Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasiga filer - SanDisk Extreme

Produkter
(logga in för att koppla)

Muulinn

Medlem
Jag har problem med RAW filerna från min Canon 60d. Lightroom hävdar att filerna är skadade och därför inte kan importeras. Kortet jag använder är ett SanDisk Extreme (SDHC) 4 GB. Jag har provat att använda recoveryprogrammet (Rescue Pro) som följde med vid köp av kortet och då lyckats spara ned RAW filerna, men även dessa menar LR är korrupta.

Det är dock endast RAW filerna som LR har problem med. Jag har provat att fota några bilder i JPEG och dessa importeras helt utan problem.

Är det någon som vet vad felet kan vara och om det är möjligt att rädda mina bilder?

Rengör kortets kontaktytor samt blås rent kamerans kortplats med en blåsbälg. Det kan handla om skrivningsfel. Du kan även testa skriva annan data till kortet för att se om den blir korrupt.

Har du tidigare kunnat importerat RAW-filer från 60D i LR?

Om så är faller har jag ingen lösning, men annars låter det som du måste uppdatera programmet till senaste version (3.3) (om det nu är LR3 du kör)

Jag har problem med RAW filerna från min Canon 60d. Lightroom hävdar att filerna är skadade och därför inte kan importeras. Kortet jag använder är ett SanDisk Extreme (SDHC) 4 GB. Jag har provat att använda recoveryprogrammet (Rescue Pro) som följde med vid köp av kortet och då lyckats spara ned RAW filerna, men även dessa menar LR är korrupta.

Det är dock endast RAW filerna som LR har problem med. Jag har provat att fota några bilder i JPEG och dessa importeras helt utan problem.

Är det någon som vet vad felet kan vara och om det är möjligt att rädda mina bilder?

Använd inte LR för importen, kopiera bilderna med windows istället så slipper du versionsproblem i LR.

Programvara.

Hej

Prova att installera Canons egen programvara och importera, då får du ett säkrare svar på om filerna verkligen är skadade.

ThomasR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar