Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trigga blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

equinoxus

Aktiv medlem
Jag skulle vilja köra mina 2 hotshoe-blixtar utomhus i sommar och gärna off-camera. Problemet är hur jag gör detta på bästa sätt och just nu är det begreppsförvirring med vilka kontakter det finns.

Tror jag har två alternativ:

1) Jag äger en "Dörr RF-604 Radiosändare set, 4-kanals sändare & mottagare. Radiosynk" som jag i vanliga fall kopplar med en 3.5mm-plugg (???) till studioblixtar. Ingen av mina hotshoe-blixtar har en sån kontakt. Utan de har en ingång som heter "Sync" som ser ut att vara 2.5mm eller nåt sånt och jag har även en slavtändare som har en ingång där det passar en PC-kontakt (???).

Finns det nån adapter 3.5mm --> Sync eller PC? Skulle det fungera? Skulle jag då kunna använda radiosändaren?

2) Köpa exempelvis "Hama Blixtskoadapter 6951 för synkuttag" + en sladd med pc-kontakter så man får hane till hane. Skulle det fungerar det till den blixtskon jag har som annars fungerar som slavtändare? Den har iaf en PC-kontakt?

Ja, den hade ju helt klart fungerat och även kunnat fungera till studioblixtar, men hade hoppats på nån billigare lösning. Har redan en radiosändare så 569:- känns onödigt - men annars en bra lösning som jag nog hade satsat på om jag inte redan hade ägt nåt liknande.

Sen skrev jag även inlägget lite i syfte att få förståelse för alla kontakter:
-PC
-Sync
-3.5mm

Hittar inga sladdar för Sync, däremot verkar det finns gott om PC och 3.5:eek:r

Denna bör funka till det du skall koppla ihop. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6944. Finns liknande på kaffebrus och givetvis hos de flesta andra handlare också.
Jag har ett par sådana till min "radioanläggning" med diverse olika blixtar samt blixtskor av typen Hama 6950 på de blixtar som saknar eget sync-uttag.
Tyvärr lite onödigt långa kablar i de flesta situationer men jag har även kortare kablar som jag lött i ordning själv.

Är inte sync och PC samma sorts kontakt??

Jag har en 3.5mm hane ut från radiosändaren.... så jag skulle iså fall behöva en "3.5mm hona-hona" plus en "3.5mm hane --> pc".

Finns det? Skulle det fungera?

Ytterligare en fråga...

Hej!
Är en nybörjare som precis köpt min första blixt, Sigma EF-530 DG Super (hotshoe).
Äger en Cacnon EOS 40D.

Tänkte börja fotografera med att ha blixten trådlös och gick in på på kaffebrus.
Tolkade dock informationen lite fel och märkte att en Cactus V4 inte fungerade till min blixt...

Har kollat runt lite men blir inte klok på hur jag ska få min blixt trådlös.
Undrar om någon vill hjälpa mig, det hade varit jättesnällt!
Man verkar ju kunna köpa en pocketwizard, men har inte den största budgeten att röra mig med.

Tack på förhand!

Cactus V4 ska fungera med din blixt, ( du måste läst fel i listan ) det är modellen utan "Super " som inte fungerar.
Inomhus kan du tom trigga Sigman med den inbyggda blixten då Sigman haren optisk slavsensor också.

Jag kör själv på modellen innan ( Sigma Super DG 500 ) som fungerar utmärkt med Cactus V4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar