Annons

Trasig slutare? Eos 1d MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

kenta_j

Aktiv medlem
Tjena.
Min 1d Mk II började strula idag. Fotade sport idag inomhus och rätt var det var så hade jag en ljus strimma i mitten av bilden från höger. Trodde det var någon som öppnar en dörr och det var ljus . Tog någon bild till som såg ok ut men sen blev alla bilder lika, dvs med den ljusa strimman. Det var även svart i neder höger nederkant. Hittade en gammal tråd om detta på en 1d med bild som liknar mina bilder men hittar tyvärr inte tråden nu. Är det slutaren eller spegeln eller båda som lagt av? Om någon kan ge en avancerad gissning. Läste att ett byta av slutare ligger på ca 5000 . Intervision eller liknande företag har ju inte öppet idag eller imorn.Är ju det jag gav för kameran.

Kenneth

Ja, det priset är ungefär vad jag också har hört för ett slutarbyte. Är även spegeln skadad lär det bli ännu dyrare. Tyvärr hamnar man med dagens massproducerade produkter väldigt ofta i den här situationen - att det är högst tveksamt ifall en reparation lönar sig alls. Tråkigt nog.

Tänker t.ex. för egen del snart ta mig samman och sälja av två av mina tre EOS-1D MkI klart billigare än så...
.

Så härligt det låter. Ska kolla om man skulle ha så tur att man kan få till det med försäkringsbolaget. Annars blir det en 5d. Tack för svaret.

Kenneth

Jag råkade ut för ett liknande fel på en av mina 1D mk IIN för 3 år sedan. En strimma i mitten av bilderna blev i bland kraftigt överexponerat. Tror jag fick förklarat att det berodde på bländarstorleken om felet uppträdde eller inte. Intervision bytte slutare, kostade knappt 6 tkr, varav slutaren kostade 1400:-, resten arbetskostnad.

Visade sig att slutaren vid det tillfället bara gjort 88 500 exponeringar, riktmärket för 1D är väl att slutaren ska klara 200 000 exponeringar?

Ser att jag skrivit fel kamera. Har också en mk IIn. Mien det borde väl vara lilka och speglar i dem? MiP borde gått ungefär 50-100000. Pratade med intervision idag och mer ohjälpsam kundtjänst verkar svår att hitta. Rcc i Göteborg var kanon att prata med och har dessutom billigare felsökning.

Kenneth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar