** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tre skärmar, två grafikkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Jag kör idag ett Nvidea GTS250 med två bildskärmar, en Eizo 24 tum 1920x1200 och en Dell 19 tum 1280x1024. Jag har nu fått för mig att jag ska ha 3 bildskärmar. Vet ännu inte vilken storlek den nya skärmen ska ha, men det jag undrar över är om någon vet hur skrivbordet beter sig om jag installerar ytterligare ett grafikkort och lägger den tredje skärmen på det kortet? Man vill ju kunna hantera skrivbordet som en enhet på samma sätt som nu med två skärmar. Någon med erfarenhet som vet vad jag bör och inte bör göra?

Det är starkt beroende av vilket operativsystem du kör.
Jag har koll på några olika alternativ i Linux.

Edit:
Det slog mig att du med 99% säkerhet kör windows, eftersom du inte angav något. Googla det. Förslagsvis på engelska, det finns tonvis med guider.

Har både googlat och sökt på Sweclockers, men hittar mest folk som har problem med sin konfiguration. Kör Win 7/64.

Om du inte blandar nvidia och ati kommer du inte ha några som helst problem att köra två grafikkort med tre eller fyra skärmar. Du ställer in upplösning för varje skärm och kan sen dra runt dem till vilken position du vill.

Kuriosa:
Om du får för dig att köra ATI's eyefinity så ska du tänka på att du bara kan köra två DVI-skärmar åt gången eller en DVI och en HDMI åt gången. Ska du köra tre eller fler skärmar ska de antingen köra ren display port eller så får du köpa aktiva adaptrar istället för de passiva som följer med. Dessa finns i varierande kvalité och en ok->bra sådan ligger på ca 900:- Kan vara bra att ta en extra titt på.

Jag gick just på den niten själv när jag bytte från två nvidia med fyra skärmar till ett ati med sex utgångar.

Display port är en rätt omogen teknologi men har framtiden för sig :)

Varför bytte du från Nvidia till ATI? Jag funderar på att köpa ett nytt GTS450 eller GTX460 som komplement till mitt GTS250.

Hittade en länk nu där det stod att kravet för Windows 7 med flera grafikkort är att man använder samma drivrutin för båda grafikkorten, då ska skrivbordet fungera som en integrerad enhet. Det var väl det du sa.

Varför bytte du från Nvidia till ATI? Jag funderar på att köpa ett nytt GTS450 eller GTX460 som komplement till mitt GTS250.

Hittade en länk nu där det stod att kravet för Windows 7 med flera grafikkort är att man använder samma drivrutin för båda grafikkorten, då ska skrivbordet fungera som en integrerad enhet. Det var väl det du sa.

Jag bytte för att jag behövde (löjliga) fem enheter inkopplade samtidigt när jag jobbar med video och jag ville ha allt på ett tyst kort. spelar inget så behöver inte monster-3D-prestanda som kanske iofs ati har också.

Det ska egentligen inte vara något problem att ha två graffikkort med två drivrutiner i W7 men varför chansa. Kör du två nvidia med en och samma detonatordrivrutin kommer du knappast få problem. Jag har kört två grafikkort i minst tio år i alla möjliga blandningar från o med gamla goda TNT1-tiden och enda problemet jag har haft var i NT4 och sen dess har det ju hänt lite :)

Om du också spelar ska du titta på ett kort som du kan SLI-koppla med ditt nuvarande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar