Annons

Trasig optik!

Produkter
(logga in för att koppla)

-Henrik-

Aktiv medlem
Mitt 18-70mm kitobjektiv gick i backen idag och är numera i 3 delar. Jag antar att det bara är att kasta objektivet? Frontlisen är i och för sig oskadd då det satt ett filter på (som numera är trasigt).

Nu behöver jag en ersättningsoptik. Helst skulle jag nog vilja ha tag på någon äldre 35/1.4, 50/1.4 eller 50/1.8 med "metallhölje" som normal. Är det annonser som gäller eller finns det någon som säljer äldre nikon-optik i Stockholm?

Skulle även vilja ha en vidvinkel. Typ 12-24mm eller en fast mellan 15 - 20mm men det verkar bara finnas dyra alternativ?

/optiklös nikonägare
 
Tokinas 12-24 är en prisvärd och bra vidvinkelzoom som kan vara värt att titta på.

När det gäller metallobjektiv så vet du väl att du inte får någon ljumsätning med dylika på din D70?
 
Jag använder nästan uteslutande manuella inställningar och manuell fokus. I de flesta fall har jag nog ingen användning för ljusmätning i optiken faktiskt.

Dock lite mer användbar än autofokusen (som jag INTE kommer överens med).

Har tittat en del på Tokina 12-24 som är lite mildare prissatt än Nikkor 12-24. En kompis har Tokinan till sin Canon och verkar nöjd.

Men då behöver jag ju åtminstone ett objektiv till. runt 35-50mm som "Normal-optik". Då vore en äldre Nikkor-glugg (35/1.4 eller 50/1.4) med metallhus trevlig. Nya 50/1.8 och 50/1.4 verkar ju vara bra, men jag gillar inte plasthusen.

Var får man tag på äldre nikkor-gluggar?
 
Privatköp är klart billigast. Priserna har rasat de senaste åren, men handlarna har inte riktigt hängt med.

Det dyker upp många bra objektiv bland fotosidans radannonser. Sätt ut en egen annons där så får du säkert svar.
 
-Henrik- skrev:
Mitt 18-70mm kitobjektiv gick i backen idag och är numera i 3 delar. Jag antar att det bara är att kasta objektivet? Frontlisen är i och för sig oskadd då det satt ett filter på (som numera är trasigt).

Nu behöver jag en ersättningsoptik. Helst skulle jag nog vilja ha tag på någon äldre 35/1.4, 50/1.4 eller 50/1.8 med "metallhölje" som normal. Är det annonser som gäller eller finns det någon som säljer äldre nikon-optik i Stockholm?

Skulle även vilja ha en vidvinkel. Typ 12-24mm eller en fast mellan 15 - 20mm men det verkar bara finnas dyra alternativ?

/optiklös nikonägare

Har du kollat med hemförsäkringen?
Jag har drulle täckning... och de täcker "tapp" skador... ...så du inte hivar gluggen i onödan.
 
Hemförsäkringen täcker ju förstås skadan. Men man måste ju ändå veta vad man skall skaffa istället. ;)

Anton: Intressant!

Fungerar "alla" gamla Nikon-objektiv på en D70s ?

Jag skall kika lite närmare på Tokina 12-24 och andra vidvinkelzoomar i ungefär samma prisklass imorgon.
 
-Henrik- skrev:
Hemförsäkringen täcker ju förstås skadan. Men man måste ju ändå veta vad man skall skaffa istället. ;)

Vad är det för fel på en lika dan? Har en kompis som ev. vill sälja sin, den är i gott skick. Tror han vill ha runt 2000:- för den.
 
Därför att jag vill ha skarpare optik som är lite mer ljuskänslig. Dessutom tycker jag kitoptiken är alldeles för plastig.

Det kanske borde ha framgått tydligare i första inlägget.
 
Alla gamla AF-objektiv ska såvitt jag vet funka. Alla som funkade på farsans F4 funkar på min D70.
(af 50mm 1,4, af 105mm 2,8 micro, af 28mm 2,8D) och dom är väl runt 10 år gamla.

p.s kitoobjektivet tycker jag också är ganska pissigt, förutom en sommardag, då presterar det ganska bra.
 
Hittade detta på forumet

"Vad gäller dina befintliga objektiv så går alla objektiv som är Ai, Ais eller AF, dvs alla objektiv som är nyare än 1977 att montera (möjligen med några få undatag för udda vidvinklar som kräver spegeluppfällning). Alla AF-objektiv ger ljusmätning, medan Ai och Ais inte ger någon ljusmätning. Med manuella objektiv får man alltså exponera på känn, titta på histogrammet i efterhand eller använda en extern ljusmätare."
 
Jo jag läste det också någonstans.

Ralph Wikland skrev lite otydligt att:

"Vet inte om du kan anv MF Nikkor Ai Ais på din D2X? det går bra på D1 osv får man väl tidsauto, ljus mätning med nedblända mätning??"

Jag vet inte hur en D1 skiljer sig mot D100, D70, D70s, D50 osv. Och vad han menar med "tidsauto" och "ljus mätning med nedblända mätning??".

Något kryptiskt uttryckt men jag skall undersöka saken imorgon i fotobutik.

Har hittat en hel del intressanta gamla AI och AIS objektiv och M-läget fotar jag nästan alltid med förutom vid actionsport så det skall väl kunna funka.
 
tidsauto = Bländardstyrd tidsautomatik. dvs du ställer bländaren och kameran ställer in tiden

Nedbländad mätning = Man mäter ljuset med kamerans inbyggda ljusmätare medan man bländarner objektivet med skärpedjupskontroll-knappen. Ett arbettsätt som ofta används då man har objektiv tilverkade för 1977 på en kamera tilverkad efter 1977. (Ai objektiven kom då)

På de flesta Nikon kameror finns det en så kallad Ai-koppling det är en koppling som mekaniskt talar om för kameran vilken bländare som är inställd. Denna koppling är NÖDVÄNDIG för att få ljusmätning på kameran att fungera med AI och Ais optik. Denna koppling är skrotad på moderna Nikon som är byggda för att fungera med AF-objektiv där den överföringen sker elektriskt istället. Det finns dock undantag: F5, F6, D1-serien, D2-serien och slutligen D200. OBS skillnad mellan D1 och D70 mao. D70 har INTE Ai koppling och kan därför inte tala om för kameran vilken bländare som är inställd.

Man får alltså inte ljusmätning med D70, D50 eller D100. För att förtydliga: det blir INTE som att slå över kameran på manuellt läge. Det blir INGEN information på displayen eller sökaren om vilken bländare som är vald eller hur man ligger på exponerings/ljusmätaren. Man måste mao plåta helt på känn och kontrollera på histogrammet och justera osv.
 
Tack. Nu klarnade allt genast!

Då får det bli AF-gluggar tills vidare. CPU-modifiering av AIS-objektiv verkar smått invecklat då kretskorten inte kan beställas från Nikon-verkstäder?

Man får altså antingen skicka iväg optiken till nån tjomme i USA och betala $115 + frakt/hantering för att få dit en CPU i ett AIS-objektiv (1981-).
http://home.carolina.rr.com/headshots/Nikonhome.htm

Eller använda en gammal glugg som donator och göra jobbet själv, förmodar jag?

Eller köpa en D200!
 
Re: Re: Trasig optik!

tritub skrev:
Har du kollat med hemförsäkringen?
Jag har drulle täckning... och de täcker "tapp" skador... ...så du inte hivar gluggen i onödan.

Hemfösäkringen brukar täcka sådana här skador. Nackdelen (om man inte har drulleförsäkring(?)) är att självrisken brukar ligga runt 1500 kr.
 
Re: Re: Re: Trasig optik!

felix_petersson skrev:
Hemfösäkringen brukar täcka sådana här skador. Nackdelen (om man inte har drulleförsäkring(?)) är att självrisken brukar ligga runt 1500 kr.

Sant, men en ny 18-70 glugg är man glad om man får för 3000:-... så 50% rabatt e inte fy skam. =)
 
Det var 1200kr i självrisk på försäkringen.
En ny 18-70 kostar ju "bara" 2950kr exkl. moms över disk.

Men nu blir det annan optik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.