Ingen jag känner har haft lika mycket problem med diskar som jag har haft.. Enda fördelen av detta är att jag nu (förutom att ha lärt mig spegla all viktig data) har rätt bra koll på hur man får tillbaka saker.
Jag har aldrig hittat speciellt mycket med Easy recovery, och har nog inte haft den typen av problem som spinrite kan hjälpa till med.
Det FÖRSTA man ska göra är att vid varje uppstart se till att windows inte går igenom någon disk i ett försök att "laga den". Avbryt allt som windows vill hitta på! Om disken hittas men är tom så lägg inte dit nya saker! Ibland kan man se enheten i utforskaren men när man går in får man frågan om man vill formatera. Gör inte det heller!
Om enheten inte syns i utforskaren behöver man inte gråta direkt. Troligen syns den under Administrative Tools -> Computer Management -> Storage -> Disk Management . Om den inte gör det skulle jag rekomendera att öppna datorn och peta på alla sladdar till disken så att man är säker på att allt sitter som det ska. Om den fortfarande inte syns byt sladdar och hoppas...
När windows hittar den är det dags att dra igång GetDataBack (
http://www.runtime.org/ ). Det finns både för NTFS och FAT32 och har räddat mig fler gånger än jag kommer ihåg. När man hittar saker ska man INTE lägga det på den disken man läst ifrån, utan på något annat bra ställe. Jag brukar lösa detta med att köpa en ny extern hårddisk där jag lägger allt jag hittar.
Senast jag hade problem var det trasiga sektorer på disken som gjorde att GetDataBack hängde sig under sin vanliga recovery. SpinRite lyckades inte få den att sluta använda de sectorerna men jag hittade en ny fiffig funktion i GetDataBack som gjorde att jag kunde göra en image av hela den trasiga hårddisken.. Så 500 GB uppdelat i lite mer än 100 små .img filer =). När den kom till en trasig sector försökte den flera gånger och om den fortfarande inte lyckades så sket den i den och gick vidare. Sen kunde jag mounta denna digitala kopia av min trasiga disk och köra en recovery på den. Fick tillbaka nästan allt.
Detta är även en fiffig grej att göra om man har ett minneskort som crashar. Då kan man ta en seriös kopia med GetDataBack, formatera sitt minneskort och fota vidare medan datorn får leta filer bäst den vill.
Nu har jag två identiska diskar (förutom c
. En som jag jobbar mot och en som jag synkar alla filer till varje natt datorn är på. Använder SyncBack freeware till det.
http://www.2brightsparks.com/freeware/freeware-hub.html
Visst skulle man kunna raida, men det är dyrt och jag föredrar en lösning jag förstår till 100%. Om båda dessa diskar krashar har jag i alla fall lite koll på hur man gör. =)
Hoppas jag hjälpte nån!