Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig LCD-display

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny L

Medlem
Upptäckte till min stora fasa att LCD-displayen gått sönder/knäckts på min Ixus 50.

Går det att reparera? Vart vänder man sig? Dyrt?
 
Prova att ringa Lasses kameraverkstad och fråga.
08-7155445

Det är möjligt att det inte är lönt att reparera. Men fråga först det kostar inget.

Hur gammal är den?
Hur är den försäkrad?
Kan du utnyttja kameran fortfarande? I så fall hade jag nog bara fortsatt använda den.
 
Den är 6 mån gammal.

Försäkrad...? Det är företagets, så det är lite pinsamt. Tänkte jag skulle kolla upp om det finns möjlighet att laga innan jag kontaktar it-avdelningen.

Jovisst, det går att ta kort med den. Men kameran är ju uppbyggd kring displayen - jag ser ju inte vilka funktioner som är valda och kan heller inte byta dem.

Kameran kostade 3500 + moms, så går det att laga är det ju bra.
 
Ibland har man en drulleförsäkring i hemförsäkringen, kommer inte ihåg vad självrisken är men det skiljer väl sig mellan bolag.

Annars kostar en ny 3700 inkl moms, utan prut på Scandinavian.
Det klart om din självrisk ligger på 500 kan det vara lönt, annars vete sjutton. Det är en avvägning från fall till fall.

I vilket fall som helst så tar det säkert tid att laga den, så det är nog bara att ta tag i det där samtalet till it-avdelningen och bekänna.
 
Även om det är företagets så kan man ju ta ut skadan på sin drulleförsäkring (om man har någon) eftersom man drullat till det själv. Men självriskerna ligger inte på några 500kr utan 1200-1500 för istortsett alla försäkringsbolag. Att fixa LCDn brukar väl inte vara direkt prisvänligt så kostnaden slutar tyvärr säkerligen på mer än nypriset på kameran om man skall betala det själv.
 
Får kolla upp drulleförsäkring, om vi inte har någon är det nog dags att jag tar en. Men det kanske finns försäkring på företaget?

Jodå, jag skall allt prata med dem, vill bara ha lite kött på benen först!

Fattar bara inte hur det har gått till, hade en äldre kamera innan som alla var lite halvt vårdslös med och den hände det aldrig något med. Kanske helt enkelt bara en j*a otur! ;-)

Älskar att fotografera, så jag lånar hem den ganska ofta, försöker spara till en digital systemkamera själv. Så jag vill helst inte åka på att köpa en ny kamera till jobbet också... men det kan bli en smäll man bara får ta!
 
Jag lyckades krossa LCD:n på min Fujifilm S7000. Det kostade 1500:- att byta, inkl. arbetet.

Pia
 
Nu var det klart! Lasses i Stockholm tog bara Nikon och kunde inte hjälpa mig. Ringde istället till AE Fotoservice i Göteborg, som sa ca 12-1300 kr om det inte är något annat som är fel. Tyvärr tar det lite tid att få den reparerad.

Skall även ringa till Canons Verkstad i Mölndal och kolla deras priser och leveranstid (framför allt leveranstiden).


Har talat med IT-avdelningen som ordnar med betalningen! De var bara glada att jag kollat upp hur man går tillväga och hjälper till!

Tack alla för hjälpen!
 
Jenny L skrev:


Skall även ringa till Canons Verkstad i Mölndal och kolla deras priser och leveranstid (framför allt leveranstiden).


Tror du förmodligen inte kommer att gilla Canon i Göteborgs levernastider. Min Systemkamera tog dom 2 veckor på sig att fixa, fasten det enl. Canons CPS (proffs service) inte skall ta mer än 48 timmar. detta var iofs i vintras.
 
defiant skrev:
Tror du förmodligen inte kommer att gilla Canon i Göteborgs levernastider. Min Systemkamera tog dom 2 veckor på sig att fixa, fasten det enl. Canons CPS (proffs service) inte skall ta mer än 48 timmar. detta var iofs i vintras.

Oki, jag kollade med dem och de sa att reparationen hamnar strax under 1000-lappen och att det var 1 högst 2 veckors leveranstid (bättre än AE). Jag chansar på dem, vill inte vara utan kamera!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.