låter bra. Decatyk (10 bilder) har en nedgången klang i mina öron. Pentatyk (5 delar) låter inte så oävet det heller.....
Us

Efterledet är -ptyk, inte -tyk. Det heter alltså di-ptyk, tri-ptyk etc. Ursprunget är grekiskt, inte latinskt, därför bör det heta tetraptyk, pentaptyk osv.

Triptyk enl. Uppslagsböcker:

1. skåpformad tredelad altartavla med en fast och två hopfällbara sidoskivor

2.antik tredelad skrivtavla belagd med vax

3. tredelat konstverk - målning eller relief

Såå.. (de i regel PS-hopsatta) fotona här på FS är alltså:
Fästade på tredelad anordning, utställd i lämplig kyrka och jämställes med konst. :))

Iofs har diskussionen ang foto och konst eller inte varit uppe i föregående trådar och där har vi olika åsikter.

Mer korrekt benämning här på FS borde vara "bildserie".
Ursäkta men kalla det triptyk kan jag inte annat än tycka att det låter en smula högfärdigt. :))

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar