Advertisement

Annons

Trasigt Tamron 17-50/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Har under en tid haft problem med att AF slutat fungera, har då hjälp att lossa det för att direkt sätta tillbaka det. När det hände idag var sökaren helt mörk när jag satte tillbaka det. AF fungerar, men det piper aldrig.

Den stannar vid fokus och det går inte att trycka av. Har testat med en annan kamera, men samma problem. Någon som har en aning om vad det kan vara?

Har under en tid haft problem med att AF slutat fungera, har då hjälp att lossa det för att direkt sätta tillbaka det. När det hände idag var sökaren helt mörk när jag satte tillbaka det. AF fungerar, men det piper aldrig.

Den stannar vid fokus och det går inte att trycka av. Har testat med en annan kamera, men samma problem. Någon som har en aning om vad det kan vara?

Menar du mörk som i svart eller mörk som ett par solglasögon? Om du fortfarande ser sökarbilden fast mycket mörkare än du är van vid kan det vara bländaren som låst sig i nedbländat läge. Det skulle antagligen också förklara varför AF inte hittar fokus då många kameror inte klarar att fokusera under bländare 5,6 eller 8.

Om du tittar genom objektivet, ser du bländarlamellerna då?

/Lars

Det är som du beskriver, mörkt som ett par solglasögon. Om jag tittar in i bakre linsen så ser jag lamellerna. De verkar stå på högsta bländartal, då hålet är litet.

Det går alltså endast att ta bilder med högsta bländare. Spelar ingen roll vilken inställning jag väljer.

Jag har samma objektiv som du, Canon-fattning, och har också problem med exponering. Har aldrig provat att ta bort det som du beskriver, och har inte fått bländarproblemet. Jag är intresserad av vad man kan göra åt det. Har moderna objektiv "firmware" som kan uppgraderas, eller är det alltid mekaniska åtgärder som vill till?

Jag har samma objektiv som du, Canon-fattning, och har också problem med exponering. Har aldrig provat att ta bort det som du beskriver, och har inte fått bländarproblemet. Jag är intresserad av vad man kan göra åt det. Har moderna objektiv "firmware" som kan uppgraderas, eller är det alltid mekaniska åtgärder som vill till?

Svårt att tänka mig att det skulle gå att uppgradera firmware då det inte går att ansluta någon kabel eller liknande. Får du problemet att den fokuserar, men att det sedan inte går att ta bilden? Otroligt irriterande när det händer. Har du versionen med inbyggd fokusmotor eller den tidigare. Eller den med inbyggd motor kanske bara tillverkas med Nikonfattning för att fungera med d40/60 osv.

Jag har den med inbyggd motor.

Svårt att tänka mig att det skulle gå att uppgradera firmware då det inte går att ansluta någon kabel eller liknande. Får du problemet att den fokuserar, men att det sedan inte går att ta bilden? Otroligt irriterande när det händer. Har du versionen med inbyggd fokusmotor eller den tidigare. Eller den med inbyggd motor kanske bara tillverkas med Nikonfattning för att fungera med d40/60 osv.

Jag har den med inbyggd motor.

Jag har Canons, så det är alltid med inbyggd motor. Problemet är att jag inte kan exponera, när jag trycker ner avtryckaren händer inget. Jag tror att AF-lampan är låst men kommer inte ihåg. Fokus sitter på så sätt att sökarbilden är skarp, fokuseringen har stannat osv. Har testat att stänga av / sätta på kameran osv. Jag har EOS 400D.

Jag tror inte heller man kan uppgradera firmware själv. Min förhoppning är att det är ett mjukvarufel som kanske Tamrons service kan fixa relativt billigt, men rena spekulationer från min sida eftersom jag inte kontaktat någon service.

Efter ett samtal till Kameraservice Kungsör som har service för Tamrons prylar i Sverige så var det ett vanligt problem att kontakterna blev slitna och behövde spännas. Får väl skicka den på reparation, om det nu är värt. Köpte den för 2700kr.

Jag hoppas verkligen att du får ordning på ditt objektiv, men om du inte får det är jag intresserad av att köpa det defekt om du har motljusskydd och liknande saker till det?

Hör av dig isåfall!

Förresten, är det för Canon? Isåfall passar det inte för mig.

Men har du motljusskyddet är jag intresserad av att köpa det!

Det är till Nikon. Jag ska lämna in det i veckan. Blir det för dyrt så hör jag av mig.

Senast ändrad:
Kostade 1200kr att laga, reparation av bländarmekanik samt regöring av kontakter. Blir nog att sälja det till förmån för ett Nikon 35mm 1,8.

ANNONS