Annons

Trasig Canon TX

Produkter
(logga in för att koppla)

Bomber_5000

Medlem
Hej

Fick hem en Canon Tx från tradera idag.
Och när jag trycker av så låser sig slutaren och spegeln i öppet läge.

Är det något att göra nåt åt eller är det bara att använda den som sänke till båten? :)

Tacksam för svar

Sänke till båten är nog bästa alternativet, den kameran är inte värd att reparera, TX var en billig och enklare version av FTb, och är inte värd mer en 100 spänn idag, fungerande.

Försök hitta en fin FTb istället, eller ännu hellre en F1'a

/kent

Vad kan man räkna med att betala för en F1:a?
800kr är det möjligt?
Min ekonomi ligger nämligen inte högre än så.

En F1 i fint skick är billigt för 800. Det dubbla eller mer är vanligt i annonser. Kolla om du kan hitta en Canon AE-1, den är fin också.

Ett annat roligt märke är Minolta. Deras SRT-kameror är väldigt enkla och roliga att fota med. Jag har en SRT101. Tyngre och mer pansarvagnsfaktor än AE-1:an.

Jag köpte min SRT för 600kr med tre objektiv. En riktigt fin 35:a original också. AE-1 ingår i FD-systemet.

Canon EF är en cool kamera också, men du skall nog ha tur om du hittar en för 800, en fin FTb bör du hitta för den summan, en F1'a hittar du nog inte under 3 tusen, om det inte är ett vrak förstås.

/kent

Blev en Pentax Spotmatic F, Hittade den på loppis för 200 spänn, med ett 135/2,5 ett 24/3,5 och ett 50/1,4 som bländaren verkar kärva på, Plus en blixt, trådutlösare och lite annat smått å gott.

Två tri x är nu framkallade och den verkar fungera bra.

Synd bara att paterson spriralen pajade på andra rullen, så det blev bara 2 bilder från den :( . Ibland har man otur...

Bokeh skrev:
Canon EF är en cool kamera också, men du skall nog ha tur om du hittar en för 800.
Jag har en sån. Köpte den 1975. Fungerar fortfarande perfekt, vilket är mer än man kan säga om T90 från 1987.

Men min EF är inte till salu. Den plåtklumpen är för "kul" för det. Med exempelvis FD 135 mm f/2,5 S.C. monterat får den känslan i dagens 1D med L-optik att verka leksaksaktig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar