Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig spegel???

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis A

Medlem
Hej jag fotade ett bröllop i helgen och nu när jag ska köra bilderna i Picture Project så är det endel som är konstiga. På en del så är halva bilden mycket mörkare än den andra halvan och på endel ser man ca 1cm och resten är knall grönt. Och det sista problemet är att halva bilden är förskjuten.

Det är inte alls roligt men som tur är så tog jag många samma bilder så det var inte mycket som gick till spillo så att säga,

Förslag någon?? Det har aldrig hänt förut och kameran en Nikon D50 är ca 2 år
Och objektivet ett Sigma 28-300
Dennis
 
Senast ändrad:
Vad det än är som har pajat, så är det inte spegeln. Den är överhuvudtaget inte med när bilden tas, den är bortsvängd ur strålgången då. Kolla först med ett annat minneskort, och formattera det först (alltid i kameran). Löser inte det problemet kan du kolla med att läsa in bildfilerna i ett annat datasystem/annan programvara. Om inte heller detta hjälper, så är jag rädd att det är allvarligare, då lär det handla om sensor- eller om elektronikproblem i kameran.
 
Jag tror nu inte det är kameran som det är fel på längre för när jag kollar på bilderna från hårddisken så är det idag några andra bilder som är konstiga mot igår och vissa är bättre idag än igår.

Så är det någon som vet vad jag kan försöka med för att lösa problemet.
Jag av installerade Picture Project häromdagen och om installerade det igår men det hjälpte tyvärr inte.

Förslag någon??

Dennis
 
Jag tror nu inte det är kameran som det är fel på längre för när jag kollar på bilderna från hårddisken så är det idag några andra bilder som är konstiga mot igår och vissa är bättre idag än igår.

Så är det någon som vet vad jag kan försöka med för att lösa problemet.
Jag av installerade Picture Project häromdagen och om installerade det igår men det hjälpte tyvärr inte.

Förslag någon??

Dennis

Plåtade du med blixt? I så fall kan du ha satt för snabb slutartid, då blir en del av bilden mörk.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.