Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig glugg, lönt att fixa?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Idag tappade jag min 50 1,4 i golvet.
Den satt inte på huset utan jag hade den lös med lock på båda sidorna.
Gluggen gillade inte behandlingen och dom två bakre linselementen låg lösa under locket sedan.
Något verkar också ha pajat i fokussystemet och vrider jag fokusringen så hänger inte skalan med.
Alla linselement är dock hela.

Är sådant här vanligtvis lönt att fixa eller är det bara slänga den och ta förlusten (hade tagit max ett par hundra bilder med gluggen som var 9 månader gammal)?
 
Drulleförsäkring?

Eftersom jag ganska nyligen själv tappade halva innehållet i kameraväskan i marken (aj vad det sved!), så skulle jag föreslå att du kollar med ditt försäkringsbolag. Om du har någon form av allrisktillägg så kanske du kommer undan med självrisken och antingen får ett nytt objektiv eller får det lagat. I mitt försäkringsbolag var självrisken 1500. Nu är det ju bara ett objektiv, och inte det dyraste, men i alla fall bättre än att bara slänga bort det och förlora alla pengarna.
 
Det här blir väl inte så uppmuntrande men så här gick för mig som tappade en EFS 10-22mm i gatan.

Gluggen gick av men jag trodde nog att den skulle gå att fixa.
Canon RCC i Mölndal vill dock inte reparera eftersom den var krfatigt stötskadad och det inte går att garantera att det verkligen håller och fungerar bra.

Kostade( förutom förlusten av en glugg) endast frakten till verkstaden. Du får betala en undersökningskostnad om du vill ha tillbaka optiken utan åtgärd.

Kan vara värt att kolla

Mvh
Pa
 
Jo, jag har inga större förhoppningar men ska kolla med Canon service.
Det finns inga synliga skador förutom att linselementen lossnat.
 
Nån mer än mig som tappat sin 50/1,4.

Tappade min, den landade oturlig så fokusen (manuell o auto) gick åt fanders, alla linser satt fast.

När jag pratade med Central service och Infocare, gissade båda på runt 2000kr. (kommer inte ihåg om det var inkl eller exkl moms)

Har hög självrisk på min hemförsäkring för jag vill ha låg premie. Så där var det 3000kr..

O ny priset låg på 3300kr..
 
Själv har jag någon slags komplicerat rabattsystem på försäkringen genom att jag har flera försäkringar i samma bolag.
Rädd att utnyttjandet av en försäkring ska påverka dom andra också.

Tror fokusen är mosad i min också, får väl bli en ny för det är en bra glugg att ha dom gånger ljusstyrkan behövs.
 
glugg i golvet

Jag har tappat en glugg mot en sten, en av Minoltas original vidvinkel.Den ruskade bara lite på huvet,och fortsatte fint att verka.Men sen hände det en gång till mot gatan(gled ur fickan där den låg lös)och sen var det kört.Att reparera kostar kanske mer än det smakar( Werner på Lp foto-duktig).Kika efter en bättre begagnad kanske?
 
Nu har jag ringt till Canon service i Upplands Väsby.

Fick tala med en trevlig och kunnig tekniker som tyckte det finns goda chanser att den går att laga till ett rimligt pris. Det beror på vad som är trasigt i den.

Går den inte att laga så kostar det ingenting förutsatt att jag inte vill ha tillbaka den trasiga vilket jag inte har någon nytta av.

Således kommer jag att lämna in den och återkommer här med resultatet i sinom tid.
 
Hoppas det ordnar sig för dig. Om du har varit försiktig med grejorna efter olyckan tror jag att ingenjörerna på Canon kan lyckas med mycket.

Själv har jag bara lyckats med att tappa min sproilans nya blixt (efter 18h i ägo) så att zoomen hakade upp sig och lät som en kpist.
Dum som jag var upprepade jag förfarandet i hopp om att "slå" tillbaka de f.d. rörliga delarna. Lät blixten ligga i 2 veckor och nästa gång jag provade så fungerade den. Mycket märkligt.
 
Tack alla för deltagandet och välgångsönskningarna.

Lämnade in den idag så får vi se vad dom säger.

Tror inte den skulle självlekt på ett par veckor, den var i tre delar och behövde kirurgi.
 
Kolla upp noga med ditt försäkringsbolag. Jag sumpade kamera + objektiv i en betongbrygga från mer än 2 meters höjd, med totalhaveri som följd. Otrygg Hansas hemförsäkring med drulletillägg gav bara 1000:- i självrisk, och jag fick utan snack helt nya prylar rakt av efter att verkstad inspekterat skrotet som fanns kvar. Detta även om det säkert skulle ha gått att reparera kamerahuset, där bara höljet var sprucket och skevt men innehållet funkade okej. Alltså, det hade antagligen kostat mindre att reparera.

Resterna står för allmän beskådan ovanpå hyllan bakom disken hos Scandinavian Photo i Stockholm förresten;-)
 
Makten skrev:
Kolla upp noga med ditt försäkringsbolag. Jag sumpade kamera + objektiv i en betongbrygga från mer än 2 meters höjd, med totalhaveri som följd. Otrygg Hansas hemförsäkring med drulletillägg gav bara 1000:- i självrisk, och jag fick utan snack helt nya prylar rakt av efter att verkstad inspekterat skrotet som fanns kvar. Detta även om det säkert skulle ha gått att reparera kamerahuset, där bara höljet var sprucket och skevt men innehållet funkade okej. Alltså, det hade antagligen kostat mindre att reparera.

Resterna står för allmän beskådan ovanpå hyllan bakom disken hos Scandinavian Photo i Stockholm förresten;-)

Inget åldersavdrag ?? skumt..
 
Dom ringde från serviceverkstaden med dåliga nyheter.
Skadorna är av den arten att det inte lönar sig att reparera gluggen.
Dom skickar ett intyg om detta som jag kan visa försäkringsbolaget.
 
BugEyes skrev:
Dom ringde från serviceverkstaden med dåliga nyheter.
Skadorna är av den arten att det inte lönar sig att reparera gluggen.
Dom skickar ett intyg om detta som jag kan visa försäkringsbolaget.
Se det som goda nyheter. Om du ändå ska betala självrisk så är det väl fint att få ett helt nytt objektiv:)
 
Makten skrev:
¿Que? Åldersavdrag?
Det är orimligt att man skall få ersättning med nypriset för en pryl som är gammal och sliten. Alla försäkringsbolag jag sett har därför en lista som anger hur mycket ersättningen sätts ned beroende på prylens ålder.

Exempelvis Trygg Hansa har en värderingskategori som bl.a. innefattar video och videkameror men jag gissar att fotoprylar hamnar i kategorin Radio, tv och andra apparater för ljud- och bildåtergivning.... De första två åren efter inköp ersätts man då med 100% av nyanskaffningspriset, tredje året med 70% och det fjärde med 60%. Om värdet enligt den tabellen "...leder till oskäligt resultat..." eller prylen är äldre än fyra år görs istället en bedömning av värdet på begagnatmarknaden.
 
P.R. skrev:
Det är orimligt att man skall få ersättning med nypriset för en pryl som är gammal och sliten. Alla försäkringsbolag jag sett har därför en lista som anger hur mycket ersättningen sätts ned beroende på prylens ålder.

Exempelvis Trygg Hansa har en värderingskategori som bl.a. innefattar video och videkameror men jag gissar att fotoprylar hamnar i kategorin Radio, tv och andra apparater för ljud- och bildåtergivning.... De första två åren efter inköp ersätts man då med 100% av nyanskaffningspriset, tredje året med 70% och det fjärde med 60%. Om värdet enligt den tabellen "...leder till oskäligt resultat..." eller prylen är äldre än fyra år görs istället en bedömning av värdet på begagnatmarknaden.
Aha. Nä, kameran var mindre än ett år gammal, och samma modell fanns fortfarande att köpa. Så det blev en helt ny.

Edit: Jag gick till och med plus eftersom jag fick ett kit med objektiv istället för bara kamerahuset. Plus det objektiv som satt på alltså;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.