ANNONS
Annons

Trasig programratt på eos 5:an

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Är på väg att köpa ny (beg) kamerautrustning. Det paket jag kikat på innehåller en eos 5:a. Programratten på detta hus har halft givit upp. det går inte att låsa fast de olika inställningarna, utan ratten rör sig lätt. Jag har uppfatttat detta problem som ganska vanligt på 5:an. Det känns ju inte skoj att köpa en trasig kamera, men som jag förstår det är det ett ganska så simpelt fel. undrar nu om någon varit med om liknande besvär och vet vad det kostar att laga ratten. För om kameran i övrigt fungerar felfritt ska jag väl inte tveka? Måste man beställa nya delar, eller räcker det med att lämna in kameran?

Med reservation att jag har fel om priset men det borde kosta runt 1000 lappen. För att förhindra att ratten går sönder igen, se till att du alltid trycker ner knappen innan du vrider på vredet. Som jag förstår så går ratten sönder när man inte trycker ner knappen.

Tyvärr kostar det nog lite mer än så, eftersom hela toppkåpan skall bytas (har jag för mig). Om programratten är halft om halft trasig så sjunker priset omedelbart. Jag skulle nog räkna med minst 1500:- Ring Canon och hör vad en sådan reperation skulle kosta. Ratten kan tydligen (enligt vissa på photo.net) gå sönmder ÄVEN om man är försiktig med rattlåsningen. Men det kan vara mycket gnäll oxå..

ja det gnälls en hel del på nätet, det kan vara svårt att veta vilka man ska lyssna på.

Nåja jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet och min programratt är fortfarande hel efter 4 års användning i snö och -30 till sol +30 och roskildefestival. Hoppas att den hänger med ett tag till.

Se till att du får en rejälprissänkning om du köper det trasiga exet. Begangnade 5or brukar det finnas ganska ofta i radannonser annars.

Jag lagade min trasig ratt själv. Den snurrade fritt utan några "klicklägen". Detta beror på att en liten fjäder och kula har hoppat ur läge. Detta kanske inte är så farligt. Det kan dock bli värre om man har sönder de underdimensionerade plastnitarna som kopplar rotationen av ratten med den mekansim som väljer program. Går dessa sönder kan man inte ändra program längre.

Jag tog bort funktionen som låser ratten i L-läget och satte dit en kraftig skuv och mutter istället. Dessutom satte jag kulan på plats och fjädern som gör att man får "klicklägen". Det var lite lurigt att fixa detta men nu kommer nog programmratten hålla längre än resten av kamera.

hur mycket ska du köpa kameran för?
Det finns trots allt ganska gott om begagnade eos 5or så att köpa en defekt kanske inte är så smart.

Jag köpte min för 3100 inklusive vertikalgrepp och helt utan fel.

Det är ett helt paket, säljare är naturligtvis redo att gå ner i pris. Och eftersom det verkar vara en rätt så frekvent fel, så antar jag att det inte borde vara nåt problem att köpa den. reparatörerna bör ju veta vad som ska göras om inte annat.... Borde väl inte påverka kameran mer väl?

Det är ett vanligt fel OM man missköter programvalsratten. Jag tror inte den behöver gå sönder.
i mitt fal så hade ratten gått sönder men ägaren hade nyligen reparerat den.

är kameran jättebillig så kan du ju köpa den och sen lämna in den. men det är ju jobbigt att behöva lämna in sin nya kamera på reparation det första man gör.
men det gör du ju som du vill.
bara du är medveten om att det finns ganska billiga eos 5or att köpa som inte har några fel alls.

Felet med "klicklägena" kan nog uppkomma även om man är försiktig. Detta fel beror på att en liten kula hoppar ur sitt läge (kulan är för liten/fjädern trycker för hårt på den). Det har inget att göra med hur nogrann man är med att trycka ner låsknappen när man går från/förbi L-läget.
Är man nogrann med att trycka ner låsknappen undvikar man dock att göra sönder ratten helt, dvs att man kan inte välja program.
Lämnar man kameran på reparartion byter dom nog bara ut ratten till en ny likadan. Felet kan altså återkomma.http://www.eosdoc.com/manuals.asp?q=5DialFix

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar