Annons

Trend med mörka bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste ett repotage i kamera och bild om fotografen, Caroline Tibell.
Enligt repotaget körde hon tydligen med minimal utrustning.
Bilden du refererar till har ju kraftig vinjentering, kanske p.g.a klena objektiv, kanske avsiktligt.
Den lider också av den, i mitt tycke, irriterande trenden att vara "sned".

/ E
 
Skippar hon t.om blixt? Vore kul att läsa artikeln.
Vinjetteringen måste de väl ha åtminstone förstärkt i PS?
Många bilder ser lite underexponerade ut och med starka kontraster pga motljus eller starkt solljus. En trend eller bara jag som har mer tid att läsa tidningen?
 
Bilderna ser ut som hon använt en Holga 135BC (Black Corner), en enkel plastkamera för småbilds 135-film, vilken ger sådan vignettering. Att Caroline tydligen använder minimal utsrustning kan tyda på att det är en Holga hon fotat med?
 
Finns fler som använder enkla kameror för reportage-foto. Jens Assur körde med någon enkel kompaktkamera för film vid arbetet med att skildra studentlivet i Umeå. Fast med just de bilderna det nu är fråga om kan kanske vignetteringen ha fixats i efterhand med datorns hjälp? Svårt att se när bilderna är så små men jag tycker kanterna mot det mörka ser mera fixade ut än tillkomna vid fotograferingen?
 
Bildtrend på DN?

I dagens DN är ett stort raportage om Mandelas sonson.(Bildern finns inte ännu på webben) Bilderna är murriga och vinjetterande. Helt klart taget med någon typ av Toykamera. Bilderna är också mycket långsmala. DN-fotografen Benedicte Kurzen är bildskaparen.
Gillar bilderna, de sticker ut från de "vanliga" reportagebilderna med sin karaktär.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.