Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasselblad el Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

childofgaia

Aktiv medlem
Jag undrar lite smått om man skall skaffa sig en gammal Hasselbladare eller en Pentax mellanformat. Jag gillar Pentax prylar men vilka för nackdelar har en Pentax kontra Hasselbladare?

Gamla Hasselbladare (läs 500C och äldre) har en mörk sökare, mattskivan alltså. Det g å r att byta den men eftersom den skall kalibreras för avståndsinställningen är det inget man gärna gör själv.
Men trasselblad är ingen bra benämning, robustare arbetshäst finns inte.
Jag har haft Pentax 67 - om det är den du tänker på. Trivdes aldrig med den men det är ju en personlig sak vad man gillar och inte....
Us

En fördel med Hasselblad är att det finns så himla mycket beg. prylar till den. En nackdel är att det är så himla dyrt jämfört med andra märken.

Men jag är helt frälst av bladaren.... Den får dom bända från min hand när jag dör!

Pentax gör också fina kameror, tror den heter PENTAX II som ser ut som en systemkamera. Men det är mycket en personlig sak skulle jag tro, liksom med alla andra kameror. Dom har ju lite olika fördelar och nackedelar vägda motvarandra.

Vad är det för format du vill ha? 6X7, 6X6 eller 6X4.5? Sedan kanske blir nästa steg om du vill ha en kamera som har möjlighet att använda schaktsökare och prisma, eller tillhör du dom som aldrig vill ha en schaktsökare? Ja.... Du fattar kanske?

Jag köpte min bladare för att jag gillade alla utbygnadsmöjligheter, beg marknaden och älskar schaktsökaren och det kvadratiska formatet. Jag tyckte också att den passade mig och hur jag ville arbeta med kameran. Var inne länge på en RB67 men den var för stor och klumpig för att ha med sig ut på fältet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar