Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd allroundglugg EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
En variant som inte nämnts är Sigma 17-70 2,8-4,5. Som en kitglugg, men lite bättre på allt (utom vikten). Ljusstarkare, skarpare, bättre brännviddsomfång åt båda hållen samt fusk-makro (1:2,3). Ja, jag har ett sådant själv till Pentax, köpte det med just tanken att skaffa något bättre än kit-optiken i största allmänhet. På Pentax gav det även markant snabbare / säkrare AF, men det behöver inte gälla Canon, Pentax har ju motorn i huset och din kamera har redan mycket snabbare/säkrare AF än min K100D.

Har även testat en kompis 55-250 på en 400D, tyckte att det var ett extremt prisvärt objektiv, det kommer du att gilla.

/ Jonas
 
Fan nu måste jag alltså byta till ett FF hus också!.. Detta är en dyr materielsport =)

...

Vad skulle ni rekommendera utöver 18 - 55 och 55 - 250 om ni får tipsa om en glugg som alla borde ha i väskan?


Nu spårar det ur jag vet, men denna diskussion är viktig för mig.

Vidvinkelzoomar är kul. Sigma har en 10-20. Ca 5000 går den lös på ny. Canons variant kostar några tusen till och heter EF 10-22. På pappret är dom lika bra men dom som köpt 10-22 verkar lika nöjda som jag med min 10-20.

Fast det är kanske inte nåt man använder varje dag. Därför kan du titta på något fast normalaktigt och ljusstarkt. Kan du få tag på ett bra ex av Sigmas 30/1.4 ger det helt nya möjligheter till inomhusbilder utan blixt. Canon har ett liknande prissatt 28/1.8 om du är ortodoxt lagd.

Eller är det blixt du ska ha? :)
 
Har haft ett EF 28-135 o de va riktigt bra men jag saknade vidvinkeln. Inför en skidresa bytte jag till Sigma 18-200 och som allround är det riktigt trevligt. Har dessutom bildstabilisering och om går upp lite i ISO så spelar ljusstyrkan mindre roll. Kan rekommendera detta varmt till en 450D men vill du ha en Canonglugg så har ju även dom ett 18-200.
Mvh, Stefan
ps. har även ett EF 70-200/2,8 och Sigmagluggen gör absolut inte bort sig...

Håller fullständigt med!!! Ett utomordentligt allround-objektiv. Har jämfört med Canons motsvarighet som kostar nästan det dubbla men som inte presterar märkbart bättre.
 
I min kameraväska har jag ett fast 50mm f/1.8 II, plastikt och skarpt. Funkar toppenbra för porträttbilder.

Jag har även ett 55-250 IS. Trivs otroligt bra med det. Också lite plastikt men ger jättebra bilder. Jag fotar action- och även lite inzoomade blombilder.

Tillsammans med ett 18-55 IS har jag har svårt att tänka mig att man skulle behöva något mer. Åtminstone som amatör-/hobbyfotograf.

Billiga prylar som ger skarpa och bra bilder. Keep it simple.

Vill man ha bättre ISO-prestanda måste man tyvärr köpa en dyrare kamera.
 
Hittade just funktionen här på fotosidan där man kunde se alla medlemsbilder tagna med en viss glugg.. fantastisk funktion.. en fast ljusstark 50mm ser riktigt nice ut =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.