Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tri-x i t-max framkallare.

Produkter
(logga in för att koppla)

areon

Aktiv medlem
jag har nyligen inköpt en filmladdare och 30m tri-x. så film lär jag inte byta på en stund.

nu i julklapp fick jag också framkallare av min käre far. men t-max framkallare. naturligvis funkar det nog också men jag undrar om någon har erfarenhet av hur det blir.
gärna i jämförelse med d-76 eller x-tol.

God Jul på er föresten.
 
Jag har kört Tri-X i Tmax framkallare och är nöjd med resultatet. Inte tokmycket korn kanske. Tyvärr kan jag inte ge dig ngn jämförelse mellan Tmax och xtol.

/Villgot
 
Enligt Kodaks rekommendationer är det inga problem att använda T-Maxframkallaren till Tri-X. Framkallningsid i dosa 20 gr och agitering 5 sek varje halvminut: Normal motivkontrast, 6 min.
 
okej tack så mycket.

jag har hört att d-76 ínte går att ändra kontrasten med hjälp av agitering.
hur är det med t-max framkallare på den fronten? är det lätt att få ökad eller minskad kontrast utan att kornet berörs?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.