Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig Sigma 70-300mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

ctrlz

Medlem
Har detta objektiv: Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro. Köpt det för ca 1½ år sen och det har knappt använts. Nu när jag fösöker fota med det händer inget alls. Verkar helt dött. Mitt 18-70 objektiv fungerar fint med kameran. Men 70-300 reagerar varken på auto eller manuell fokus. Vad kan vara fel? Objektivet är knappt använt och har legat i fotoväskan hela tiden.

Någon som kan tipsa mig om ett billigt ställe i Stockholm som kan reparera det? Eller kan det bli så dyrt att det inte är värt det?
 
Hmm...

Är det inte så att ditt 70-300 objektiv använder kamerans inbyggda motor, medan 18-70 objektivet använder en egen, inbyggd (och betydligt tystare) motor?

Testa gärna med annat objektiv utan egen motor. Ev. kan ju motorn i din kamera ha lagt av.

/Fredrik
 
Typiskt. Jag ska se om jag hittar ett objektiv som jag kan testa med. Men borde jag inte kunna testa om motorn i kameran är trasig på något annat sätt också?
 
Hej!

Hur gick det Åsa, kom du på felet och fick detta åtgärdat?

Ha en bra midsommar!

Mvh
/Fredrik
 
Ja du, jag skäms lite över att behöva berätta det, men den hade hakat upp sig mellan två lägen i inställningarna. Det räckte att trycka alla spakar fram och tillbaka så funkade det sen :)

Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.