Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trendigt värre i bildjournalistiken

Produkter
(logga in för att koppla)
gors skrev:

I Sverige finns såvitt jag vet Pocket Wizard som kostar 5000 för ett kit och Quantums freewire som går lös på 6000. Så det är inga småpengar vi pratar om.

Du råkar inte veta var i sverige man kan få tag på pocket wizards? har letat överallt.

Jag tycker mig se mycket mer "platta" bilder. Altså bilder utan någon slående komposition eller klar koppling till texten mer som tekniskt bra amatörbilder. I alla fall i dom värmländska tidningarna.Jag har också märkt att det ofta syns lång väg om bilderna är av en reporter eller en fotograf.

Svartvit korn blir nog aldrig trend i den dystra digitala framtiden.

Vad sägs om Jens Assur´s bilder i Expressens söndagsbilaga de senaste månaderna. De där han avbildare en person mot en upphängd bakgrund och sedan tar bilden på sådant avstånd att personen och bakgrunden endast fyller ut en liten del av bilden.

Inget är ju nytt under solen men kan det vara en kommande trend? Roligare än halva ansikten tycker i vart fall jag.

Jag tror att det hårdnande klimatet för pressfotografer tvingar fram bilder som vi inte vill se. Tex, tekniskt bra amatörbilder! Eftersom bildjournalistiken av tidningsägarna har lågprioriterats, på grund av deras okunskap i vad journalistik är och att deras enda intresse ligger i höga annonsintäkter, så har fotograferna tvingats till en situation där de ständigt måste hävda sej mot reklamfotografer som syns i annonser.Därav kommer en massor med nödlösningar som i värsta fall kommer att leda till att pressfotografer manipulerar bilder.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto