Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

trasig D70s, värt att laga?

Produkter
(logga in för att koppla)

chajo

Aktiv medlem
Hej

Min gamla D70s har gått sönder, vad kan felet vara, går det att laga för en rimlig penning?

Felet yttrar sig på följande sätt:

1. Trycker på knappen för att ta en bild.

2. Det låter som slutaren rör sig, men stannar/hänger sig.

3. Displayen visar Err.

4. Trycker en gång till på knappen, det låter som slutaren "åker tillbaka"

5. Inget felmeddelande längre.

6. Inga bilder sparas till minnet.

Det här med hur slutaren rör sig är min egen tolkning utifrån ljudet och kan vara helt felaktig.
Jag har provat med lite olika objektiv, samma resultat. Olika program ingen skillnad.

Kom på att jag skulle ladda batteriet och se om det kan vara felet, den varnar dock inte för dåligt batteri. Får se om några timmar om det hjälpte.

Är detta ett vanligt fel? Alternativet är att köpa en billig D3000 eftersom jag nu är i en period då jag inte tar speciellt mycket bilder, men inte vill vara utan dslr. Och dessutom är inte prylkontot speciellt stort.

det låter som slutaren har gått sönder vilket inte är så ovanligt det händer tillslut
och byta den på en D70S ät knappast lönt bättre att köpa en annan kamera.
Du kan skicka kameran till Lasses kamera service han tar 200 i undersöknings avgift om du inte väljer att repa den och gratis kostnadsförslag vid rep.
http://www.lassesks.se/

Det är ju fortfarande en riktigt bra kamera, beroende på vad man har för krav förstås, har du möjlighet så tycker jag definitivt att det borde vara värt de 200.- för att kolla upp felet och se vad det kostar att åtgärda. Dom säljs ju fortfarande begat för ca 2k, men det är klart, har du otur så kostar det ju 2k+ att fixa.

Ja 200 kr kan det ju vara värt för en felsökning, jag kör nog ut till Lasses på måndag tror jag!

Äntligen har jag varit ledig på en vardag och kunnat köra ut till Lasses.

Har fått prisuppgift nu på lagning: 2550 kr inkl frakt och arbete (och så moms såklart).

Visst är det väl värt det?

arbetsbeskrivning:
Byte av motor och slutaren.
Kontroll, injustering och rengöring.

Äntligen har jag varit ledig på en vardag och kunnat köra ut till Lasses.

Har fått prisuppgift nu på lagning: 2550 kr inkl frakt och arbete (och så moms såklart).

Visst är det väl värt det?

Nej, det tycker inte jag heller. Det har hänt en hel del på kamerahusfronten sedan D70.

Just nu säljs ett D80-us här på FS för 2500:-, det låter som en mycket bättre deal. Vill du passa på att lägga litet pengar kan du säkert få en beg D90 för 5000:-.

Per.

Jag såg en D70 som inte gick att få sålt för 2500 och knappt för 1500 heller.

Skulle inte rekommendera det.

Dessutom är det ju fortfarande en D70 vad gäller sensorprestanda och hastighet o.s.v. även om den är nyrenoverad.

lägg pengarna på en nyare kamera istället då den inte är värd 2550
beg D90 för 5000 då skulle jag hellre köpa en ny för 6500

Jag hade hellre lagt pengarna på en D7000 eller en begagnad D90. Bry dig dock inte om D80, den är väldigt föråldrad, särskilt i jämförelse med D90 och (för att inte tala om) D7000.

Exakt samma fel har jag fått på min D200!
Men jag kan få igång min igen om det går att stänga av och får vila till dagen efter, krånglade 2 dagar men funkade sen i 2 dagar innan det började krångla igen..
Exakt samma fel som beskrivs på D70n, kanske inte är nån idé att skicka iväg den på service...

Jag fick ju ett prisförslag och kom fram till att det var för dyrt. Har köpt en D60 på blocket istället. Den är tyvärr sämre än D70sen var, men den får duga så länge. Bättre än inget alls :)

Har också detta fel.

Men på min står det "Fel: Tryck på avtryckaren igen".

Har varit inlämnad för ungefär ett år sen för samma fel. Då gick det som garantiärende, fast det inte fanns nån garanti kvar, kameran var två år gammal.
Nu kommer samma fel igen, fast bara ibland, helst om man lutar kameran när man tar kort.

När jag lämnade in kameran första gången hade jag gjort 10 000 exponeringar, nu har den gått 3000 exponeringar (nollställdes efter reperation, så totalt 13 000exponeringar). Tycker den borde hålla längre.

Kameran är en D40 så det är ju inte så stor ide att reparera om det inte skulle råka gå på garanti igen ;)

Nej en D40 är väl tyvärr inte ens värd en felsökningsavgift längre. Konstigt om du fått samma fel inom 13 000 bilder, det är inte alls mycket på en sån kamera!

Tråkigt att höra, bara hoppas att Nikon är hyggliga en gång till. Annars är det nog bara att fortsätta använda den så länge den håller.

Samma fel som på min D50. Den har rasslat misstänkt ett tag och har nu vid ett tillfälle hängt sig.
Har nu pensionerat den, men hoppas att den ska hålla ett tag till som extrahus. Den har gått drygt 35000 exponeringar så det får väll anses som ok.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto