ANNONS
Annons

Transcend 8 GB minneskort, erfarenheter ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har själv 2st

Hej!

Jag har själv två stycken till min 30d och jag är jättenöjd. Jag märker ingen skillnad mellan dessa två och det 2gb Lexar Pro 133x jag köpte till kameran (hastigheten är ju densamma och det motsvarar ungefär Sandisk Extreme III, dvs ca 20Mb/s).

Jag tror däremot att det finns en begränsning hos många kameror i deras skrivhastighet, men det är ingen jag vet utan bara tror som sagt. I så fall blir det "bara" en skillnaden vid överföring till datorn med ett snabbare minne.

Mao skulle jag rekommendera detta för det är lysande att ha rejält med minne vid längre resor eller sportfoto! Displayerna funkar ju mindre bra till bedömning (iaf Canons förra modeller), så jag kastar gärna bilder när de finns på datorn.

Lycka till och ha de!

H.
 
Re: Har själv 2st

hsjoman skrev:
Jag märker ingen skillnad mellan dessa två och det 2gb Lexar Pro 133x jag köpte...
Uppriktigt sagt är det svårt att i praktisk användning märka skillnad på minneskortens hastighet -- iaf med så pass avancerade kameror som 5D och 30D. Det är ju egentligen bara om man gör en så lång seriebildstagning att buffertminnet fylls som skrivhastigheten spelar roll.

På 5D tar det 5 sekunder innan bufferten är full -- om man plåtar i raw. Med jpg tar det 20 sekunder.

En 30D har inte riktigt lika stor buffert, men ändå -- hur ofta är det man gör seriebildstagningar på full hastighet i mer än 2 sek (raw)?
 
Har exakt samma kombination, en 5D med ett Transcend 8 Gb kort. Funkar klockrent! Har tänkt uppdatera min firmware så jag kan köra större kort också.

Jonas
 
Det var goda nyheter

Nu blev jag glad, det var bara goda nyheter. Jag köpte förra sommar i Thailand en billig 2 GB minneskort och har inte heller märkt någon större skillnad till Sandisk III eller IV.

Jag har uppgraderat 5D ' firmwhare ' till 1. 1. 1. det gick bra, Webbhallen nästa station.

tack alla, jouni
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.