Annons

Tradera Märkligt situation

Produkter
(logga in för att koppla)

CAe

Aktiv medlem
Hej,

Råkade ut för en märklig sak på tradera.
Fanns en auktion på Canon EF 100mm 1:2.8 L IS USM MACRO.
Ställde en fråga via mail till säljaren om betalningsalternativ.
Frågan gällde payson för att man ville säkerställa köpet om man vann auktionen.

Men icke, han tänkte inte använda payson, helt okej är upp till mig sen att chansa.
Ställde ytterligare frågor om objektivet men fick inget svar.

Beslutade mig för bjuda då priset var mkt bra. Gick för 3800kr.

Satt och väntade ut tiden och skulle lägga bud i slutet, då kommer en ruta upp att säljaren blockerat mig.
Varför?

Undrar om han var seriös, kanske en skojare.
Han har en auktion kvar på en Olympus E-M5.

Ha skrivet till tradera om händelsen så vi får se vad de svarar.

Mvh// Christer
 
Flyttad till Butiker och leverantörer, då frågeställningen inte har så mycket med Foto som jobb att göra.

/Mod
 
Antagligen för att han uppfattade din fråga som ett krav, dvs att du inte accepterade de betalningsmodeller som fanns angivna i auktionen utan absolut ville betala via Payson. Då kanske han tyckte att det var säkrare att blockera dig än att låta dig vinna auktionen och riskera att inte få betalt.
 
Antagligen för att han uppfattade din fråga som ett krav, dvs att du inte accepterade de betalningsmodeller som fanns angivna i auktionen utan absolut ville betala via Payson. Då kanske han tyckte att det var säkrare att blockera dig än att låta dig vinna auktionen och riskera att inte få betalt.
Varför i så fall inte ställa en fråga och klargöra? Eller att svara på de frågor som ställs?
Kanske lika bra att det gick som det gick. Jag skulle i alla fall inte göra affärer med någon som agerar så udda...
 
Googlat lite på namnet.
Namnet och orten dyker upp i ett forum där (om det är samma person)
han oseriöst tagit betalt men inte levererat på en blocketförsäljning.

Orten där denna person bor på finns bara detta namn.

Ja det var nog bra att han spärrade mig vad man vet i efterhand.

Tradera har också svarat och skall titta närmare på denna person.

Christer
 
Googlat lite på namnet.
Namnet och orten dyker upp i ett forum där (om det är samma person)
han oseriöst tagit betalt men inte levererat på en blocketförsäljning.

Orten där denna person bor på finns bara detta namn.

Ja det var nog bra att han spärrade mig vad man vet i efterhand.

Tradera har också svarat och skall titta närmare på denna person.

Christer

Om det är den säljare på Tradera som det ser ut att vara så ser det ju ut som att han har blåst minst en person vid det här laget. Han har två negativa omdömen, ett för en avbruten försäljning och ett för en vara han inte levererat (en HTC One för 3750kr). Du skall nog vara glad att det gick som det gick..
Personligen skulle jag passa mig noga för att köpa dyrare saker av någon med så få omdömen som säljare, även om dessa är positiva.
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=3497513
 
Om det är den säljare på Tradera som det ser ut att vara så ser det ju ut som att han har blåst minst en person vid det här laget. Han har två negativa omdömen, ett för en avbruten försäljning och ett för en vara han inte levererat (en HTC One för 3750kr). Du skall nog vara glad att det gick som det gick..
Personligen skulle jag passa mig noga för att köpa dyrare saker av någon med så få omdömen som säljare, även om dessa är positiva.
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=3497513

Här hade man tur.
Tur att man skrev om betalningsalternativ, tydligen blev han något skrämd.
Får hoppas han åker dit.

Christer
 
Nikon 16-85

Det finns nog en bedragare till på fotosidan gällande ett Nikon 16-85 som jag betalat för 2600:- men inte erhållit trots flera mail till personen som ej svarar, han skulle skickat obj. den 2-8 till mig. lovade ett kollinummer med det har jag ej sett röken av.
[email protected]
 
Här hade man tur.
Tur att man skrev om betalningsalternativ, tydligen blev han något skrämd.
Får hoppas han åker dit.

Christer

Nu har han fått ytterligare ett negativt omdöme av någon som har blivit blåst.. Just det objektivet tittade jag själv på men jag vågade inte bjuda eftersom han inte hade några tidigare försäljningar, tur att man är lite misstänksam ibland. Jag skulle tro att han blir avstängd ganska omgående.
 
Om det är den säljare på Tradera som det ser ut att vara så ser det ju ut som att han har blåst minst en person vid det här laget. Han har två negativa omdömen, ett för en avbruten försäljning och ett för en vara han inte levererat (en HTC One för 3750kr). Du skall nog vara glad att det gick som det gick..
Personligen skulle jag passa mig noga för att köpa dyrare saker av någon med så få omdömen som säljare, även om dessa är positiva.

Det är därför omdömena finns på tradera. Handla inte med strulputtar (eller där omdöme saknas) om du inte är beredd att förlora pengarna. Allt sämre än 4,9 i omdöme kan betyda att det är problem där.
Det finns förstås ett antal andra varningstecken.
 
Det finns nog en bedragare till på fotosidan gällande ett Nikon 16-85 som jag betalat för 2600:- men inte erhållit trots flera mail till personen som ej svarar, han skulle skickat obj. den 2-8 till mig. lovade ett kollinummer med det har jag ej sett röken av.
[email protected]

rolf, du har inte missat att sätta dit ett "g" framför "mail"? Mig veterligen har jag aldrig mailat till någon som har [email protected]. Däremot [email protected].

Kanske därför du inte får svar!
 
Det finns nog en bedragare till på fotosidan gällande ett Nikon 16-85 som jag betalat för 2600:- men inte erhållit trots flera mail till personen som ej svarar, han skulle skickat obj. den 2-8 till mig. lovade ett kollinummer med det har jag ej sett röken av.
[email protected]

Han skulle alltså skicka objektivet till dig förra veckan? Då kanske det dyker upp den här veckan. Posten är inte alltid snabb när det gäller paket.
 
nikon 16-85

Jag tror inte att det är posten som är sen, varför svarar han inte på mail?
varför utlovades det ett kollinummer.
Har också skickat ett mail med en annan adress och frågan om obj. finns kvar.
detta för flera dagar sedan, han svarar ej på detta mail heller, så faktiskt det
lutar åt att jag defenitivt blivit blåst
 
Senast ändrad:
Jag tror inte att det är posten som är sen, varför svarar han inte på mail?
varför utlovades det ett kollinummer.
Har också skickat ett mail med en annan adress och frågan om obj. finns kvar.
detta för flera dagar sedan, han svarar ej på detta mail heller, så faktiskt det
lutar åt att jag defenitivt blivit blåst

Han kanske har semester.
Jag har ibland fått vänta i upp till fyra veckor på saker som jag har köpt på Tradera. Ibland är det posten som är sen, oftast för att paketet hamnar hos postens företagscenter i stället för hos ett postombud. Ibland är det säljaren som är sen, oftast för att det har hänt någon som, för honom/henne, är viktigare än posta paket.
 
Det finns nog en bedragare till på fotosidan gällande ett Nikon 16-85 som jag betalat för 2600:- men inte erhållit trots flera mail till personen som ej svarar, han skulle skickat obj. den 2-8 till mig. lovade ett kollinummer med det har jag ej sett röken av.
[email protected]

Just den annonsen ser inte jag? Du skriver att det är här på Fs? Finns bara ett som kostar 1999 kr. tror jag det var. Är det samma?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.