Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tre frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

samuel

Medlem
Tja!

1) Jag undrar helt enkelt vad APO betyder när det gäller objektiv?

Jag är nämligen spekulant av ett

Minolta AF 100-300/4,5-5,6

2) och undrar om det är samma sak som Minolta AF 100-300/4,5-5,6 APO D?

3) Är det ett bra objektiv? Ifall någon har erfarenheter av detta objektiv får ni gärna skriva ett par rader.

Tack på förhand! /Samuel

samuel skrev:
1) Jag undrar helt enkelt vad APO betyder när det gäller objektiv?
Det betyder apokromatiskt. Vilket i sin tur betyder att objektivet skall vara bra på att fokusera flera våglängder (färger) ljus i samma plan. Idag är det ett rent marknadsföringsbegrepp, Canon och Nikon skriver ju t ex inte Apo på sina rör, men inte är de sämre än Sigma och Minolta för det.

Om de aktuella objektiven vet jag intet.

Senast ändrad:
Nja, inte riktigt så illa. Katalysator är ju lagstadgat. Det är ju inte ens icke-roterande frontlins i objektivvärlden :)

Man får väl förmoda att de tillerkare som använder begreppet gör det för att berätta att ett objektiv i deras sortiment är duktigare än ett annat utan Apo :)

Senast ändrad:
Jo fast i detta fallet (eftersom det är minoltaobjektiv båda två) så kanske det är så att linserna i det som minolta kallar för APO är av bättre kvalité ? Eller ja..påstår de i varje fall...

Det är två helt olika objektiv. APO-versionen har bättre skärpa på 300mm än icke-APO enligt test i FOTO. Icke APO 100-300 är som de flesta x-300mm, dvs helt OK men lite sämre på 300mm.

Telen längre än 200mm kräver specialglas för att det ska riktigt skarpt (enligt Jims förklaring ovan). Det blir då "APO" men olika tillverkare har olika beteckningar.
Canon har flourit eller UD-glas men har valt att endast ha "L"-beteckning.
Nikon och Pentax kallar sina för ED.
Minolta, Sigma, Leica och Contax använder "APO" som beteckning.
Tamron har LD och Tokina har SD.

Det finns givetvis kvalitetsskillnader mellan dessa olika glas men principen är densamma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar