Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trimning av pixel-dot

Produkter
(logga in för att koppla)

stilero

Aktiv medlem
Har just fått tillbaka min kamera från service, där de enligt rapport har utfört trimning av pixel-dot. Är det någon som har koll på vad detta innebär i praktiken?

Låter som om det tar betalt för en term som Du inte ska förstå innebörden av.
Pix är den den minsta utläsbara punkten på kamerans sensor eller minsta tänkbara enheten på en bildskärm.
Dot eller punkt (p, pt) är en tryckeriterm som talar om hur många punkter per/tum som en bild/typografisk stil är uppbyggd av.
Hur man kan kalibrera det i en kamera övergår mitt förstånd.

Låter som om det tar betalt för en term som Du inte ska förstå innebörden av.
Pix är den den minsta utläsbara punkten på kamerans sensor eller minsta tänkbara enheten på en bildskärm.
Dot eller punkt (p, pt) är en tryckeriterm som talar om hur många punkter per/tum som en bild/typografisk stil är uppbyggd av.
Hur man kan kalibrera det i en kamera övergår mitt förstånd.

Tack för svaret. Lämnade in kameran, eftersom jag hade "döda" (röda) pixlar på CCD på samma ställe oavsett ISO. Kameran kom tillbaka idag med denna åtgärd beskriven.

Dock är idag de röda pixlar jag tidigare hade borta. Är pixel dot trimning ett finare ord för att "släcka" döda pixlar på CCD?

Tack för svaret. Lämnade in kameran, eftersom jag hade "döda" (röda) pixlar på CCD på samma ställe oavsett ISO. Kameran kom tillbaka idag med denna åtgärd beskriven.

Dock är idag de röda pixlar jag tidigare hade borta. Är pixel dot trimning ett finare ord för att "släcka" döda pixlar på CCD?
Men då är Du förmodligen nöjd? Det är det viktiga! :)

Har just fått tillbaka min kamera från service, där de enligt rapport har utfört trimning av pixel-dot. Är det någon som har koll på vad detta innebär i praktiken?

Varför inte helt enkelt fråga dem vad trimning av pixeldot är för något. Jag mena, det är ju din kamera och du har rätt att få veta vad de gjort med den. Och vad du betalt för!

Varför inte helt enkelt fråga dem vad trimning av pixeldot är för något. Jag mena, det är ju din kamera och du har rätt att få veta vad de gjort med den. Och vad du betalt för!

Det var garantiärende, så jag har inte betalat något. Bara nyfiken på vad som är gjort, och eftersom de har stängt för helgen så får jag inte svar förrän måndag.
Forumet brukar ju alltid besökas av kunnigt folk, så jag gjorde en chansning här först.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar