Annons

Transcend 8GB x120 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hej å håå...

sitter idag med fyra minneskort - 1GB (2 st), 512 och 256. De e helt okej med min 20D, kapacitet för strax över 400 RAW-bilder. Men nu har jag lagt märke till att priset på minneskort rasat. Eftersom jag reser mycket skulle det vara praktiskt med något större och det har jag börjat flukta efter. Å så till frågan:

Har någon nån uppfattning om Transcends 8GB x120?

Det går nämligen lös på 187 euro vilket är jädrans mycket billigare än... det mesta. Till och med billigare än några av SanDisks värstingmodeller på 4GB.

Det verkar vara ett rätt nytt kort, väldigt lite info på nätet än så länge. Men om nån har något att berätta om det, do not hesitate!

/Andreas
 
Transcend tillverkar helt underbara minneskort, jag har tyvär ingen erfarenhet utav 8GB modellen.

Jag har själv ett 1GB SD Transcend x80 kort, och det är absolut det snabbaste kort jag kommit över. Dom har även fått väldigt bra betyg i de tester som gjorts då dom är de ensama om att verkligen komma upp i hastigheterna som utlovas.

Hittade detta på Amazon:
I purchased the Transcend 8gb compactflash card a few days ago and have used it in a Canon 20d without any problem, in fact, the card came preformated. I can shoot all day without having to change cards. I have also used it with Delkin eFilm 32bit adapter on my laptop. I copied an entire DVD to the card and was able to play the movie from the card without any jumps, jitters or lags. Even the laptop's hard drive has occasional lags. The read/write times on this card are great and it is much more durable than a microdrive with a spinning disk in it. I'm very happy with the purchase!
 
Tack! Beställde ett nu, kommer hem i posten på måndag - totalpris inkl. transport 201 euro. Inte illa. Den butik där jag beställde säger garanti 12 månader, men en annan butik har samma kort med garanti 60 månader... måste kolla upp det där.

Men jag återkommer med rapport här i tråden sen när jag använt kortet!

/Andreas
 
martincarlsson skrev:
Jag tror att Transcend erbjuder livstids garanti pa alla sina kort - jag kanske har fel?

Martin

Yes, det stämmer. Taget från deras hemsida - lifetime warrant längst ner! God nyhet, men så är det väl för de flesta kända eller lite mer kända tillverkare nuförtiden. Så om "min" butik säger nej är det väl bara att skicka in kortet till närmaste Transcend-kontor. Jädrans snabbt är det ju också... 20/18! :) Hoppas det fungerar väl. Men fortfarande är jag lite orolig över priset - jamena... mer än hälften billigare än SanDisk och Kingston!? Vaffödårå?

Feature

- Ultra-performance 120X high-speed with dual channel flash interface
- Read 20 MB/sec, Write 18 MB/sec
- Support IDE PIO mode 6, Multi-word DMA mode 4
- Compliant with the CF3.0 specification
- Built-in hardware ECC technology
- Built-in ATA interface for easy Plug and Play interoperability
- Lower power consumption
- Compatibility across many platforms
- Lifetime Warranty.
 
Jag kor uteslutande med Lexar och hade nyligen ett 2ar gammalt 2gb 80x kort utbytt mot en nytt 2gb 133x WA kort kostnadsfritt. Lexar erbjod detta eftersom deras aldre kort har problem med nyare kameror.

Har dock hort mycket gott om Transcend och manga kollegor har i Storbritannien anvander det - och de har ju mycket bra priser! Det fick aven mycket gott omdome i "Professional Photographer" nyligen.

Kor pa med Transcend och lat oss veta hur det gick!

Martin
 
Ok nu dök rackaren upp i posten. Verkar fungera utmärkt, ger de första initiala testerna vid handen. Kameran meddelar att det ryms lite drygt 870 RAW-bilder på kortet. Själva kortet säger sig vara 7,7 Gb, men det är väl ett svinn man får leva med, eller? Hade dock väntat mej plats för en bit över 1000 bilder (mina 1GB ger 130-160 bilder), men det är väl så att siffran som visas i dispalyen är minimum, så kanske det ännu visar sig rymmas betydligt mer.

Åker imorgon till Kenya och kommer att använda kortet flitigt hela vecka, återkommer om det dyker upp något nytt intressant kring kortet. Just nu känns det som ett kap - 2000 kronor för 8GB... :) :-D

/Andreas
 
Intressant uppdatering - priset på Transcend 8GB x120 har stigit med 50 euro sen jag köpte för tre veckor sen! Då gick det för 189 euro, nu kostar kortet 237 euroslantar. Konstigt!

I övrigt inget att rapportera om kortet - det fungerar som det skall, läser och skriver snabbt som attan och rymmer strax över 1000 RAW-bilder :). Need I say more.

/Andreas
 
köpte 2st på jobbet för 1000kr och har sedan köpt ut 3st åt dvs polare...alla är nöjda och glada och det är inget som krånglar...förutom ett men det visa sig vara kameran som haverera

min kompis kör på en Minolta 7d och efter en stunds användande så börja den skriva som tusan, efter att man stängt av den också dessutom och displayen va fel. första gången de här skedde så fick alla katalogerna !"#=!")=#!"#)= liknande namn men alla bilder gick att komma åt genom ett gratisprogram (740st).

men tanke på priset och att ingen av oss haft problem med dom så rekkar jag folk att använda dom
 
Andreas, du säger att du tycker transcend är snabbt. Vad jämför du med? I min 20D tyckte jag att det var obet snabbare än SanDisk CF (standardmodellen, inte II eller III).
Köpte ett RIData först, mem det var segt som sirap, bytte kostnadsfritt mot transcend som jag har nu. Tyckte även det var segt, köpte SanDisk extreme III som var något bättre.
Eller är det min kamera som är seg? Kan det vara så?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.