Annons

trigga minoltablixt manuellt?

Produkter
(logga in för att koppla)

jdm

Medlem
är det någon som vet hur man får en blixt med minolta-sko att trigga, utan att den sitter på kameran?

på en vanligt hot-shoe, är det ju bara att kortsluta mittenstiften till gjort, så triggar blixten, men jag får det inte att fungera på min sigma ef500

det är väl de 2 bakre stiften i minolta-skon som är triggern?

att kortsluta dem har ingen effekt alls på min blixt

försöker klura ut vilken del av radiostyrningen som strular, mottagaren eller blixten.
 
På Minolta 3600HS(D) funkar det att kortsluta de bakre stiften, på Minolta 2500(D) funkar det inte.
Nån annan får svara på hur Minolta 5600HS(D) och Sonys varianter funkar.
 
intressant.

på sigma EF500 DG super, går det inte att trigga blixten genom att kortsluta de bakre stiften.

Min Metz 54 går inte att köra på A100 med en FS-1100 adapter, kameran triggar aldrig blixten.

monterar jag däremot FS-1100 på metzen, går det bra att utlösa blixten genom att kortsluta de bakre stiften.

får tuppjuck på minoltas blixt-sko, provade sändare och mottagare och även metz 54:an på en canon, fungerade utan problem, men så fort det är minolta, vill varken blixtarna eller sändaren samarbeta trots att FS-1100 adaptern verkar fungera som den ska (rätt stift har iaf kontakt)

är det någon som har någon teori?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.