Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trender inom foto

Produkter
(logga in för att koppla)

lundbergsanna

Avslutat medlemskap
Jag håller på med en c-uppsats/ett skolarbete där jag undersöker och jämför trenderna inom foto, för att se om man kan upptäcka ett mönster.

Helst vill jag undvika att skriva om teknik, det ska handla mer om innehåll och hur fotografierna sett ut genom tiderna helt enkelt.
Jag undrar om någon vet lite mer om vart jag kan hitta fakta om det här?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Prova att ta kontakt med de högskolor om foto som finns HFF i GBG, Bildjournalistprogrammet i Sundsvall och Nordens Fotoskola på Biskops-Arnö. Kolla med Per Lindström som är adjungerad professor i bildjournalistik. Han har 8000 fotoböcker att kolla trender i.

Du måste i en C-uppsats begränsa din undersökning tämligen kraftigt. Varför inte bara undersöka Galleri FS, dvs. de "bästa" bilderna i vårt Forum. Gå sedan systematiskt igenom bilderna där- analytiskt kan du då utgå från Genre, Innehåll, Budskap, Form och Teknik (t.ex.). Läs in dig på bildanalys och hitta några "tunga" referenser. Lycka till. Lägg gärna upp din uppsats här på FS när du är klar. Ämnet låter mycket intressant.

/ mvh FiCa1

Ja, något sådant hade varit väldigt mycket enklare. Men nu är vi hopparade två och två och jag jobbar med en tjej som är intresserad av grafisk design. Därav det gemensamma ämnet trender.

Blir vi nöjda med resultatet lägger jag mer än gärna upp uppsatsen här senare.
Tack för dina åsikter!

Jag tror också att du ger dig in på något svårt. Det blir problem att begränsa och samtidigt vara helomfattande.

Ring Per Lindström 046-142089. Han borde som professor ha bra koll vad som går att skriva om och vad det är svårt att hitta material om. Han kanske kan lotsa er rätt. Det är en mycket trevlig och pratsam man som säkert uppskattar samtalet.

Nu har vi diskuterat lite avgränsningar och upplägg.

Jag ska granska hela 1900-2012 och den kommersiella delen av foto, ev. avgränsar jag det ännu mer t.ex. bara modefoto. Meningen med det hela är att försöka lista ut om det finns ett mönster i hur trenderna upprepas. T.ex. att det kanske alltid går 15år innan 70-talet och Cross processing blir modernt. Eller liknande...

Tror ni ändå att bildjournalistiska skolor har svaren jag behöver?

Nu har vi diskuterat lite avgränsningar och upplägg.

Jag ska granska hela 1900-2012 och den kommersiella delen av foto, ev. avgränsar jag det ännu mer t.ex. bara modefoto.

Wow! 113 års uppsättning av kommersiella bilder, har du någon som helst aning om hur mycket det är? Inte mycket till avgränsning, ens om du begränsar dig till modefoto. Jag håller med FiCa1, här behövs avgränsning värt namnet. Prata med din handledare om hur du ska göra.

Kontakttipsen du fått tycker jag verkar mycket användbara, dock.

Per, som handleder uppsatsstudenter till vardags.

Hej alla!

Nu har vi kommit en bit på vägen. Och ni hade rätt, måste jag berätta!
Vi har avgränsat oss till åren 1940-2012 och jag har snävat in mig på endast modefoto.
Vi ska nu också endast göra en slags kartläggning över de olika stilar som varit vanliga när det kommer till bildmanéret. Alltså tittar jag på redigering, ljussättning, om man plåtat i studio eller på location, osv. Inget av själva innehållet eller budskapet i bilden direkt.

Jag har mestadels kikat i boken Bilden av modet. Och också pratat en del med Hasselbladsstiftelsen bibliotekarie. Men har ändå väldigt svårt för att hitta bra och relevant information...

Jag söker både fotografier och text från hela perioden. Någon som vet annars vart jag kan hitta det jag behöver?

Tack på förhand!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar