Annons

Tröttnat på kittobjektivet 18-55, vad för andra alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på att den jubileumsoptik du beskriver väl är samma sak, fast med USM-motor, kan man kanske misstänka att spridningen bland dessa objektiv är ganska stor?

Några testare tycks ju ha fått ganska goda resultat med kitoptiken också, på vissa bländare och brännvidder och positioner i bilden, åtminstone.
 
apersson850 skrev:
Är du gjuten i betong, eller? Jag har en 70-300 IS. Skillnaden när IS hoppar igång är så jag knappt tror det är sant.

På den 17-85 IS jag har märks det naturligtvis inte alls lika mycket, men där kan man å andra sidan få fullt användbara bilder på 1/10. Avstängd IS ger mycket mer gröt på långa tider.

Nej, ingen betong här inte:)
Har inte provat IS och undrade därför. Kan tänka att det är bra med lite längre slutar tider.
 
apersson850 skrev:
Med tanke på att den jubileumsoptik du beskriver väl är samma sak, fast med USM-motor, kan man kanske misstänka att spridningen bland dessa objektiv är ganska stor?

Några testare tycks ju ha fått ganska goda resultat med kitoptiken också, på vissa bländare och brännvidder och positioner i bilden, åtminstone.

Frågade på Hegerthorns. Fick svaret att jubileumskitet egentligen var avsett för USA-marknaden. Fanns även annonser på Blocket det året där folk som sålde sina 300D påpekade att det var med den "bra varianten med röd text på".
År 2005, visst. Jag har bilder tagna med en sådan som jag lånade för att testa. När jag nu kollar EXIF-data är det många bilder där objektivet tecknat bra på full öpnning eller nästinitill.

Med tanke på att Hegertohorns 2005 på våren tog 6.995 för hus, vertikalgrepp och optik, eftersom 350D introducerats kan det inte kostat många kronor med att tillverka objektivet. Att det var USM i det ska ju inte påverka den optiska kvalitetem i varken den ena eller andra riktningen. Mvh/Lennart
 
smetter skrev:
Hej !

Jag har haft en canon 350 D med kittobjektivet 18-55 i ungefär ett halvår nu. Kameran är ajg grymt nöjd med, men börjar tröttna pa objektivet.

Min fråga är nu vad för altervativ till detta objektiv som finns? Jag vill ha ett vidvinkelobjektiv, samt gärna en bländare på 2.8. Tillverkare spelare ingen roll, kom gärna med förslag på 'bättre' objektiv.

Ha en bra dag!
Jag köpte ett Tamron 17-50/2,8 till min 400D. Jag är supernöjd. Rekommenderas!

Mvh/Pär
 
Kul att du är nöjd Pär! (vi får väl vara pixelnördiga nån dag och jämföra mot canons 17-55) ;-).
mvh/kalle
 
nutte skrev:
Kul att du är nöjd Pär! (vi får väl vara pixelnördiga nån dag och jämföra mot canons 17-55) ;-).
mvh/kalle

Lite synd att tråden handlar om zoomoptik:):).
Har testat en billig och ljusstark fast glugg som fick mig att häpna över resultatet vad gäller skärpa och detaljutteckning.

Nämligen Sigma 50/2.8 macro. T o m på FF-sensor (1DsMkII) presterade det bättre än Canons smått legendariska 50/2.5 macro. Priset: 2.850:- inkl motljusskydd. Så nu har mina polare också skaffat det.

Men när det gäller zoomoptik som börjar väldigt vidvinkligt och ska jobba optimalt över hela området på en APS-C sensor så lär 17-55/2.8 köra skiten ur de flesta andra optiker. Dock inte någon fast.

Ha det bra o nörda till det ordentligt på enpixelnivå/Mvh Lennart
 
Tack Lennart ;-), vi får väl ta in en 50/1.4 i gänget också. Nåt att göra en tråkig oktoberdag kanske för nu är det alltför mycket.. ;-).
 
Är ganska nöjd med mitt ef28-105/3,5-4,5. Skarpt och snabb AF (är smittad av USM-febern nu kan tilläggas). Inte så mycket vidvinkel men å andra sidan behöver jag det inte så ofta.
 
smetter skrev:
Hej !

Jag har haft en canon 350 D med kittobjektivet 18-55 i ungefär ett halvår nu. Kameran är ajg grymt nöjd med, men börjar tröttna pa objektivet.

Min fråga är nu vad för altervativ till detta objektiv som finns? Jag vill ha ett vidvinkelobjektiv, samt gärna en bländare på 2.8. Tillverkare spelare ingen roll, kom gärna med förslag på 'bättre' objektiv.

Ha en bra dag!
VAD är det du har tröttnat på?
 
Re: Re: Tröttnat på kittobjektivet 18-55, vad för andra alternativ?

Erik Schalin skrev:
VAD är det du har tröttnat på?

Jag kan tänka mig att han tröttnat på bildkvalite, plastigheten, byggkvalite med kit objektivet. Jag tror jag lyckats med en handfull bilder med det objektivet sedan 300D.
 
Re: Re: Re: Tröttnat på kittobjektivet 18-55, vad för andra alternativ?

Dockland skrev:
Jag kan tänka mig att han tröttnat på bildkvalite, plastigheten, byggkvalite med kit objektivet. Jag tror jag lyckats med en handfull bilder med det objektivet sedan 300D.
Jag kan inte råda på något sätt för att du (och du är inte ensam) gissar. Jag frågar, så att jag vet vad han egentligen vill veta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.