Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasigt Canon 50/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

eazym

Ny medlem
Hej

Jag skickade in mitt objektiv på undersökning när det inte gick att använda vare sig autofocus eller
manuell focus. Idag fick jag svar från företaget som undersökt objektivet, dom skrev så här:

Status: KOSTNADSFÖRSLAG LÄMNAT

Åtgärd: Stöt/klämskadad optik, Bakre ljusskyddet var genomtryckt och styrklackar i fokusringen avbrutna. Kräver relativt stor yttre kraft, t ex att optiken klämts inåt när den varit monterad. KF avser byte av fokusring samt kontroll och justering

Pris: 1 127 kr

Pris inklusive moms.

Jag har inte gjort något speciellt med kameran (vad jag vet).
När jag ringde till dom så var han som gjort undersökningen ej anträffbar, jag fick återkomma.
Nån som vet vad bakre ljusskydd är? Har försökt googla, men hittar inget. Någon som varit med om nåt liknande? Är det rimligt att det kostar mer att laga objektivet än att köpa ett nytt?

Mattias
 
Hej,
EF 50/1.8 II är billigt av en anledning, helt i plast inkl. bajonetten och den tål inte mycket stryk innan den faller i bitar. Gilla läget. Samma sak gäller EF-S 18-55 kitobjektiven. Vill du ha tåliga objektiv kostar de mer och har ofta en röd rand längst fram.
 
... Är det rimligt att det kostar mer att laga objektivet än att köpa ett nytt?

Tråkigt att ditt objektiv gått sönder.

Att saker är dyrare att reparera är tyvärr ganska vanligt nuför tiden. Saken är den att effektiv massproduktion kan hålla kostnader nere på produkterna. Särskilt om produktionen sker i låglöneländer. Men vid reparation är det frågan om en vanlig människa som ska få lön i Sverige. Dessutom ska företaget betala arbetsgivaravgifter och lokalhyra, mm.
Reservdelarna och några timmars pillande slukar snabbt 1200 kronor i det sammanhanget.

Petter ...
 
Nej, enligt KF är det en stöt/klämskada och den kostnaden tar aldrig tillverkaren.

Sedan kan man givetvis diskutera hur mkt "stryk" ett objektiv bör tåla.
Just Canons EF 50/1.8 och EF 50/1.4 är ömtåliga konstruktioner.

/L
 
Just Canons EF 50/1.8 och EF 50/1.4 är ömtåliga konstruktioner.
/L

I sammanhanget är EF 50/1.4 USM oändligt mycket bättre. Bajonett i metall etc. Det som är känsligt med konstruktionen är om man har avståndsskalan inställd på < oändligt och slår till objektivet framifrån. Då pajar lätt AF-mekanismen. Undviks enkelt genom att vid förvaring i väskan alltid vrida fokusringen till oändligt avstånd eller genom att alltid ha motljusskyddet på, som sitter fast i objektivets fasta delar och inte i frontelementet. EF 50/1.4 med filter men utan motljusskydd är inte bra, då skjuter linselementet ut även med avståndskalan på oändligt. Motljusskydd är dessutom bra för bildresultatet.

Att EF 50/1.4 USM är 2/3 steg snabbare, tystare och optiskt bättre får man på köpet.
 

Bilagor

  • EF 50_001.jpg
    EF 50_001.jpg
    38.6 KB · Visningar: 513
  • EF 50_002.jpg
    EF 50_002.jpg
    47.7 KB · Visningar: 512
  • EF 50_003.jpg
    EF 50_003.jpg
    68.8 KB · Visningar: 514
Det lönar sig nog aldrig att reparera så billiga objektiv som EF 50/1,8. För att det ska vara rimligt måste reperationskostnaden väsentligt understiga objektivets värde på begagnatmarknaden. Och i det här fallet är det t o m dyrare att reparera än att köpa nytt! Det borde reparationsfirman ha påpekat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.