Annons

Trasiga filer/försvunna bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Var och plåtade Vértex Fjälmaraton i lördags. Plåtade i raw med min ist*ds. I denna sitter ett sandisk II ultra 2GB. Flera bilder kunde senar inte visas i kameran och ej heller föras över till datorn. Försökte radera de skadade filerna, men det verkade inte fungera utan istället har andra filer/bilder raderats. Vad kan detta bero på och hur kan jag försäkra mig om att inget liknande kommer att ske igen? SD-kortet strular, se annat foruminlägg från mig, går bara att föra över bilder via kameran till datorn, ej direkt i kortläsare, då finner ingen dator kortet. Kortet är formaterat, köptes dock begagnat. Ligger felet sannolikast i kortet eller i kameran?

MVH // johan

Felet ligger troligen i kortet.
Det kan vara så att kortet var ett måndagsexemplar och därför såldes det av den tidigare ägaren, ingen tillverkare gör 100% felfria kort.Det släpps igenom några som inte fungerar. SanDisk har tidigare haft en del problem med sina kort (och haft dåligt rykte pga detta), men det ska vara löst nu. Jag kör själv med SanDisk och mina fungerar utan problem.

SanDisk Xtreme kan vara ett alternativ, det har en tuffare uppbyggnad och går igenom hårdare kvalitetstester - det är också dyrare.

Hälsar
R

Hej Johan!

Jag har en kompis som för bara någon vecka sedan fick samma problem och nu har jag oxå råkat ut för det!

Min kompis har köpt sitt kort på en svensk postorderfirma. Han fick det utbytt på en vecka med förbetald frakt och allt.

Själv håller jag som bäst på att forska hur jag ska göra, mitt kort är nämligen köpt i USA. Det känns lite långt att skicka... Men troligtvis kan support i Sverige lösa det ändå...

Jag har ett 4 gb Ultra och på dem är det 10 års garanti enligt sandisks hemsida.

Jag tror att samma gäller för ditt kort, och det står ett litet serienr på varje kort som gör att Sandisk bla kan kolla åldern på kortet och då spelar det ju ingen roll att du köpt det begagnat. Är det bara inom tidsramen så får du ett nytt...

Mvh
Maria

jag vet att sandisk har haft en del strul med sina större SD-kort, du behöver i princip bara skicka in det så får du ett nytt. eller så renoverar de det kort du har...

Jävlar

Ja, så kan man uttrycka sig när man tappar nya K10D i backen. Kameran såg inte så farlig ut men jag fick använda "PC Inspector file recovery" för att föra över bilderna till hårddisken. Kameran är antagligen trasig eftersom den indikerar "kort felaktigt" även med ett annat kort. Jag har plockat ur batteriet om ska kolla senare...
Bilderna (utom 2) ser ut så här i Pentax photo browser:

Bilagor

• trasiga bilder-liten.jpg
    trasiga bilder-liten.jpg
    17.9 KB · Visningar: 521
Foto reparerings program?

Kan någon rekommendera ett repareringsprogram?
Men antagligen är bilderna förlorade, det finns tid och datum för filerna men inga exif data i photo browser, en bild går att få så här:

Bilagor

• trasig bild-liten.jpg
    trasig bild-liten.jpg
    16.7 KB · Visningar: 537
Sådär har jag några stycken som ser ut, snarare imperfektum...såg ut. Jag slängde dem. Tror det är detsamma som att råka klippa sönder ett negativ..

Ja, bilderna var inte så viktiga heller så det får bli papperskorgen.
Jag har stoppat i batteriet igen och får upp "minneskortfel" igen, även om fokusering och övrigt verkar funka.
Det kanske går att få ersättning för reparation av kameran + för (billiga) normalzoomen på hemförsäkringen.

Re: Re: Foto reparerings program?

Roland Mabo skrev:
Prova...
http://www.gorecovery.com/digital_photo_recovery_for_mac.asp

http://www.digitalleo.com/?gclid=CO_uybmqkI4CFQhOMAodeQxqPw
Finns mängder med lösningar (vilket indikerar att detta är ett vanligt problem för många).
Hälsar R
Jag har nu provat ovanstående + Sandisks program som följde med "extreme" kortet, med varierande resultat. Digitaleo läste alla filerna men en del fick konstiga nummer/filnamn, och RAW filerna visas bara med symbol i demoprogramet, så ett köp blir det nog inte. Gore och Sandisk slutade läsa filerna innan dom nya filerna som JAG är intresserad av dök upp...

Vilken version av Sandiskprogrammet har du? Jag hade ett xD-kort som havererade och det enda program som kunde återställa filerna var Sandisk RescuePro 3.0. Testade först med ver. 1 utan framgång innan jag fick 3an av en kompis.

Programmet är San disk rescue pro 3.2 som jag fick hem med kortet för 2-3 veckor sen. Problemet är att jag inte hade raderat tidigare bilder, bilder tom nr 98 finns redan på HD. San disk rescue läser bara till(och med) nr 98 som den har problem med.
Frågan är(om jag skall fortsätta) att radera(skriva över) bilder tom nr 98 med något program för att sedan prova San disk rescue?
Eller om jag ska köpa Digitaleo som faktiskt läste alla filerna, men antagligen blir bilderna som bilden ovan.
Pentax verkstad "Ziegler" kanske grejar bilderna, ska i alla fall lämna in kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar