Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig Autofokus på 70-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rohed

Aktiv medlem
I morses slutade AF-motorn snurra på mitt 70-200/4L. Finns det något jag kan göra eller är det bara att lämna in? Vad "brukar"en sådan lagning gå på?

Fokuserar jag manuellt och sen trycker ner fokusknappen på kameran så piper kameran precis som om den fokuserade själv men motorn verkar inte snurra när den ska flytta fokuseringen.

Allt annat som jag testat funkar. Något som jag märkt är att det går att ta kort med AF helt utan fokus på föremålet och det ska inte gå annars.

Någon som har förslag på vad jag ska göra?
 
Råkade ut för precis samma sak med en likadan lins för två år sedan.

Åtgärd: reparation hos Canon till en kostnad av ca 5.500 SEK inkl moms, tog det på hemförsäkringen så min kostnad blev "endast" självrisken. Det var AF-motorn som var trasig, vilken byttes ut. Har funkat klockrent sedan dess.

Lycka till och kolla dina försäkringar!

Mvh Mikael
 
mrelbe skrev:
Råkade ut för precis samma sak med en likadan lins för två år sedan.

Åtgärd: reparation hos Canon till en kostnad av ca 5.500 SEK inkl moms, tog det på hemförsäkringen så min kostnad blev "endast" självrisken. Det var AF-motorn som var trasig, vilken byttes ut. Har funkat klockrent sedan dess.

Lycka till och kolla dina försäkringar!

Mvh Mikael

Vad har du för försäkring som täcker detta!?

Mvh J O
 
Den har börjat fungera igen, helt hux flux. =)

Vad har du för hemförsäkring Mikael? Jag bör nog också skaffa det där.
 
Jag hade då en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen vilken gick in och täckte detta. Jag kommer inte ihåg några detaljer då jag inte har kvar denna försäkring just nu eftersom den kostade en slant per år (ca 500 kr) och grejerna blivit lite till åldern nu. Kontakta ditt försäkringsbolag och hör efter om tilläggsförsäkringar, kan ju vara aktuellt i ditt fall då din lins funkar just nu...

Mvh Mikael
 
mrelbe skrev:
Jag hade då en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen vilken gick in och täckte detta. Jag kommer inte ihåg några detaljer då jag inte har kvar denna försäkring just nu eftersom den kostade en slant per år (ca 500 kr) och grejerna blivit lite till åldern nu. Kontakta ditt försäkringsbolag och hör efter om tilläggsförsäkringar, kan ju vara aktuellt i ditt fall då din lins funkar just nu...

Mvh Mikael

Precis, det var det jag tänkte på.
Får ringa dom i morgon.

Tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.