** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tröttnat på den lilla displayen...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kullis

Aktiv medlem
Nu har jag tröttnat på den lilla displayen på baksidan av min kamera(D7000) och funderar på att införskaffa ett eyefi mobi för att kunna få över bilderna till en ipad och på så sätt se bilden i ett större format och granska den där. I många Nikonkameror så kan man ha 2st SD-kort och jag tänkte då att det ena kortet tar bilden i raw och det andra kortet tar bilden i jpg och är då ett eyefi kort som kan skicka över JPG-bilden till ipaden(låter himla smart och smidigt).
Eyefi mobi pro kan dessutom skicka raw-bilder(men jag antar att de då inte går att se på ipad utan det är snarare till datorn då.

Men! nu har jag sett att även Toshiba har ett kort FlashAir som kan skicka bildfiler på samma sätt och verkar billigare...

Är därför nyfiken på om någon här provat/använder något av dessa wifi-kort och vilka erfarenheter Ni har?
(det är ju snart mässa och det finns förhoppningsvis fin-fina erbjudanden :)

Jag köpte ett Eye-Fi Pro X2, och tyckte det fungerade erbarmligt dåligt. Jag kan under inga omständigheter rekommendera det (om du inte har gott om pengar och tålamod).

Kan bara hålla med de två senaste inläggen. Har ett eye-fi kort och visserligen trillar bilden över så småningom (nån minut eller två) men jag har noll koll på vad som skickas över eller vart det tar vägen. Bedrövligt är bara förnamnet.
Vill man se bilder på sin dator, och har den i närheten och accepterar en usb-sladd, kan jag rekommendera Controlmynikon. Googla på det och spana in youtube-beskrivningarna om det låter intressant. Men det är inte trådlöst och inte till platta.

Började som de flesta med Eye-Fi kort. Erfarenheten var inte positiv. Det var krångligt. Slutade fungera efter uppdateringar och behövde mycket tid för att få igång igen.

Så jag skaffade Camera Ranger. Den gör allt jag ville uppnå med Eye-Fi och mycket mer.
En klart dyrare lösning men en som håller vad den lovar.

Sedan hade det förstås varit bättre om den funktionen redan varit inbyggd i min 5Ds R eller X-PRO1

Köpte en eye-fi till en D7000 men var tvungen att stänga av strömsparfunktionen för att få det att funka. Det gjorde att varje gång någon glömt att stänga av kameran så dog batteriet. Och inte speciellt smidigt var det att koppla upp telefonen heller. Så jag slutade använda det ganska snabbt. En bättre lösning är nog att använda den extra kortplatsen och läsa kort via kortläsare på Ipaden, även om det är omständigare. Eller koppla sladd direkt till datorn.

Ändrad uppfattning

Jag svarade tidigare i tråden, men gick nu hem och provade igen.

Efter lite pyssel och en helt annan uppsättning än tidigare försök funkar det faktiskt hjälpligt.
Jag kör nu kortet på SD-plats i min EOS 1D iii. Till det kortet sparar jag bara minsta jpg. Medan raw hamnar på CF kortet.
Sedan satte jag upp min Sony Xperia Z2 med eye-fi appen att agera wi-fi hotspot, och konfigurerade mitt Eye-Fi kort att bara känna till det nätverket. På så vis krockar jag ju inte med annan nätverkstrafik. Dessutom är ju då kameran väldigt nära min tablet så avståndet för radiovågorna blir bara någon meter istället för åtta meter fram och tillbaka till min hemmarouter. Och det kommer att funka precis lika även om jag är hemifrån.

Och faktiskt det funkar helt hyfsat. bilderna ramlar över i skaplig takt

Jag har inte Mobi-kortet utan det äldre Pro X2

EDIT: provade nu prestandan. Smattrade iväg en serie bilder - närmare bestämt trettio - med avtryckaren i botten. Lade sedan ner kameran. Den är inställd att somna efter en minut. 28 bilder hann över. De övriga två kom när jag väckte kameran igen.

Petter ...

Senast ändrad:
Tack för alla delade erfarenheter, känns inte helt övertygande bra... dock tror jag eyefi mobi är lite bättre än föregångaren. Och förhoppningsvis mobi pro som även ska klara raw.
Dock vore det spännande att höra vad någon som provat flashair ifrån Toshiba tycker.
Jag ska försöka leta reda på någon av dessa på mässan och försöka testa eller kräva en demo.
Som jag ser det kan man som sagt spara raw på ett kort och små/medium jpg på det andra vilket skall vara wifi-kortet. Då borde överföringen gå bättre. Syftet med den manövern är i mitt fall endast för att kunna granska bilden(ej alla) bättre och slippa tråkiga överraskningar när man kommer hem till datorn.

Det kortet jag har sprutar över alla bilder, vet inte om det går att selektera och bara få över just *den* bilden för att kolla. Har i alla fall inte hittat den skruven.
Det finns en del för programmakarna att göra, det ska inte bara fungera, det ska vara lätt att handha också, utan att man behöver en tredagars intensivkurs.

Nu har jag tröttnat på den lilla displayen på baksidan av min kamera(D7000) och funderar på att införskaffa ett eyefi mobi för att kunna få över bilderna till en ipad och på så sätt se bilden i ett större format och granska den där. I många Nikonkameror så kan man ha 2st SD-kort och jag tänkte då att det ena kortet tar bilden i raw och det andra kortet tar bilden i jpg och är då ett eyefi kort som kan skicka över JPG-bilden till ipaden(låter himla smart och smidigt).
Eyefi mobi pro kan dessutom skicka raw-bilder(men jag antar att de då inte går att se på ipad utan det är snarare till datorn då.

Men! nu har jag sett att även Toshiba har ett kort FlashAir som kan skicka bildfiler på samma sätt och verkar billigare...

Är därför nyfiken på om någon här provat/använder något av dessa wifi-kort och vilka erfarenheter Ni har?
(det är ju snart mässa och det finns förhoppningsvis fin-fina erbjudanden :)

Jag har kört WT5 till D4 och det funkade, kommer inte ihåg vad den heter till D7000, WT3 eller 4 tror jag. Klumpigare än WT5 men funkar trådlöst och på köpet kan man ta kontrol över kameran med tex telefonen och få liveview dit.

WT-4 fungerar på D7000, men den är också ett jäkla härke att få att fungera. Jag lånade en av Nikon när den var rätt ny, och efter det insåg jag att en sådan skulle jag bara använda i absoluta nödfall. Nikon är bra på mycket, men det där med styrning via WiFi ligger de rätt långt efter exempelvis Sony och Samsung.

Funderade också på EyeFi av samma anledning som dig, men kom på att det är betydligt enklare att bara ta ut SD-kortet (eller microSD med adapter) ur kameran och stoppa i plattan/mobilen.
Kanske inte finns möjlighet att läsa minneskort med ipad dock (?)

Jag hittade WT5 och 3 men de stödjer ej D7000 och så hittade jag någon annan Wu-någonting, men den verkar inte funka för D7000 heller. Nu ska ju iofs kameran bytas ut (den börjar bli liiite sliten). Och då blir det säkert någon som har inbyggd wifi. Men men kommer man hyfsat billigt undan så kan ju SD-korten med wifi vara kul att prova om de lever upp till prestandakraven.
Dessutom är det ju bra att ha pryttlar i reserv ;)

WT-4 fungerar på D7000, men den är också ett jäkla härke att få att fungera. Jag lånade en av Nikon när den var rätt ny, och efter det insåg jag att en sådan skulle jag bara använda i absoluta nödfall. Nikon är bra på mycket, men det där med styrning via WiFi ligger de rätt långt efter exempelvis Sony och Samsung.

Använde du möjligen iphone? Den funkar bättre med Android.

Nu kanske jag har missat någon detalj. Varför inte använda den betydligt mindre och billigare WU-1b i stället?

Jag var i de svenska fjällen under helgen och använde då mitt Eyefi Mobi för att skicka bilder från kameran till min iPhone 6. Det fungerade alldeles utmärkt.

Min 7D Mark II har plats för ett CF-kort och ett SD-kort. Jag har ställt kameran så att CF-kortet tar hand om RAW-filerna medan SD-kortet får en liten JPEG-version. Matningen av bilder till telefonen gick helt utan problem och skötte sig själv medan jag gick omkring på fjället. För att spara batteri på båda enheterna skickade jag i omgångar för att slippa ha Wifi-funktionen igång hela tiden.

www.bilderavmig.se

Att detta inte går att göra lättare är ju förbannat konstigt i dessa dagar??
Vad är egentligen huvudfrågan för TS ? Att bedöma bilden på plattan i stället för lilla displayen på kameran?
När jag fotograferar i studio kopplar jag bara kameran direkt till I-paden med sladd via USB-adapter.
Då tar man bilden och sedan kollar man på plattan om det blev bra.
Kräver några snabba knapptryckningar på på plattan för att visa bilden men det är superenkelt.
I hemma-miljö tillför inte trådlöshet något tycker jag.
Jag har plattan sittandes på stativet under kameran.
Vill man kontrollera kameran mm i realtid blir det ju en annan 5:a...

// Mats W

Kan köra live view med min Android-platta & Canon iaf (USB).
Vet inte om liknande finns till iPad & Nikon dock, men det borde väl finnas?

Men som sagt så brukar jag oftast kolla efteråt genom att flytta över SD-kortet.

Trodde Apple var snabba att stödja sånt här, men vad man läser här så verkar det ju tvärt om (?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar