Annons

Trimma slö PC...tips och råd ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Håller på att försöka få fart på min rellativt nya dator (1,5 år) som nu håller på att bli ruggigt seg.
Har identifierat 3 st huvudsakliga skäl til detta:
-Bara 7 % ledigt utrymme på hårddisken.
-3 st admin.program för mobiltelefoner (som att hälla siiiirap i datorn).
-En sjuhellsikes massa processer som ligger och rullar i bakgrunden.

Hårdisken är nu bytt till en ny på 1 TB.

Nu skall jag ge mig på dessa bakgrundsprocesser men frågan är....hur ?
Alla säger att man skall släcka de man inte behöver men detta kräver ju expertkunskap.
Via programmet "Autoruns for Windows v10.02" har jag identifierat vad som är i gång men vad törs jag bocka av ?
Har läst att "tjänster" skall behandlas med försiktighet men resten ?
Kategorierna som processerna delas in i är:
Logon, Explorer, Services, Drivers, Codes.
Kan jag släcka ett program helt genom att bocka fel ?
Jag vill ju bara ta bort de onödiga processerna som rullar i bakgrunden för att frigöra processorkraft.
Hoppas att någon "guru" kan ge klara råd och tips om detta.

Jag kör Vista....

Mvh

Mats W

Senast ändrad:
Till att börja med borde du väl avinstallera de program som du inte behöver istället för att döda dem efter att de har startat.

Att ge sig på själva processerna, utan att ens veta vilka som är problemet, tycker jag inte är rätt väg att gå.

Till att börja med borde du väl avinstallera de program som du inte behöver istället för att döda dem efter att de har startat.

Att ge sig på själva processerna, utan att ens veta vilka som är problemet, tycker jag inte är rätt väg att gå.
Precis, avinstallera allt onödigt först. Sedan brukar man kunna googla namnen på processerna för att få reda på ifall de är viktiga eller ej. Avlägsna endast de som du blir säker på är onödiga.
Kan hända att datorn skulle blir piggare av mer RAM-minne. Hur mycket har den nu?

rensa bort alla program som ej används och sen skaffa programmet Tune upp Utilities som tar bort alla fel på datorn sen finns ett gratis programm vista optimizer som stoppar allt onödigt skräp i som körs i bakgrunden.

Som alla skriver rensa bort allt som du inte använder! Kolla som sagt vilka program som ligger som autostart, många program har små klienter (eller vad man ska kalla det) som ligger och väntar på att något skall hända men de tillför inget. Ett exempel är MSN messenger som körs i bakgrunden fast du inte ens startat det (standard inställningen vid installation), vad tillför det?

Som lumor_ skriver, hur mycker RAM har du? Minimum är nog 2 Gb, helst 4 Gb. Dock kan Vista 32 bit endast använda 3,5 Gb, detta gäller även alla andra Windows 32 bitars operativsystem. Den nya hårddsiken du köpt, ersätter den systemdisken? Dvs den hårddisken som Windows ligger på. Prestandan på en hårddisk som är väldigt full är oftast väldigt dålig. Läs/skriv-hastighet och accesstid försämras ganska fort desto längre in på hårddisken informationen skrivs (en hårddisk skriver utifrån och in).

Har man bara 7% ledigt så blir datorn seg, oavsett specs på burken, så är det bara.

1. Rensa hårddisken på allt du inte använder. Bränn ner allt du vill behålla på DVD skivor exempelvis.

2. Vore nog lämpligt att köra en system registry kontroll också, efter du har avinstallerat alla program. Filer som ligger där kan slöa ner något otroligt och göra så att datorn beter sig konstigt. Finns gratisprogram som rensar där åt dig, men man måste veta lite vad man pysslar med förstås.

3. som förslag 1, bränn ner allt du vill behålla och kör en formatering på disken..

Du kan alltid uppgradera med mer arbetsminne, men nu vet ju inte vad hur mycket du har i skrivande stund.

Tune upp Utilities 2010

Tune upp Utilities 2010 håller din dator trimmat och jag har de på 2 stycken laptops en med vista o en med xp, har inte havt problem efter att dag instälerade de.

Håller på att försöka få fart på min rellativt nya dator (1,5 år) som nu håller på att bli ruggigt seg.
Har identifierat 3 st huvudsakliga skäl til detta:
-Bara 7 % ledigt utrymme på hårddisken.
-3 st admin.program för mobiltelefoner (som att hälla siiiirap i datorn).
-En sjuhellsikes massa processer som ligger och rullar i bakgrunden.

Hårdisken är nu bytt till en ny på 1 TB.

Nu skall jag ge mig på dessa bakgrundsprocesser men frågan är....hur ?
Alla säger att man skall släcka de man inte behöver men detta kräver ju expertkunskap.
Via programmet "Autoruns for Windows v10.02" har jag identifierat vad som är i gång men vad törs jag bocka av ?
Har läst att "tjänster" skall behandlas med försiktighet men resten ?
Kategorierna som processerna delas in i är:
Logon, Explorer, Services, Drivers, Codes.
Kan jag släcka ett program helt genom att bocka fel ?
Jag vill ju bara ta bort de onödiga processerna som rullar i bakgrunden för att frigöra processorkraft.
Hoppas att någon "guru" kan ge klara råd och tips om detta.

Jag kör Vista....

Mvh

Mats W

Flera bra tips har du fått. Inte minst mer RAM-minne med en brasklapp. Har du 32-bitars Windows så är det inte lönt att trycka i mer än 4 GB RAM eftersom Windows bara kan utnyttja (adressera) 3,25 GB. Har du däremot 64-bitars Windows så tryck i vad moderkortet eller plånboken klarar av.

Ett annat tips är ett program som ska installeras. ( ett litet ) som heter Winpatrol. Där kan du i flikar, stänga av och/eller sätta på autostartande program och processer om det skulle bli fel.
Som någon skrev så rekommenderas att googla på processerna så inget viktigt stängs av.

Som bonus får du lite bättre säkerhet eftersom Winpatrol förhindrar browser hijacks och att att du får "ge tillstånd " för program som vill lägga sig i autostart. + lite annat.
Kort sagt, saker som Microsoft borde lagt in från början.

Happy hunting ...

1) Släng ut Vista och kör Win7 Home Premium Sve 64-bit OEM (1026:- hos Inet).

2a) Installera en SSD på vilken du kör system och alla applikationer, en 80GB Corsair Force eller Intel X25-M G2 (2035:- resp. 1890:- hos Webhallen). Din 1TB disk använder du som ren lagrinsdisk.

2b) Skippa SSD och köp en till likadan 1TB disk (Spinpoint F3 hoppas jag) och kör RAID-10 på dessa två, fortfarande är Win7 ett krav.

2a) Installera en SSD på vilken du kör system och alla applikationer, en 80GB Corsair Force eller Intel X25-M G2 (2035:- resp. 1890:- hos Webhallen). Din 1TB disk använder du som ren lagrinsdisk.

2b) Skippa SSD och köp en till likadan 1TB disk (Spinpoint F3 hoppas jag) och kör RAID-10 på dessa två, fortfarande är Win7 ett krav.

Jag gjorde detta med min maskin: Från Vista 32 på en 1TB disk till Win7 64 på en Intel SSD systemdisk och 4x Spinpoint F3 1TB diskar i RAID-10 för lagring. Djävlar vad det går undan!

RAID-10 kräver 4 diskar.

/Karl

Är inte RAID-5 att föredra, då får du 1TB mer i lagringsutrymme också.

/Karl

RAID-5 är väl inte lika snabbt som RAID-10? Det ger väl samma prestanda som om du kör utan RAID eller med RAID-1. RAID-0 och RAID-10 är väl de två av raidarna som ger ökad prestanda. För mig räckte det med den 2TB volym som RAID-10 ger, jämfört med en långsammare 3TB RAID-5 volym. Dessutom tar jag backup och arkiverar från RAID-volymen till lösa 2TB-diskar som hamnrar i mitt brandsäkra kassaskåp. I kassaskåpet hamnar även RAID-diskarna när jag är bortrest, de är hot-swop monterade i min dator.

RAID-5 är väl inte lika snabbt som RAID-10? Det ger väl samma prestanda som om du kör utan RAID eller med RAID-1. RAID-0 och RAID-10 är väl de två av raidarna som ger ökad prestanda. För mig räckte det med den 2TB volym som RAID-10 ger, jämfört med en långsammare 3TB RAID-5 volym. Dessutom tar jag backup och arkiverar från RAID-volymen till lösa 2TB-diskar som hamnrar i mitt brandsäkra kassaskåp. I kassaskåpet hamnar även RAID-diskarna när jag är bortrest, de är hot-swop monterade i min dator.

Dessutom har jag fått för mig att det är lättare och snabbare för datorn att återskapa en 4-diskars RAID-10 jämfört med en RAID-5 när en disk krashar. Jag vill INTE förlora data!

Då borde du kanske börja med att ta backup på det du inte vill förlora.

Men det är väl det jag gör? RAID-10 för att inte tappa "ny" data vid en diskkrash samt backup/arkivering växelvis till två lösa 2TB-diskar som alltid ligger i ett brandsäkert kassaskåp, dock samma skåp. Vad borde jag göra istället tycker du?

Bilagor

• IMG_0045.JPG
    IMG_0045.JPG
    90.5 KB · Visningar: 259
Men det är väl det jag gör? RAID-10 för att inte tappa "ny" data vid en diskkrash samt backup/arkivering växelvis till två lösa 2TB-diskar som alltid ligger i ett brandsäkert kassaskåp, dock samma skåp. Vad borde jag göra istället tycker du?
My bad, _skäms_
Jag läste lite för snabt, visst tar du redan backup

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar