Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tri-X vs. T-Max

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Någon som provat att jämföra Tri-x 400 mot T-Max 400 när det gäller kornighet och gråskala vid normal exponering och framkallning?

Om någon vet hur de beter sig vid pressning upp till 1600 så är det ett plus.

Jag har inte experimenterat med framkallning och exponering med någon av filmerna utan bara kört rakt av på 400 ISO och rekommenderade tider med T-Max och D76. Med de förutsättningarna är skillnaden stor vad gäller kornighet till TMYs fördel. Jag är ingen vän av korn i mina bilder även om jag ser att det kan lyfta andras, så för mig är valet enkelt. Däremot har ju Tri-X ett grundmurat rykte om sin tonskala, men det har jag inte använt den tillräckligt mycket för att kunna uttala mig om.

Låt mig säga det här; om man kallar Tri-x skitig så är T-man mera tråkig. de toner man får med Tri-x är i min åsikt mer åtrovärda än den minimala skillnaden i korn mellan de båda. Tri-x till 1600 har jag haft problem med att få bra. Har nu gått över till Neopan 1600 istället...

Björn Andersson och någontill menar i sin bok Mörkrumsteknik att de två filmerna är helt olikt bra på att separera toner. Tri-X separerar toner i lågdagrarna bra, men har relativt sett svårt med att ta fram detaljer i högdagrarna. T-Maxen är tvärtom, den seperarar fram toner ur högdagrarna bra men är sämre på lågdagrarna.

Med det följer att du får anpassa dig efter vad du vill få fram och hur motivet ser ut, samt efter vilket papper du tänker kopiera på i och med det finns papper som är bra på att ta fram nyanser ur lågdagrarna och vice versa.

/Erik

Hej

har precisladdat kameran med Neopan 1600.. återkommer i veckan med mina erfarenheter.. spännande!

Mvh
Johan

Jag har pressat Tmax till 1600 och det blev förvånansvärt finkornigt. Däremot gillar jag inte alls gråskalan. Använder för det mesta TriX för de snygga gråtonerna och det snygga (men grova) kornet. Pressar ibland till 800 med gott resultat. 1600 återstår att testa.

Jag gjorde en lång utläggning i ett annat forum som gick ut på ikorthet att Tri-X är en bättre film för pressning än T-max då de har helt olika tonåtergivning. Tri-X är bra på skuggåtergivning vilket är bra när man pressar. Skuggorna är ju då det kritiska.

Rätt framkallat blir Tri-X inte särskilt kornigt vid pressning. T-Max 400 kan ha problem med kornskärpan vid förlängda framkallningstider. Det är också problem med att hålla nere kontrasten i högdagrarna.

Så kör Tri-X eller P3200, men inte T-Max 400. Det är mitt råd iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar