Annons

Trasig kamera / objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har en Nikon D40x, som slutade fungera helt plötsligt. Det var fokuseringen som la av, trycker man ned avtryckaren halvvägs, så försöker den ta fokus, den åker fram, sen tillbaka. Jag har en AF-S DX Zoom-Nikkor 18.55mm f/3.5-5.6G ED II objektiv.

I måndags så prövade jag en AF-S NIKKOR 18-70mm 1:3.5-4.5G ED DX. Det blev samma fel, den tar inge fokus. Den snurrar liksom fram, sen tillbaka. Och det går inte att ta något bild.

Jag kan ta bilder med manuell fokusering, men det är lite småtråkigt.

Någon som har nån idé på vad som kan ha hänt? Samt vart lämnar jag in denna, och vad kan det tänka sig kosta om det inte täcks av garantin?

Ska det andra objektivet jag pröva fungera till d40x? Isf är det något knas med kameran?

edit. Kan tillägga att det känns väldigt mörkt när jag tittar i sökaren, eller så inbildar jag bara mig,

Tack!

/erik

Senast ändrad:
Rengör kontakterna på både kameran och objektivet. Sen kan du ju kolla om spegeln inne i kameran sitter rätt. Kolla även att bländaren i objektivet öppnar sig när du montera objektivet.

Rengör kontakterna på både kameran och objektivet. Sen kan du ju kolla om spegeln inne i kameran sitter rätt. Kolla även att bländaren i objektivet öppnar sig när du montera objektivet.

Känns som att jag kommer göra saken värre om jag ska in där och tvätta och pilla, men får googla lite på det. Det skall prövas!

Tack för svar!

edit; det hjälpte inte, allt ser helt normalt ut inne i kameran. Men hörde ett skramlande ljud, när jag undersökte detta.

Prövade att skaka lite lätt på kameran, det är något som skakas omkring. Detta ljud har jag hört förut när jag skakat kameran, men trott att det har kommit ifrån objektivet (flera månader sedan), men märker nu att det är ifrån kameran. Kan det vara någon som har lossnat i kameran? eller låter det som ett gruskorn i era d40x också om ni skakar dem?

edit igen; det är riktigt mörkt när jag tittar i sökaren..

Senast ändrad:
edit igen; det är riktigt mörkt när jag tittar i sökaren..

Ta ur batteriet och kolla om det blir ännu mörkare. Blir det inte det, har du hittat felet: batteriet (eller dess kontakter) är dåligt. Då kan du låna ett annat batteri, eller om du vet att det är gammalt, köpa ett nytt.

Det som låter när du skakar kameran kan vara avkännaren av horisontal/vertikal-läge, men det är ju svårt att säga på avstånd.

Per.

Ta ur batteriet och kolla om det blir ännu mörkare. Blir det inte det, har du hittat felet: batteriet (eller dess kontakter) är dåligt. Då kan du låna ett annat batteri, eller om du vet att det är gammalt, köpa ett nytt.

Det som låter när du skakar kameran kan vara avkännaren av horisontal/vertikal-läge, men det är ju svårt att säga på avstånd.

Per.

haha, det var det roligaste!

Det blev inge mörkare när jag tog ut batteriet!,
jag får se om jag kan låna någons batteri och pröva!

Tusen tack Per!

Inte för att vara negativ, men det behöver väl inte vara batteriet?

Det kan väl tyvärr lika gärna vara vad som helst inne i kameran från batteriet och framåt, tyvärr...

Mitt tips skulle vara att försöka få låna ett batteri eller köpa ett billigt tredjepartsbatteri och inte gå och köpa ett dyrt originalbatteri...

Tycker det låter som något med nedbländningen som inte fungerar.

Är lite osäker på hur Nikon fungerar, men är det inte mekanik som styr nerbländningen av objektivet? Och i så fall kanske det som krånglar.

Iom att sökeran är mörk och att AF inte fungerar så låter det som om kameran bländar ner objektiver kontinuerligt. Dvs AF får inte tillräckligt med ljus den behöver för att fungera.

Åkte ned till Expert och prövade ett batteri där, var samma fel. Har två års garanti på den, haft den i ca: 22 månader så det är bara att skicka in den på service då.

Tycker det låter som något med nedbländningen som inte fungerar.

Är lite osäker på hur Nikon fungerar, men är det inte mekanik som styr nerbländningen av objektivet? Och i så fall kanske det som krånglar.

Iom att sökeran är mörk och att AF inte fungerar så låter det som om kameran bländar ner objektiver kontinuerligt. Dvs AF får inte tillräckligt med ljus den behöver för att fungera.

Det måste jag nog hålla med om, och backa på min tidigare rekommendation. Det felet (att inte objektivet har helt öppen bländare) skulle ju dessa symptom. Men sökaren borde bli ännu mörkare om man tar ur batteriet, väl?

Per.

Det måste jag nog hålla med om, och backa på min tidigare rekommendation. Det felet (att inte objektivet har helt öppen bländare) skulle ju dessa symptom. Men sökaren borde bli ännu mörkare om man tar ur batteriet, väl?

Per.

Att kameran inte får ström behöver ju inte bero på batteriet, det kan ju vara andra fel på strömförsörjningen....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar