Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tri-x olika versioner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har för mig att jag läste en tråd här på FS för länge sedan att tri-x finns i olika versioner (jag har för mig att dem har börjat med t-korns teknik).

Är det så och i så fall hur vet jag vilken jag köper?

/ Marcus - som inte hittar den tråden
 
Tri-X har nog lite olika egenskaper beroende på vilket format det gäller, men för 35mm finns det väl bara en variant? Kanske har de haft någon specialvariant för andra ändamål än vanligt foto, men i huvudsak har alla specialapplikationer tagits över av digitalfoto tror jag. Tri-X är en av mina absoluta favvisar.

De håller på med att ändra ("improve") framkallningstiderna på sina S/V filmer i tid och otid. Det egentliga skälet är nog att de bytt någon kemikalie i emulsionen av tekniska skäl eller pga tillgången. Dessutom får de anledning att skriva "New!!" Improved!! etc på asken. Kanske det är detta som skapat din undran om det finns olika Tri-X?

Som regel har man ju slängt asken när det är dags att framkalla, så jag brukar kolla på Kodaks hemsida och hoppas att tiderna gäller min rulle.

T-korn är väl T-Maxfilmerna? (eller är det tvärtom?)

Anders
 
Glömde att skriva att jag undrar både för 35 och 120-format. Men förhoppningsvis har dem inte ändrat på bara en?

/ Marcus
 
Jasedärja, du har ju rätt!

Vi får nog avvakta någon mer kunnig medlem.

Själv brukar jag ofta inspireras av foton här och på andra sidor, och tänka att jäklar, den filmen MÅSTE jag testa! Sen blir det som det blir när jag testar. Vare sig jag framkallar själv eller lämnar in rullen verkar exponeringen, framkallningen, och ännu mer kopieringen, göra större skillnad än att byta mellan T-max eller Tri-X etc. Än mindre kan jag tänka mig att skillnaden blir om man testar olika Tri-X versioner. Gäller att ha järnkoll på hela processen om det skall ge något. Jag får "Tri-X bilder" med T-Max och vise versa beroende på dagsformen s a s :-D

Men "vanliga" Tri-X är en bra film, som är ganska pålitlig tycker jag. Kör mest med den vad gäller s/v. Använder ND-filter på sommaren.

Anders
 
Tri-X 400 och Tri-X 320 Professional har helt olika svärtningskurvor. 320-varianten liknar T-Max 400 i sin tonåtergivning.

Åtminstone var det så förr.
 
froderberg skrev:
Tri-X 400 och Tri-X 320 Professional har helt olika svärtningskurvor. 320-varianten liknar T-Max 400 i sin tonåtergivning.

Åtminstone var det så förr.

Så det är 400-varianten man ska ta om man vill få den "klassiska" svärtan?

/ Marcus
 
Dom ändrade emulsionen ett tag sen, blev kortare framkallningstider.
Namnet byttes även från TX till 400TX.

Tri-X 320 är 320TXP och ej samma film som 400TX, nej.

T-korn är Tmax, och det finns inte i någon Tri-x.

/Henri
 
Brummelisa skrev:
Så det är 400-varianten man ska ta om man vill få den "klassiska" svärtan?

Ja, men man ska ha rätt papper också. Ett omvända egenskaper mot Tri-X, alltså ett som har hög kontrast i det ljusa och låg i det mörka. Jag kör själv med Agfa.

Kör du selentoning får du ytterligare djup i svärtan.

Ska du däremot pressa är det bra om du har ett papper som ger hög kontrast i skuggorna loch lågt i det ljusa, typ emaks eller Ilford Multigrade IV.
 
froderberg skrev:
Ja, men man ska ha rätt papper också. Ett omvända egenskaper mot Tri-X, alltså ett som har hög kontrast i det ljusa och låg i det mörka. Jag kör själv med Agfa.

Kör du selentoning får du ytterligare djup i svärtan.

Ska du däremot pressa är det bra om du har ett papper som ger hög kontrast i skuggorna loch lågt i det ljusa, typ emaks eller Ilford Multigrade IV.

Jag får väl dåligt samvete nu, men jag hade tänkt att skanna...

/ Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.