Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tredjepartstillverkare - vad har hänt?
- Trådstartare Muni
- Start datum
Anders Östberg
Guest
Kanske helt enkelt för att det har sålts väldigt många fler systemkameror på senare år, så det finns helt enkelt fler ägare (av varierande kvalitet) av fler tredjepartsprodukter (också här av varierande kvalitet).
bengt-re
Aktiv medlem
Jag upplever det som att fler och fler trådar handlar om problem med objektiv från tredjepartstillverkare som Sigma, Tamron mfl.
Har kvaliten blivit sämre, eller är vi bara allmänt gnälligare?
Med bättre hus, större bildskärmar ställer vi också högre krav vilket medför fler mssnöjda kunder. Läs användarrecentioner och man kan dra en hel del roliga slutsatser. Ägare av rikiga skitkitplastjunkobjektiv är ofta förvånandsvärt nöjda emedan ägare av mycket bättre optik blir galna på en gnölig af-motor, lite dålig kantskärpa vid f/1.6 och aningens långsam af..... Inga värdringar det hela i övigt, men MB och skoda ägare är ungefär lika nöjda med sina bilar - är skoda lika bra? Nej, men ägaren har andra förväntnngar.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Med bättre hus, större bildskärmar ställer vi också högre krav vilket medför fler mssnöjda kunder. Läs användarrecentioner och man kan dra en hel del roliga slutsatser. Ägare av rikiga skitkitplastjunkobjektiv är ofta förvånandsvärt nöjda emedan ägare av mycket bättre optik blir galna på en gnölig af-motor, lite dålig kantskärpa vid f/1.6 och aningens långsam af..... Inga värdringar det hela i övigt, men MB och skoda ägare är ungefär lika nöjda med sina bilar - är skoda lika bra? Nej, men ägaren har andra förväntnngar.
Ägare till "skitkitplastjunkplastobjektiv" kommer ofta direkt från kompaktträsket. Klart som tusan att både kamera och objektiv är världsbäst då =)
Jocke_I
Aktiv medlem
..man ska inte underskatta plast
ja... all plast är ju inte plastig...
The_SuedeII
Aktiv medlem
Man ska kanske inte utesluta dom större tillverkarna (mest Canon då) från detta uttalande... En professionell studiofotograf som vi anlitar ganska ofta uppdaterade sin Canonglas-lista i fjol, och för ~200.000 Dkr ex moms i inköp så gick över hälften i retur pga kvalitetsbrister... Ett ex (70-200/2.8IS) returnerades två ggr (första ggn med klar ocentrering, hela högersidan av bilden var oskarp - andra exet hade defekt slutare).
Ok för att han är petig och alltid testar sina nya objektiv mot kända referenser, men iaf... Lite mer ska man väl kunna kräva. Han visade lite provfoton när han gnällde av sig, och jag kan inte mer än hålla med - mycket såg ganska mediokert ut!
Jag har hört fler proffs berätta motsvarande historier de gångna två åren...
Ok för att han är petig och alltid testar sina nya objektiv mot kända referenser, men iaf... Lite mer ska man väl kunna kräva. Han visade lite provfoton när han gnällde av sig, och jag kan inte mer än hålla med - mycket såg ganska mediokert ut!
Melker Humala
Aktiv medlem
Man ska kanske inte utesluta dom större tillverkarna (mest Canon då) från detta uttalande... En professionell studiofotograf som vi anlitar ganska ofta uppdaterade sin Canonglas-lista i fjol, och för ~200.000 Dkr ex moms i inköp så gick över hälften i retur pga kvalitetsbrister... Ett ex (70-200/2.8IS) returnerades två ggr (första ggn med klar ocentrering, hela högersidan av bilden var oskarp - andra exet hade defekt slutare).
Du menar väl defekt bländare? Canon har väl ändå inte slutare i objektiven. Det hittar man väl vanligast på Mellanformatare som tex Hasselblad eller gamla kompaktkameror som tex Canonet.
M
The_SuedeII
Aktiv medlem
Naturligtvis är det så... Jag hade nog fortfarande tankarna kvar i en annan LÅNG diskussion som jag skrev ett snabbt inlägg i precis innan detta... Och ja, faktiskt angående mellanformatare! (kombinationen P45+/Contax645)
Jag tänkte mest belysa att många användare faktiskt har upplevt precis tvärtom, färre problem med t.ex Sigma än med Canon vad det gäller QC-problem på sistone.
Dags för sängen nu, jag kommer vara helt felställd när jag ska tillbaks till vardagrutiner igen nästa vecka....
Jag tänkte mest belysa att många användare faktiskt har upplevt precis tvärtom, färre problem med t.ex Sigma än med Canon vad det gäller QC-problem på sistone.
Dags för sängen nu, jag kommer vara helt felställd när jag ska tillbaks till vardagrutiner igen nästa vecka....